Adverteer met impact dankzij slimme segmentatie

Bereik je publiek op het juiste moment in de woonreis

Lang niet iedereen die op funda komt, is serieus op zoek naar een huis. Ook mensen die inspiratie zoeken, net gekocht hebben of hun huis willen verkopen, bezoeken veelvuldig ons platform. Op basis van bezoekersdata weten we precies in welke fase van de klantreis zij zich bevinden. Hoe we deze data in kaart brengen, vertelt Stephen Willems, Lead Service Owner. 

Bij funda kunnen we met behulp van onze datapunten identificeren in welke fase van de klantreis onze bezoekers zich bevinden. ‘We kijken bijvoorbeeld naar de mate waarin de funda-bezoeker huizen bekijkt, welke zoekfuncties ze gebruiken, welke content ze verkennen of dat ze zojuist een bezichtiging hebben gepland. Op basis van deze touchpoints kunnen we de bezoeker in een bepaalde fase van de klantreis plaatsen en verschillende klantprofielen opstellen,’ zegt Stephen.

‘We maken hiervoor gebruik van een customer data platform (CDP), een geavanceerde technologie die mensen in bepaalde segmenten plaatst. Op voorwaarde dat de bezoeker hiermee heeft ingestemd analyseren we op deze manier het gedrag van bezoekers op onze website.’

Zo zien we of ze inspiratiezoekers zijn, starters, doorstromers, serieus op zoek naar een huis of dat ze recentelijk een huis hebben gekocht. ‘Door het definiëren van deze verschillende gebruikersgroepen kunnen we adverteercampagnes veel gerichter onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep.’

Voorbeeld uit de praktijk

Stephen: ‘Inspiratiezoekers bijvoorbeeld, zetten de filters heel breed in en zijn minder actief op funda. Naarmate bezoekers serieuzer worden, stellen ze nauwkeurigere zoekfilters in. Serieuze zoekers weten meestal al precies in welke prijscategorie en welk zoekgebied ze zoeken. Ook hebben ze vaak al een contactverzoek ingediend bij een makelaar.’

Ook verkopers zijn op deze manier te herkennen. Stephen: ‘We weten dat de statistiekenpagina voor hen het meest interessant is. Zij willen graag zien hoeveel views hun huis heeft gekregen. Hierdoor weten we ook dat ze waarschijnlijk ergens anders opnieuw beginnen. Ook kunnen we onderscheid maken tussen starters en doorstromers op basis van het budget waarmee zij zoeken of de gegevens die ze invullen bij de Waardecheck.’

Afstemmen van je advertenties op de doelgroep

Adverteerders kunnen hun campagnes afstemmen op deze doelgroepen. Stephen: ‘Voor het vergroten van merkbekendheid richt je je vaak op een bredere doelgroep. Waardoor je merk bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht komt. Zo kan bijvoorbeeld iemand die nu inspiratiezoeker is alvast vertrouwd raken met je merk waardoor ze later sneller voor jouw merk kiezen wanneer diegene zich in een relevante fase bevindt. Bij conversie gedreven advertenties zien we juist dat een iets gerichtere doelgroep geschikter is, zoals serieuze zoekers die behoefte hebben aan hypotheek- of verzekeringsadvies.’

‘Tegelijkertijd sluit het elkaar niet uit. Ook conversiegerichte advertenties kunnen voor inspiratiezoekers interessant zijn. Denk aan advertenties over verduurzaming of de aanleg van glasvezel.’

Verschillende gebruikersgroepen

Elke gebruikersgroep heeft unieke interesses en voorkeuren, wat waardevolle inzichten biedt om advertenties op maat af te stemmen op hun behoeften. Bovendien delen sommige van deze gebruikersgroepen gemeenschappelijke interesses. Stephen benadrukt: ‘Het kopen van een huis is een doorlopend proces. Een inspiratiezoeker wordt uiteindelijk een serieuze zoeker. Daarom is het van belang om vroegtijdig je merkbekendheid te vergroten, zodat je later on top of mind bent.’

We zetten de gebruikersgroepen op een rij:

  • Starters en doorstromers hebben vaak behoefte aan financieel advies. Bij hen kun je onderscheid maken op basis van het budget. Stephen: ‘Een doorstromer heeft meestal een groter budget, dus advertenties voor zonnepanelen zijn wellicht relevant voor hen.’
  • ·Voor huiseigenaren, die vergelijkbare interesses hebben als inspiratiezoekers, is het belangrijk om te laten zien hoe ze hun woonsituatie kunnen verbeteren.‘Deze groep wil vooral weten hoe ze hun maandlasten kunnen verlagen door zich te richten op duurzaamheid of energiecontracten. Ze zijn ook op zoek naar inspiratie voor renovatie en interieur.’
  • Serieuze zoekers zijn voornamelijk geïnteresseerd in financiële producten. ‘Zij hebben met name behoefte aan betrouwbare informatie en advies over verzekeringen en hun hypotheek.’
  • Voor verhuizers, de mensen die net een huis hebben gekocht, zijn alle diensten en producten interessant die hen helpen bij het betrekken van hun nieuwe woning. ‘Denk aan diensten voor energie, internet, beveiliging, maar ook aan verhuisbedrijven of bedrijven die zich richten op renovatie.’

Wat is het doel van de campagne?

Nog belangrijker om te weten: adverteerders hoeven zich niet te beperken tot één doelgroep. Stephen: ‘Je kunt je campagne ook op meerdere doelgroepen richten en de advertentie per doelgroep laten verschillen. Door te segmenteren is er veel meer mogelijk en bereik je de juiste doelgroep nog effectiever.’

Michael Kamer

Meer weten over adverteren met segment data?

Michael en zijn collega’s denken graag met je mee. Onze advertisingconsultants adviseren je graag over de mogelijkheden.