Is dat nou een advertentie of niet?

Scoren met native ads

Bijna iedereen heeft weleens een native ad gezien, maar heeft daarbij vaak niet door dat om een advertentie gaat. Native ads zijn zó ontworpen dat ze helemaal opgaan in het design. Ze zien er op het eerste gezicht uit als een zoekresultaat of verschijnen - heel slim - als een tekstlink in een objectbeschrijving. Daardoor lezen bezoekers ze vaker en klikken ze er sneller op.

Native advertenties in opkomst

Native ads hebben nog meer voordelen. Door de natuurlijke manier waarop ze in de content zijn opgenomen, heb je de mogelijkheid om je merk op een authentieke en geloofwaardige manier te presenteren en voorkom je bannerblindheid. De native advertentie zit precies daar waar de attentie naartoe gaat en daarmee hebben ze over het algemeen een betere performance dan traditionele banner advertenties.

Deze manier van adverteren bestaat al een tijdje, maar is steeds meer in opkomst. Ook bij funda hebben we native ads, waarmee je advertentie opgaat in het platform.

Bij funda hebben we native ads in vier formaten:

1. Infeed advertentie

De Infeed advertentie past perfect binnen de zoekresultatenpagina op funda.nl. Het heeft namelijk dezelfde opzet als hoe we huizen onder de aandacht brengen.

In dit native ad-formaat kun je goed je boodschap kwijt met behulp van een afbeelding, tekst en een klein logo rechts onderin. Daarmee is-ie ook gelijk effectief voor branding.

2. De categoriebanner

Met categoriebanners kun je direct inspelen op de verschillende kenmerken van een woning. En hoe beter het product of dienst aansluit bij de betreffende categorie, hoe beter de prestaties meestal zijn. De banner wordt opgelicht met een achtergrondkleur om meer op te vallen. Verder is er ruimte voor een call to action en een logo. Bij funda kun je bij de categorie 'Overdracht' bijvoorbeeld een native ad plaatsen voor hypotheekafspraken.

3. De tekstlink

De tekstlink is het kleine broertje van de categoriebanner. Hij is gekoppeld aan de al aanwezige tekst bij een kenmerk en biedt ruimte voor een call to action en logo, maar alleen een icoontje. De tekstlink is enorm populair, want het is echt een performance-formaat, wat resulteert in hoge click-through-rates.

4. Het Sponsorblok

Een sponsorblok is iets groter dan een categoriebanner en valt daardoor meer op. Hij staat tussen de omschrijving van het huis en de lijst met kenmerken. Je hebt hier meer ruimte om je boodschap over te brengen en het logo kan hier groter worden afgebeeld. Het blijft wel een kunst om te zorgen dat de boodschap in het sponsorblok relevant blijft voor je doelgroep.

Native ads presteren vaak beter

Native ads hebben zoals gezegd veelal een betere performance dan traditionele banner advertenties. Bijvoorbeeld als het gaat om click-through-rate (CTR). De tekstlink scoort daarbij het hoogst met een gemiddelde CTR van 0.52%. De categoriebanner doet het ook goed met een gemiddelde CTR van 0,38%. En natuurlijk zijn er uitschieters. Zoals behaalde een lampenleverancier onlangs met een campagne een CTR van 0,74% door met een categoriebanner aan te haken op het energielabel.

Native ads kun je op twee manieren inkopen

Funda heeft twee manieren om native ads in te kopen: via een direct deal of programmatic guaranteed. De tarieven zijn gelijk, omdat bij allebei sprake is van gegarandeerde uitlevering.

Bij de direct deal begeleidt de campagnemanager van funda je bij het opstellen en managen van de campagne. Wij maken de advertentie op met het materiaal dat je bij ons aanlevert, zoals de tekst, afbeelding en landingspagina.

Bij programmatic guaranteed heb je zelf de regie in de opzet van de campagne. We verbinden onze ad-server (SSP) met het inkoopsysteem van de adverteerder (DSP). Samen leggen we de impressies vast in een deal en maken we duidelijke afspraken over de targeting. Omdat we werken met Google Ad Manager, is een programmatic guaranteed deal met natives alleen mogelijk als de adverteerder een DV360-seat heeft.

Een native ad inkopen via een preferred deal is niet mogelijk, want de templates voor onze natives zijn speciaal opgemaakt in een funda-design.

Meer clicks met natives

Als traffic genereren is wat je wilt, dan adviseren we native ads. Die zorgen namelijk voor de meeste clicks.

Michael Kamer

Meer weten over native ads?

Michael en zijn collega’s denken graag met je mee. Onze advertisingconsultants adviseren je graag over de mogelijkheden van native ads.