Deze unieke targetingmogelijkheden heb je als adverteerder op funda
Van segmenteren op postcodegebied tot targeten op vraagprijs
Ja, funda ontvangt miljoenen bezoekers per maand. Maar dat niet alleen, we weten ook precies wat en wáár al deze mensen naar zoeken. En dat zorgt ervoor dat we campagnes goed kunnen targeten.
Kopen, verkopen, verhuizen, inrichten, wonen – voor adverteerders zijn op funda veel relevante haakjes te vinden. Op basis van zoekgedrag kunnen we vrij goed voorspellen wat de interesses en behoeften van onze bezoekers zijn. En dat is relevanter dan iemands leeftijd of geslacht. Een paar van de meestgebruikte filters van 2022? Energielabel en de aanwezigheid van een tuin. Weten waar mensen naar zoeken, maakt het mogelijk om op unieke segmenten en doelgroepen te targeten.
Targeten op postcode
Uniek aan funda is dat we precies weten in welke buurt of postcode mensen naar huizen zoeken. Daardoor kunnen we campagnes nauwkeurig targeten op het postcodegebied waarin een adverteerder actief is, en daar de zichtbaarheid vergroten. Volgens Head of Media Sales Maurice, die met zijn team klanten adviseert over de beste campagnestrategie, hebben weinig platforms zulke data tot hun beschikking: ‘Soms wordt het IP-adres gebruikt, maar dat is minder nauwkeurig. Het komt voor dat het IP-adres van de telecomprovider voor dat van de gebruiker wordt aangezien. Dan lijkt het alsof iemand in Amsterdam woont, terwijl dat eigenlijk Maastricht is. Daarom is het veiliger om te kijken in welke regio iemand zoekt. En dat komt vaak overeen met de buurt van waar iemand al woont.’
Onder andere de autobranche maakt actief gebruik van postcodetargeting, aldus Maurice: ‘Dealers hebben onderling afspraken over wie in welk verzorgingsgebied mag adverteren. Online kan dat perfect via funda.’ Maar ook voor landelijke ketens met tientallen vestigingen door het land is het handig om vooral in bepaalde postcodegebieden zichtbaar te zijn. Denk aan een landelijke hypotheekketen met lokale franchises die een bepaalde regio bedienen. Maurice: ‘Je kan zelfs de vestiging en afstand in de uiting opnemen voor nog meer relevantie.’

Targeten op energielabel
Een andere targetingmogelijkheid die in populariteit is toegenomen is het energielabel. Sinds de energiecrisis is de belangstelling voor het energielabel van woningen enorm gegroeid, met name bij de betere labels. Dat is interessant als je campagne wilt voeren op een duurzame propositie – zoals een hypotheek met duurzaamheidskorting of spouwmuurisolatie – omdat je ervoor kunt kiezen bij specifieke labels goed of minder goed zichtbaar te zijn. In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden.
Targeten op vraagprijs
Voor adverteerders in het luxesegment is het aantrekkelijk om te targeten op de vraagprijs van objecten. Over het algemeen hangt de prijscategorie waarin iemand zoekt samen met iemands inkomen. Bekijkt iemand alleen maar woningen van ruim 7 ton? Dan is diegene waarschijnlijk ook meer ontvankelijk voor gerelateerde luxeproducten en -diensten.
Targeten op audience data
Natuurlijk kijken sommige mensen uit nieuwsgierigheid naar huizen van een miljoen. Maar dankzij de profielen en het zoekgedrag van onze gebruikers, kunnen we onderscheiden of iemand serieus op zoek is naar een huis (20% van onze bezoekers) of vooral op funda zit voor inspiratie (80% van onze bezoekers). Een serieuze zoeker identificeren we bijvoorbeeld door het opslaan van woningen, het zoeken van een makelaar, het gebruik van onze maandlastenindicator en het plannen van een bezichtiging.
Vaak wil een adverteerder een van de twee groepen bereiken, maar ook een combinatie van doelgroepen is mogelijk. Wesley, Digital Media Consultant bij funda: ‘Een hypotheekverstrekker is vooral geïnteresseerd in bezoekers die serieus op zoek zijn en binnenkort willen kopen. Maar voor een adverteerder in het bredere domein van wonen kan zowel de inspiratiezoeker als de serieuze zoeker interessant zijn, afhankelijk van de doelstelling. Serieuze zoekers kun je in een vroeg stadium inspireren, terwijl inspiratiezoekers onder andere bezig zijn met interieur en daardoor openstaan voor specifieke producten.
Sinds de lancering van Mijn Huis kunnen we ook huiseigenaren identificeren. Zij zitten vooral op funda om op de hoogte te blijven van hun woningwaarde en buurt, en om inspiratie op te doen voor het optimaliseren van hun huis. Wesley: ‘Ook deze groep kan interessant zijn voor campagnes gerelateerd aan hypotheken, verbouwen of verduurzamen van je woning.’
Alle targetingmogelijkheden van funda
We hebben een aantal targetingmogelijkheden specifiek uitgelicht, hieronder zie je het totale overzicht. We vertellen je er graag meer over! Wie weet is ‘kluswoning’ wel de perfecte niche voor jouw campagne.


Wil je meer weten?
Wesley denkt met je mee. Hij en onze advertisingconsultants adviseren je graag over de targetingmogelijkheden bij jouw campagne.