article header image

Een huis bouwen van data

Elke maand opnieuw telt funda meer dan 1 miljoen bezoeken per dag. Samen zorgen alle bezoekers voor 10 miljoen zoekopdrachten per maand en 1 miljard bekeken woningen per jaar.

De interactie van al die bezoekers en bezoeken met al dat aanbod leidt tot de zogeheten big data van funda. Jurriaan van Gent, Data Analist bij funda, is er duidelijk over: lange tijd was data bij funda eigenlijk een soort afvalproduct. Los van het inzetten voor de dienstverlening werd er niks mee gedaan. Terwijl die data juist enorm veel vertelt over hoe mensen op funda zoeken naar een nieuwe woning. Jurriaan: ‘Daar wilden we wat mee doen. Wat wil Nederland als het op wonen aankomt? In welk huis wonen we? Al snel zagen we dat er een verschil is in waar zoekers in eerste instantie op zoeken en welk huis ze uiteindelijk kopen. De wens is dus anders dan de werkelijkheid.’

Op funda wordt het meest gezocht op een vrijstaand huis, maar de meest verkochte huizen zijn rijtjeswoningen met een perceeloppervlakte tussen de 100 en 150 vierkante meter met 5 kamers. Jurriaan: ‘Het is interessant om dan verder te kijken: hoe zou je de wens met de werkelijkheid kunnen verenigen? En nog een stap verder: hoe maak je dat visueel? We zijn onze data dan ook als bouwstenen gaan gebruiken. Het leuke daarvan is dat data minder abstract is dan we denken. Je kunt er gewoon een huis van bouwen.’

Dromen laten uitkomen

Dat er zo’n groot verschil is tussen wat mensen wensen en uiteindelijk kopen vond de Data-Analist opvallend. Mensen zijn in hun zoektocht op funda blijkbaar groter aan het kijken dan wat haalbaar is. Je zou ook kunnen zeggen dat mensen het heerlijk vinden om te dromen, en dromen van een groot huis en veel ruimte. Jurriaan: ‘Het funda Huis is een goed voorbeeld van een droom laten uitkomen. Die (woon)ruimte en dat gevoel van vrijheid waar we naar verlangen, kunnen we krijgen. Ook in een rijtjeshuis.’

Trends ontdekken

Vanuit data bouwen is overigens wel op een andere manier werken. Wat wil iemand in zijn huis vinden? Waar moet het aan voldoen? Jurriaan: ‘Kijken we naar big data dan kunnen we trends ontdekken die mensen zelf misschien nog niet zien. Dat kan innovatie in een enorme stroomversnelling brengen.’ Wat dat betreft is er wel een parallel tussen big data en mensen zoals Henry Ford en Steve Jobs. Als Ford destijds had gevraagd wat mensen wilden dan hadden we nu geen auto gehad, maar snellere paarden. Jurriaan: ‘Naast data blijft er dus zeker nog plek voor interpretatie en creativiteit’.

 

 

Delen: Facebook Twitter Google Plus Pinterest