vraag & antwoord

Het bod is geaccepteerd, hoe nu verder?

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Van koopakte tot hypotheekaanvraag

Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe woning gekocht. Het zoeken, het bezichtigen en het onderhandelen is achter de rug. Zoals je misschien nog weet van je laatste koophuis, staat de komende periode in het teken van papierwerk. Er zijn een aantal zaken dat je op tijd geregeld moet hebben, zodat je er zeker van kunt zijn dat de koop doorgaat.

De koopakte opmaken

De verkoopmakelaar heeft jouw gegevens nodig om de koopakte op te kunnen maken. Denk daarbij aan de volgende informatie:

  • volledige voor- en achternaam
  • geboorteplaats en -datum
  • huidige adres
  • e-mailadres en telefoonnummer
  • burgerlijke staat
  • huwelijksgoederenrecht (indien van toepassing)
  • legitimatiebewijs

Probeer deze gegevens zo snel mogelijk aan te leveren, want ze komen, samen met eventuele voorwaarden die tijdens de onderhandelingen zijn afgesproken, in de koopakte te staan. Zolang de verkoper geen handtekening op papier heeft gezet, kan hij van de koop afzien – ondanks dat jullie mondeling (of via e-mail) een overeenstemming hebben. Kortom, hoe sneller de handtekening staat, hoe eerder je zekerheid hebt.

Heb je de notaris al gekozen?

In de koopakte komt ook te staan via welke notaris de sleuteloverdracht zal plaatsvinden. Jij als koper mag de notaris uitzoeken. Heb je al een keuze gemaakt? Dan kun je deze gelijk met de bovenstaande gegevens doorgeven. Ben je er nog niet uit? Niet erg, maar wacht niet te lang, want de notaris heeft tijd nodig om de sleuteloverdracht voor te bereiden.

De koopakte tekenen

De verkoopmakelaar stuurt je een concept koopakte toe. Neem de tijd om dit document door te nemen, controleer alle artikelen en voetnoten en vraag eventueel ook de toelichting op de koopovereenkomst bij de verkoopmakelaar op. Er staan veel juridische termen in, dus schroom niet om dit in overleg met je aankoopmakelaar te doen. Indien de akte inhoudelijk helemaal in orde is, maken jullie een afspraak om te tekenen.

Zodra je een volledig getekende koopakte ontvangt, gaan de drie dagen bedenktijd in. Dit geeft jou een extra mogelijkheid om er – zonder opgaaf van de reden – alsnog van de koop af te zien. Onthoud wel dat de derde dag niet mag eindigen in een weekend of op een nationale feestdag. Ook telt er altijd maar één weekenddag mee in de telling, in plaats van beide.

De stappen ná het tekenen van de koopakte

Regel het taxatierapport

Heb je de volledig getekende koopakte ontvangen? Dan ben je alweer een stap verder. Schakel zo snel mogelijk een taxateur in om een taxatierapport op te maken. Dit is een belangrijk onderdeel in de beoordeling van je hypotheek.

Hypotheek aanvragen

Doorgaans heb je na ondertekening van de koopakte ongeveer zes weken de tijd om de financiering te regelen. Heb je al een oriënterend adviesgesprek gehad bij de bank of financieel tussenpersoon? Dan is het nu tijd om écht aan de slag te gaan met je hypotheek. Plan een gesprek en verzamel alvast de volgende documenten:

  • Volledig getekende koopakte
  • Financieel overzicht: spaarrekening, lening, aangifte inkomstenbelasting, et cetera
  • Taxatierapport
  • Recente loonstrook en werkgeversverklaring
  • Jaarcijfers van de afgelopen drie jaar bij eigen bedrijf
  • Kopie legitimatie

Op basis hiervan berekent je hypotheekadviseur de mogelijkheden en brengt hij een advies uit. Misschien is het wel verstandig om je huidige hypotheek over te sluiten naar een andere bank? Zodra het duidelijk is waar je de hypotheek wilt sluiten en om wat voor soort hypotheek het gaat, krijg je een renteaanbod. Ben je hiermee akkoord? Dan gaat de bank alle verdere financiële documenten grondig bekijken en komen ze – als het er allemaal goed uitziet – met een definitieve offerte. Zodra je deze hebt doorgenomen en getekend, is de hypotheek rond.

Dat laatste is goed nieuws, waar waarschijnlijk ook de verkopers met smart op zitten te wachten. Geef het dan ook snel door aan de verkoopmakelaar.

Regel de bouwkundige keuring

Heb je de koop gesloten met de ontbindende voorwaarde dat je van de koop kunt afzien wanneer er te veel werkzaamheden naar voren komen in het bouwtechnisch rapport? Dan is nu het moment aangebroken om de bouwkundige keurder opdracht te geven voor de keuring. Hij neemt contact op met de verkoopmakelaar om langs het huis te gaan.

Noteer alle data in je agenda

Misschien een open deur, maar we willen je er toch op attenderen. In het koopcontract staan belangrijke data. Noteer die in je agenda en zet tijdig reminders in je telefoon zodat je ze niet kunt vergeten. Heb je een aankoopmakelaar? Dan zal hij of zij dit ook voor je in de gaten houden.

  • De datum waarop de waarborgsom of bankgarantie binnen moet zijn bij de notaris.
  • De datum waarop de financiering rond moet zijn.
  • Data van eventuele extra ontbindende voorwaarden.
  • De allerleukste datum, die je zeker niet gaat missen: de datum van de sleuteloverdracht.

Houd nauw contact met de bank. Komt de datum waarop de financiering rond moet zijn in zicht? Vraag bij je contactpersoon na of de bank verwacht voor die datum uitsluitsel te kunnen geven. Heeft de bank meer tijd nodig? Dan kun je bij de verkoopmakelaar om uitstel vragen.

Hoe staat het met de verkoop van je eigen huis?

Is je huidige woning nog niet verkocht? Blijf in nauw contact met jouw verkoopmakelaar en houd hem op de hoogte van de zaken rondom de woning die je hebt gekocht. Zo kunnen jullie bepalen of jullie de huidige verkoopstrategie aanhouden, of toch veranderingen gaan doorvoeren om het huis sneller te kunnen verkopen. Zo is het soms verstandig om de vraagprijs iets te verlagen waardoor je huis in een andere prijsklasse wordt weergegeven. Uiteraard moet dit financieel haalbaar voor je zijn, maar het zorgt ervoor dat je ineens weer een andere groep kopers bereikt.

Een makelaar zorgt dat je niets vergeet

Als je bod geaccepteerd is, moet er een aantal zaken geregeld worden. Hier horen data bij die je niet moet vergeten. En ook handtekeningen die je niet over het hoofd moet zien. Een makelaar houdt alle stappen bij en zorgt dat je niets vergeet.

Meer vragen en antwoorden

Doe je voordeel met onze antwoorden op jouw vragen

Het is verstandig om direct na het tekenen van de koopakte een taxateur in te schakelen. Het taxatierapport is namelijk een belangrijk onderdeel van het dossier bij de bank. Hoe sneller het in het dossier zit, hoe eerder je zekerheid hebt over je hypotheek.

Waarschijnlijk heb je voor of tijdens het zoeken naar een nieuwe woning al een oriënterend gesprek gehad. Nu de koop rond is, kun je een nieuwe afspraak maken waarin specifiek gekeken gaat worden naar onder andere het soort hypotheek en de huidige rentes.

Begin op tijd met het verzamelen van de volgende documenten. Zo heb je sneller zekerheid over het wel of niet kunnen krijgen van de hypotheek.

  • De volledig getekende koopakte
  • Een overzicht van je financiële situatie: overzicht spaarrekening, lening, aangifte inkomstenbelasting, et cetera
  • Het taxatierapport
  • Recente loonstrook en werkgeversverklaring
  • Jaarcijfers (van de afgelopen drie jaar) wanneer je een eigen bedrijf hebt
  • Kopie legitimatie

Raadpleeg hiervoor je hypotheekadviseur. Soms kan het voordelig zijn om je hypotheek over te sluiten. Je gaat dan bij een nieuwe bank een lening aan waar de voorwaarden gunstiger zijn en/of de rente lager is dan bij je huidige hypotheek.

Houd altijd goed contact met de verkoopmakelaar van jouw huis. Misschien is het verstandig om de verkoopstrategie iets aan te passen wanneer je een woning hebt gekocht en je eigen woning nog niet is verkocht. Denk aan het verlagen van de prijs zodat je net in een andere prijsklasse op funda komt te staan met het huis en je weer een andere doelgroep bereikt.

Meer vragen