vraag & antwoord

Hoe maak je je woning klaar voor de verkoop?

Laatst bijgewerkt op - leestijd

De eerste indruk maak je geen tweede keer

Het is bijna zover: je huis gaat in de verkoop. Er moeten nog een paar dingen geregeld worden voordat je huis daadwerkelijk op funda staat. Die voorbereiding is belangrijk, je wilt tenslotte een goede eerste indruk maken bij een potentiële koper, zowel online als tijdens een eerste bezichtiging. Gebruik de checklist zodat je op alles bent voorbereid.

De makelaar wil het dossier van jouw huis compleet hebben. Niet alleen voor zijn eigen administratie, maar ook om naar een potentiële koper te sturen die meer informatie over de woning wil. De makelaar zal aangeven welke documenten er nodig zijn, maar je kunt in ieder geval uitgaan van de lijst van zaken, vragenlijst en het energielabel.

1. De lijst van zaken

De verkoopmakelaar stuurt je een blanco lijst van zaken toe. Hierop geef je aan wat meegaat met de verhuizing (bijvoorbeeld de verlichting), wat achterblijft (bijvoorbeeld de stellingkasten in de schuur) en wat kan worden overgenomen (bijvoorbeeld de tuinmeubels). Voor spullen die je ter overname aanbiedt, bedenk je een prijs. De makelaar kan hier vragen over krijgen tijdens de bezichtiging en het kan een rol spelen tijdens de onderhandelingen.

2. De vragenlijst

Je ontvangt een blanco vragenlijst van de makelaar. Deze bestaat uit deel A en deel B. Deel A gaat in op jouw persoonlijke situatie. Je noteert onder andere of je getrouwd bent, wanneer je eigenaar van de woning bent geworden en hoe hoog de restschuld nog is. Vanwege de persoonlijke informatie wordt dit deel niet gedeeld met een potentiële koper.

Deel B gaat in op de eigenschappen van het huis en wordt dus wel gedeeld met potentiële kopers. Wanneer is er voor het laatst geschilderd, zijn alle sleutels nog aanwezig, lopen de afvoeren goed door en is er een cv-installatie? Als verkoper heb je een zogenaamde mededelingsplicht, geef daarom naar alle eerlijkheid door wat jij van het huis weet. Dit houdt in dat je alle informatie die jou bekend is over het huis moet delen met de koper.

3. Het energielabel

Het is verplicht om je huis te verkopen met een energielabel. Dit is een indicatie van de energiezuinigheid van een gebouw en wordt onderverdeeld in klassen A (energiezuinig) tot G (niet energiezuinig). Begin 2015 heeft iedere woningeigenaar een voorlopig energielabel ontvangen. Heeft je woning nog geen definitief energielabel, dan moet je deze laten opstellen door vakbekwaam energieadviseur. Die vind je via het Centraal Register Techniek. Is je woning verkocht en heb je op de dag van de sleuteloverdracht nog steeds geen energielabel? Dan riskeer je een boete van € 170.

4. Overige documenten

Naast bovenstaande documenten wil de verkoopmakelaar ook graag een kopie van je legitimatie ontvangen en het eigendomsbewijs van het huis (dat je hebt gekregen toen je het huis kocht). Ook is het verstandig om een aanslagbiljet van de gemeentelijke belastingen mee te sturen, dit geeft een potentiële koper inzicht in de kosten die hij kan verwachten. Je kunt eventueel ook garantieboekjes/handleidingen van (keuken)apparatuur verzamelen voor de toekomstige bewoners.

5. De NEN2580 meting

Voor de afmetingen van je woning worden de NEN2580 meetinstructies gehanteerd, om er garanderen dat alle woningen op dezelfde manier gemeten worden. Hierin staat onder andere welke ruimtes meegerekend mogen worden tot de gebruiksoppervlakte en welke niet. Woningen kunnen zo beter met elkaar worden vergeleken. Alle makelaars die bij een brancheorganisatie zijn aangesloten , moet zich aan deze instructies houden. Dit geeft een koper meer zekerheid over de grootte van het huis.

6. Foto’s en een video van jouw huis

Meestal worden de foto’s en video door een professionele fotograaf gemaakt. Dit besteedt de makelaar uit. Goed beeldmateriaal speelt een belangrijke rol op funda. Je wilt woningzoekers een goede eerste indruk geven en ze enthousiasmeren om een bezichtiging in te plannen. Dat wil overigens niet zeggen dat je een ruimte er mooier moet laten uitzien dan die in werkelijkheid is. Een kleine (slaap)kamer met een overdreven groothoeklens fotograferen valt in het echt alleen maar tegen. Een fotograaf brengt met zijn professionele apparatuur je huis in elk geval op een mooie en aantrekkelijke manier in beeld.

tip  Vaak staan er 360˚-foto’s en video’s van een woning bij de advertentie op funda. Zo kunnen woningzoekers zich nóg beter inleven in de ruimte. Vraag bij je verkoopmakelaar na of dit ook bij zijn diensten is inbegrepen.

7. Opruimen voor de verkoop

Voordat de foto’s worden gemaakt en de eerste kijkers over de vloer komen, is het verstandig om je woning een flinke opruim- en schoonmaakbeurt te geven. Op de foto’s moet namelijk zo min mogelijk 'ruis' staan. Op funda wil je zoekers een zo goed mogelijk beeld van de ruimte van het huis geven. Een kapstok met veel jassen, volle vensterbanken en een koelkastdeur met boodschappenlijstjes leiden de aandacht af. Haal daarom zo veel mogelijk persoonlijke spullen weg zodat een kijker zich goed kan verplaatsen in de woning. Op die manier kan hij zich beter een voorstelling maken hoe het zou zijn om in jouw huis te wonen.

Onderstaande checklist kun je gebruiken om jouw huis helemaal klaar te maken voor de fotograaf:

Hal

  • Haal het merendeel van de jassen en schoenen uit het zicht.
  • Zorg dat de hal zo leeg mogelijk is. Haal sporttassen, de kinderwagen, post en boodschappentassen weg.

Toilet

  • Hang een nieuw handdoekje op.
  • Zorg dat de tegels en de wasbak schoon zijn.
  • Sluit het toiletdeksel.
  • Haal schoonmaakspullen weg.
  • Haal de verjaardagskalender weg.

Woonkamer

  • Berg zo veel mogelijk kleine spullen zoals tijdschriften, de afstandsbediening, asbak, reclamefolders enzovoort op.
  • Orden spullen in een open kast zo veel mogelijk en haal persoonlijke foto’s weg.
  • Laat niet te veel spullen op de vensterbanken staan. Haal eventueel een aantal planten, fotolijstjes en kaarsen uit het zicht.
  • Berg speelgoed op.

Keuken

  • Zorg voor een zo leeg mogelijk aanrecht. Berg afwasmiddel, afwasborstel, schoonmaakdoekjes en snijplanken op.
  • Hang een schone handdoek en theedoek op.
  • Maak de keukendeurtjes en apparatuur schoon.
  • Verwijder boodschappenlijstjes, magneten en andere persoonlijke items.

Slaapkamer en kantoor

  • Maak de bedden netjes op.
  • Verwijder de spullen van de nachtkastjes.
  • Berg alle kleding, schoenen en overige persoonlijke spullen op.
  • Maak prikborden leeg en verwijder kalenders.

Badkamer

  • Haal zo veel mogelijk spullen weg: tandenborstels, tandpasta, shampooflessen et cetera.
  • Liggen de handdoeken in het zicht? Vouw ze netjes op.
  • Sluit het toiletdeksel.
  • Zorg eventueel voor een fris nieuw douchegordijn.
  • Zorg dat de spiegel, tegels, voegen en wasbak schoon zijn.
  • Haal de douchemat weg en berg het wasgoed op.

Zolder

  • De zolder is de perfecte plek om spullen op te bergen, maar haal zo veel mogelijk uit het zicht en berg het op in kasten.
  • Berg eventuele was op, haal waslijnen uit het zicht en klap droogrekken en de strijkplank in.

De buitenkant

  • Haal het onkruid weg.
  • Zet de vuilcontainers uit het zicht.
  • Maak de ramen schoon.
  • Zorg dat de voordeur er netjes uitziet. Niet alleen voor de foto’s, maar ook voor een kijker. Het is het eerste wat iemand ziet en je wilt een goede eerste indruk maken. Verf 'm eventueel opnieuw.
  • Leg met mooi weer de tuinkussens buiten.
  • Ruim de wasmolen en/of waslijnen op.
  • Zet de fietsen/scooter in de schuur of uit het zicht.
  • Maak de balkonvloer schoon en plaats eventueel wat vrolijke bloemen of planten.

Overig

  • Stofzuig en dweil je huis van tevoren.
  • Zorg dat de ramen schoon zijn.
  • Open alle gordijnen voor zo veel mogelijk daglicht.
  • Heb je huisdieren? Haal hun spullen uit het zicht – zover dat kan.

Deze checklist is ook handig om je woning klaar te maken voor een bezichtiging.

Klaar om gevonden te worden

Met meer dan 5 miljoen bezoeken per maand, biedt een plaatsing op funda jou veel voordelen. Om je woning op funda te zetten, heb je een makelaar nodig. Dit kun je namelijk niet zelf doen.

Meer vragen en antwoorden

Doe je voordeel met onze antwoorden op jouw vragen

De belangrijkste documenten zijn:

  • de lijst van zaken (een blanco exemplaar wordt door de makelaar aangeleverd);
  • de vragenlijst (een blanco exemplaar wordt door de makelaar aangeleverd);
  • een kopie van je legitimatie;
  • het eigendomsbewijs (deze heb je ontvangen bij de notaris toen je eigenaar van het huis werd);
  • aanslagbiljet met de gemeentelijke belastingen.

Op de lijst van zaken geef je aan welke spullen achterblijven in het huis (bijvoorbeeld de stellingkasten in de schuur), welke spullen je meeneemt (bijvoorbeeld de verlichting) en welke meubels overgenomen kunnen worden door de toekomstige kopers (bijvoorbeeld de tuinmeubels).

Het energielabel is verplicht. Begin 2015 heeft elke huiseigenaar van de Rijksoverheid een voorlopig energielabel ontvangen. Heb je geen definitief label op het moment dat de sleuteloverdracht plaatsvindt, dan kun je een boete van € 170 verwachten. Een energielabel vraag je aan via een vakbekwame energieadviseur.

De NEN2580 is een meetinstructie waar makelaars zich aan dienen te houden. Doordat iedereen op dezelfde manier en volgens dezelfde regels een woning opmeet, kunnen er geen verschillen ontstaan.

Ga alle ruimtes in huis langs en zorg ervoor dat er zo min mogelijk spullen aanwezig zijn die ervoor kunnen zorgen dat de ruimte niet tot zijn recht komt. Denk aan een opgeruimde hal met zo min mogelijk schoenen en jassen, een koelkast zonder magneten met boodschappenlijstjes en een tuin zonder onkruid. Gebruik de complete checklist om er zeker van te zijn dat je niks mist.

Vraag bij de verkoopmakelaar na of hij het maken van de foto’s en video uitbesteedt aan een professionele fotograaf. Volg ook onze checklist om er zeker van te zijn dat jouw huis helemaal op orde is wanneer de fotograaf langskomt.

Meer vragen