artikel

Welke documenten heb je nodig bij verkoop van je huis?

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Van eigendomsbewijs tot aanslag gemeentelijke belastingen

De akte van levering, een roerende zaken lijst, een energielabel: het is handig als je weet welke documenten je nodig hebt bij verkoop van je huis. Als je deze op tijd verzamelt, invult en aanvraagt, scheelt dat tijd en gedoe tijdens het verkoopproces. Met deze handige checklist maak je een goede start.

Bij een huis verkopen komt het nodige papierwerk kijken. Een koper moet bijvoorbeeld weten dat jij bevoegd bent om het huis te verkopen, maar bijvoorbeeld ook of er erfpacht is, hoe duurzaam het huis is en of er eventuele gebreken zijn. Daar moet een koper zelf onderzoek naar doen, maar als verkoper heb je ook een mededelingsplicht.

Checklist: deze documenten heb je nodig bij verkoop van je huis

Sommige documenten zijn verplicht, andere helpen je vooral om aan je mededelingsplicht te voldoen. Heb je een verkoopmakelaar, dan helpt hij je hierbij.

Eigendomsbewijs huis

Het eigendomsbewijs is een afschrift van de akte van levering. Dit document kreeg je van de notaris bij de overdracht van de woning aan jou. Een makelaar of taxateur kan hierom vragen om te controleren of jij echt de eigenaar bent. Er staat informatie in uit het Kadaster over de woning en het perceel die belangrijk voor de koper is om te weten. Denk aan erfdienstbaarheden en andere rechten en plichten die op de woning rusten. Of de aanwezigheid van een ondergrondse tank.

Waar opvragen? Ben je het eigendomsbewijs kwijt, dan kun je het bij het Kadaster eenvoudig opvragen.

Vragenlijst

Van je verkoopmakelaar krijg je een vragenlijst deel A en B. Deel A gaat vooral over de financiering van je woning en is alleen van belang voor jou en je makelaar. In deel B staat een groot aantal vragen over je huis, onder meer over de onderhoudsstaat en eventuele gebreken. Dit document is niet verplicht, maar helpt je wel om te voldoen aan je mededelingsplicht. Het is handig om deze toe te voegen aan de koopakte.

Waar opvragen? Via je makelaar. Heb je geen makelaar? Zoek een voorbeeld van een vragenlijst op internet en download ‘m.

Roerende zaken lijst

Bij de verkoop blijven er meestal ook zaken achter die je niet meeneemt, zoals de keuken en de cv-ketel. Daarnaast zijn er spullen die een koper kan overnemen en spullen die je mee wil nemen, bijvoorbeeld gordijnen of het zonnescherm. De roerende zaken lijst voorkomt dat er achteraf misverstanden ontstaan over wat wel en niet bij de koop is inbegrepen.

Waar opvragen? Net als de vragenlijst krijg je de lijst van zaken van je makelaar. Je kunt ‘m ook via internet opzoeken en downloaden.

Energielabel (verplicht)

Een koper moet kunnen zien hoe energiezuinig jouw huis is. Vanaf 1 januari 2022 ben je verplicht de energielabelklasse (A++++ t/m G) van je definitieve energielabel te vermelden in de verkoopadvertentie van je huis, of die nu op Facebook staat of op funda. Het energielabel zelf moet je bij de eigendomsoverdracht kunnen overhandigen, anders riskeer je een boete van 435 euro.

Waar opvragen? Via Zoek je energielabel kun je het energielabel van je huis opzoeken, mits je een geldig label hebt.

tip  Geldig energielabel nodig? Zo vraag je een energielabel aan

Aanslag gemeentelijke belastingen

Ieder jaar krijg je als woningeigenaar per post een aanslagbiljet van de gemeentelijke belastingen. Dit document is niet verplicht bij verkoop, maar het geeft de koper wel inzicht in de vaste lasten.

Waar opvragen? Bij de gemeente waar je woont. Je kunt het aanslagbiljet ook vinden door met je DigiD in te loggen bij MijnOverheid.nl

Jaarafrekening energie

Hiervoor geldt hetzelfde als voor de aanslag gemeentelijke belastingen. Uiteraard is het uiteindelijke verbruik van water, gas en elektra persoonsafhankelijk, maar het geeft de koper een indicatie van de maandelijkse kosten.

Waar opvragen? Bij je energieleverancier.

Splitsingsakte

Woon je in een appartement of heb je een ander appartementsrecht, zoals een parkeerplaats? Dan heb je van de notaris een splitsingsakte gekregen. In dit document staat wat jouw aandeel is in het gehele gebouw of appartementencomplex. Zo weten jouw makelaar en de koper wat je gaat verkopen en kan hierover achteraf geen misverstand ontstaan.

Waar opvragen? Dit document heb je bij de overdracht van de notaris gekregen. Ben je het eigendomsbewijs kwijt, dan kun je het bij het Kadaster of de beheerder van de Vereniging van Eigenaren opvragen.

Overige VVE documenten

Bij de verkoop van een appartement zijn ook de VvE documenten belangrijk voor je makelaar en de koper, en later ook voor een taxateur. Denk aan het huishoudelijk reglement, het meerjaren onderhoudsplan, verslagen van de vergaderingen en de financiële overzichten. Heeft de Vereniging van Eigenaren te weinig geld om het onderhoud te betalen? Dan weet de koper dat hij of zij extra servicekosten kan verwachten. Is er geen VvE of is de Vve slapend? Dan veroorzaakt dit problemen als de koper een hypotheek wil aanvragen.

Waar opvragen? Deze documenten kun je opvragen bij de beheerder van de Vereniging van Eigenaren.

Niets vergeten?

Een verkoopmakelaar helpt je om te voldoen aan je mededelingsplicht. Hij of zij kan je op weg helpen met de documenten die je nodig hebt in jouw situatie. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

Verdiep je verder in dit onderwerp. Dan ben je weer helemaal bij.