Bedrijfsmakelaars kunnen meer uit funda in business halen
- 3 minuten leestijdBlog van accountmanager Jeroen Blom
Het verkopen en verhuren van bedrijfsonroerendgoed gaat over het algemeen redelijk vlot. Dat maakt het verleidelijk om weinig aandacht te besteden aan je presentatie op funda in business. Toch loont het om dat wel te doen. Zo neem je een voorsprong op je concurrentie.
Makelaars kunnen hun bedrijfsonroerendgoed geautomatiseerd op funda in business plaatsen. Daarvoor hoef je niet in te loggen in funda desk. Het gevolg is dat je je daardoor misschien niet altijd bewust bent van hoe je object op funda in business staat en hoe het vindbaar is. Een gemiste kans!
Meten is weten
Toen ik laatst aan een bedrijfsmakelaar vroeg hoe hij funda in business gebruikt, bleek hij eigenlijk niet te weten welke mogelijkheden het platform biedt en welke effecten je ermee kunt bereiken. ‘Ons systeem zet het aanbod er automatisch op,’ was zijn antwoord.
Ik vroeg hem hoe hij dan weet of zijn objecten gevonden worden, hoe vaak erop geklikt wordt en hoe vaak dat tot een contactaanvraag leidt. Hij bekende dat hij zich daar eigenlijk niet zo mee bezig hield. Maar, zei ik, als je weet hoe je objecten op funda in business presteren, kun je daarop sturen. Zo neem je een voorsprong op de concurrentie.
Met Premium verschijnen je objecten hoger in de zoekresultaten en vallen ze op
Daarmee trok ik zijn aandacht. Ik liet hem zien hoe hij de gegevens per object vindt in funda desk. En legde hem uit dat die gegevens pas betekenis krijgen als je ze in perspectief plaatst. Met een benchmark.
Doet de concurrent het beter?
Die benchmark had ik ter voorbereiding op ons gesprek al voor hem gemaakt. Daaruit bleek dat zijn objecten minder goed worden bekeken dan die van zijn concurrenten. Zijn vraag was natuurlijk wat hij daaraan kon doen.
Overigens kan iedere bedrijfsmakelaar zijn of haar accountmanager vragen om bijvoorbeeld elk half jaar zo’n benchmark te maken, zodat je ziet hoe je eigen objecten het doen ten opzichte van concurrenten in de regio of heel Nederland. Dat geeft inzicht in de marktontwikkelingen, maar ook in wat je kunt verbeteren.
Voorsprong met Premium
Wil je dat je objecten vaker worden bekeken, dan is het belangrijk dat ze hoger in de zoekresultaten komen en opvallen. Daarom raadde ik deze bedrijfsmakelaar aan om Premium te gebruiken en om zo veel mogelijk mediaproducten toe te voegen. Hierdoor krijgen zijn objecten een betere plek in de resultatenlijst en vallen ze, dankzij de bijbehorende Blikvanger, meer op.
Kies het juiste moment
‘Kan ik dat ook achteraf nog doen?,’ vroeg hij. Dat kan, maar dit raad ik niet aan: objecten krijgen de meeste aandacht tijdens de eerste paar dagen dat ze op funda staan. Daarom haal je het meeste uit Premium als je dat vanaf het begin inzet.
Tijdens ons gesprek vertelde de makelaar ook dat hij wil groeien in het kantoorsegment. Dat is nog een reden om Premium in te zetten, Want daarmee is namelijk ook je kantoor duidelijk zichtbaar. Hierdoor werkt Premium ook uitstekend als positioneringstool.
Premium activeren
Met de automatische doorplaatsing van een object vanuit je eigen systeem op funda wordt er meteen een regulier plaatsingscontract in funda desk aangemaakt. Dit contract kun je binnen 48 uur kosteloos annuleren. Log hiervoor in op funda desk. Vervolgens kan je daar ook een contract met Premium instellen.
Neem een voorsprong op concurrenten met de best mogelijke presentatie
Zet funda Premium in om jezelf te positioneren in een segment en bereik meer geïnteresseerden voor je objecten.