Tips Objectmarketing Promoten

Indirecte leads door virtueel open huis

Laatst bijgewerkt op - leestijd

‘Bezichtiging via livestream warmt geïnteresseerden op’

Tijdens de coronacrisis stapten veel makelaars over op virtuele bezichtigingen. Makelaar Marijn Kroes van makelaarskantoor Fransen & Kroes vindt een virtueel open huis nog steeds een nuttig middel om informatie over te dragen én om echt serieuze leads te selecteren uit belangstellenden van woningen.

Corona gaf makelaar Marijn Kroes het zetje om met virtuele open huizen te beginnen. ‘We hadden al plannen om hiermee de grote aantallen bezichtigingen te beteugelen. Elke woning leverde zestig geïnteresseerden op. De afwikkeling daarvan kost ons veel tijd, we nemen elke aanvraag serieus.’ Inmiddels hebben Fransen & Kroes Makelaars het virtuele open huis standaard opgenomen in hun mediapakket.

Natuurlijke selectie

Een livestream bezichtiging net na de aanmelding zorgt namelijk voor een natuurlijke selectie, merkte Kroes. Sommige mensen, die meteen een afspraak maakten na publicatie op funda, haakten alsnog af na het zien van het virtuele open huis. Maar anderen die eerst nog twijfelden, meldden zich juist aan. ‘En dat is nu nog zo. Hierdoor krijgen we uiteindelijk bij de fysieke bezichtiging echt serieus geïnteresseerden. Je optimaliseert dus je doelgroep hiermee.’

Op de mooiste plek beginnen

Een virtueel open huis doet Kroes via een livestream video op Facebook. Hij gebruikt daarvoor een telefoon met goede camera- en audiofunctionaliteiten en een stabiliserende houder. Zo blijft het beeld stabiel en vloeiend terwijl hij door het huis wandelt.

‘Door de livestream raken mensen geïnteresseerd in mijn activiteiten als makelaar’

Eén minuut voor de start van de livestream logt hij in op Facebook. Vanaf de mooiste plek van de woning begint hij de rondleiding. ‘Terwijl ik alle details laat zien, vertel ik veel over de specificaties van het huis, over de buurt en over bijzonderheden als erfpacht. Waardevolle informatie op basis waarvan de kijkers kunnen besluiten of ze het huis daadwerkelijk willen bezichtigen.’

Bloopers

Kroes beantwoordt direct vragen die op zijn telefoon verschijnen. Die openheid en duidelijkheid wordt gewaardeerd, merkt Kroes uit de vele positieve reacties. ‘Net als mijn bloopers tijdens de rondleiding. Die vinden mensen grappig en ze maken de opname aantrekkelijk.’ Achteraf zijn de video’s met vragen en antwoorden namelijk ook nog te bekijken. Dat doen veel geïnteresseerden.

Indirecte leadgenerator

Het virtuele open huis past naadloos in het bedrijfsconcept van Fransen & Kroes Makelaars. ‘Wij nemen de tijd voor mensen, we zijn open en eerlijk, en delen veel informatie. Het virtuele open huis is een onderdeel van dat totaalpakket en past bij ons imago.’

Harde leads leveren de filmpjes niet op, het Facebook-publiek is redelijk anoniem. Kroes wordt wel herkend en heeft een zekere populariteit opgebouwd. ‘Ik denk dat hierdoor mensen meer geïnteresseerd raken in mijn activiteiten als makelaar, niet alleen om een woning te kopen, maar ook om te verkopen. En als ze fysiek komen bezichtigen, dan kennen ze me al en gaat het contact makkelijker. Ook met betrekking tot eventuele verkoop van hun eigen woning. Het filmpje is dus een opwarmer en een indirecte leadgenerator.’

Troef in veranderende markt

Kroes ziet momenteel de markt rap veranderen. Het aanbod neemt toe en de vraag neemt geleidelijk wat af. ‘We zijn op weg naar een gezondere woningmarkt, waar je voor een goed huis een hoger bedrag betaalt dan voor een slecht huis.’ Ook in die markt ziet Kroes een rol weggelegd voor de online bezichtigingen.

‘Juist dan is het voor ons een goed medium. Het past in ons strijdplan om duidelijkheid te creëren. Dat blijven we hiermee doen.’ Ook in de toekomst blijft het virtuele open huis standaard in hun verkooppakket. ‘Ik vind het leuk en de mensen duidelijk ook.’

Virtueel open huis aankondigen

Wil jij ook een virtueel open huis organiseren? Bijvoorbeeld via Facebook, Instagram, Zoom, Periscope of Jitsi? Kondig dit aan op je objectpagina. Geïnteresseerden kunnen dan dertig minuten van tevoren eenvoudig inbellen op de livestream.

Zo stel je een virtueel open huis in op funda

Meer over dit onderwerp