Tips Kantoor & Diensten Presenteren

Maak uw website niet pandgericht maar klantgericht

Laatst bijgewerkt op - leestijd

‘Vertaal uw aanpak en persoonlijkheid naar voordelen voor de klant’

Veel makelaars roepen dat zij niet pandgericht, maar klantgericht zijn. Toch openen bijna alle websites met hun objecten. Volgens brandexpert Maarten van Vliet van IM Xclusive is het slimmer om u op uw website te focussen op uw toegevoegde waarde.

Maarten van Vliet van IM Xclusive is als trainer betrokken bij de funda meetup ‘Meer uit uw merk halen’. Tijdens deze meetups merkte hij hoe moeilijk makelaars het vinden om te laten zien wat ze uniek maakt. ‘Op de vraag waarom hun klanten voor hen kozen, kreeg ik steeds hetzelfde antwoord: de persoonlijke klik. Natuurlijk zeggen klanten voor de klik te kiezen als uw website weinig meer te bieden heeft. Maar als u zegt in hetzelfde goed te zijn als uw buurman, hoe kunt u zich dan onderscheiden? Dat maakt u als makelaar erg afhankelijk van hoe de markt op dat moment is. Als er dan geen match is, dan komt dat vaak omdat er niks te kiezen en dus geen onderscheidend vermogen is.’

Geen huizenverkoper, maar dienstverlener

Hoe moet het dan wel volgens Van Vliet? ‘Een makelaar is geen productverkoper, maar een dienstverlener. U verkoopt geen huis, maar helpt een klant bij dat proces. Verkopers zijn benieuwd of u bij hen past. Sluit uw website daarop aan en verplaats u in de doelgroep. Wat zouden zij van u willen weten? Hoe helpt u uw klanten? Wat zijn uw specialiteiten? Waarin valt u op als het gaat om bijvoorbeeld ervaring, doelgroep, segment, service of aanpak? Zoek uw onderscheidende vermogen, breng focus aan in uw organisatie en breng dat verhaal vervolgens naar buiten.’

Focus op imago en informatievoorziening

Toch blijken makelaars dat focussen juist eng te vinden. ‘Veel makelaars zijn huiverig om keuzes te maken en daardoor iets uit te sluiten. Ze openen hun website vaak met hun panden en richten zich verder op leadgeneratie. Terwijl het versterken van het imago en de merkwaarden én de informatievoorziening onderbelicht blijven.’

‘Hoe kunt u uw aanpak en persoonlijkheid vertalen in voordelen voor de klant?’

Niet handig volgens de brandexpert. ‘Dus laat op uw homepage zien waar u voor staat en hoe u dat doet. Daarmee biedt u uw klanten tools om een keuze te maken. Dan geeft u ze naast uw product namelijk nog iets extra’s om voor u te kiezen.’

Accent op aansprekende aspecten van identiteit

Daarvoor is het belangrijk dat u die aansprekende aspecten uit uw identiteit naar voren brengent. Van Vliet geeft een voorbeeld: ‘Stel dat u houdt van humor en plezier, en daarom liever een kennismakingsborrel op kantoor organiseert voor huizenverkopers en eigenaren dan een traditioneel kennismakingsgesprek bij iemand thuis. Laat deze andere aanpak dan zien. En als u een meer verzorgend type bent, zou u uw bestaande klanten kunnen helpen met een persoonlijke zoektocht naar hun volgende huis. Of focus op uw deskundigheid, bijvoorbeeld door uzelf op uw website te presenteren als dé specialist in jarendertighuizen. Mensen die zoiets zoeken, kiezen dan eerder voor u omdat uw onderscheidende waarden aansluiten bij hun wensen.’

Klantgericht? Laat uw klanten spreken

Makelaars die op zoek willen naar hun onderscheidende vermogen, raadt Van Vliet het volgende aan: ‘Denk na over hoe u uw aanpak en persoonlijkheid kunt vertalen in voordelen voor de klant. Als u zegt dat u klantgericht bent, laat op uw website dan vooral uw klanten aan het woord. Gebruik hun lovende woorden. Of breng letterlijk in beeld wat u doet en hoe u dat doet met bijvoorbeeld een filmpje. Dat pand verkoopt u toch wel, het is de klant die u aan u wilt binden.’

Laat zien waar uw kantoor voor staat met Kantoorprofiel Pro
Met Kantoorprofiel Pro vergroot u als NVM-makelaar uw zichtbaarheid, naamsbekendheid en leads.

Vertel me meer >

Meer over dit onderwerp