Tips Objectmarketing Plaatsen

Onder bod of niet?

Laatst bijgewerkt op - leestijd

De voor- en nadelen van de status ‘Onder bod’

Is het verstandig om de status van een object op ‘Onder bod’ te zetten? Zoekers denken dan misschien dat bieden niet meer mogelijk is. Kiest u voor rust voor de koper ten koste van een mogelijk hoger bod én leads? Susanne Thierry, accountmanager bij funda, gaat in op de voor- en nadelen van de status ‘Onder bod’.

Een van de belangrijkste redenen om aanbod op funda te plaatsen, is het genereren van leads. Daarom lijkt het verstandig om een object zo lang mogelijk op ‘Beschikbaar’ te laten staan. Susanne: ‘Enerzijds om de beste koper voor de opdrachtgever te vinden. Anderzijds omdat deze leads tot nieuwe klanten kunnen leiden. Iedere bezichtiger is immers ook een potentiële aan- of verkoopklant.’

Niet alle zoekers weten namelijk dat ze op een huis onder bod nog steeds kunnen bieden. Dit kan dus ook afschrikken. Uit onze data blijkt dat ‘Onder bod’ in de regel tot minder leads leidt.

Te veel animo afremmen

Veel makelaars kunnen nu de hoeveelheid contactaanvragen maar nauwelijks aan. Daardoor blijft het opvolgen van leads vaak liggen. Susanne begrijpt dat het daarom verleidelijk is om een object ‘Onder bod’ zetten. ‘Maar dat is kortetermijndenken. Ik adviseer makelaars om voor de lange termijn hulp in te schakelen voor de verwerking van alle contactaanvragen. Die leads kunnen namelijk nieuwe opdrachten of ambassadeurs voor je kantoor opleveren.’

Adempauze

Sommige makelaars zetten een woning ‘Onder bod’ vanaf het moment die mondeling is verkocht tot na de drie dagen bedenktijd van de koopovereenkomst. ‘Een serieuze koper die een mondelinge toezegging op zijn bod heeft gekregen, zit niet te wachten op hogere biedingen. Voor de makelaar is dat een lastig parket. Die wil de beste deal voor de verkoper, maar ook geen reputatieschade oplopen bij de koper. Met ‘Onder bod’ staat de deur nog op een kier en krijgen beide partijen een adempauze. Het is een spanningsveld, waar vooraf goed met de opdrachtgever over gesproken moet worden.’

Gulden middenweg

Spreek met de opdrachtgever af welke strategie u hanteert. Wil de verkoper de hoogste prijs, snel verkopen of de woning gunnen? Maar verlies daarbij uw eigen bedrijfsstrategie niet uit het oog, adviseert Susanne. ‘Een zoeker is een potentiële aanbodklant. Is het verstandig om eventuele leads te laten lopen? Ik hoor dat bij veel makelaars dat het aanbod opdroogt.

Mijn advies is om voor de gulden middenweg te kiezen: haal zo veel mogelijk leads binnen totdat mondeling een overeenkomst is bereikt. Zet dan de status op ‘Onder bod’. Zo krijgen zoekers volop kans en stelt de makelaar zijn goede reputatie en de toestroom van leads veilig.’

Meer weten over het afmelden van uw object?
Bekijk veelgestelde vragen

Meer over dit onderwerp