Trends Consumentenonderzoek

Zo bereikt u generatie X

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Speel in op pragmatiek, scepsis en balans werk-privé

Waar letten mensen van generatie X (40 tot 55 jaar) op als zij een makelaar zoeken en kiezen? Dat onderzochten we in de laatste Barometer. Kees Elands van trendconsultancybureau TrendsActive legt uit met welke marketingaanpak u deze doelgroep het best bereikt.

Generatie X’ers zijn tussen de 40 en 55 jaar oud en veelal doorstromers op de markt. Ze hebben al enige ervaring met het kopen en vaak ook verkopen van een huis. Uit het onderzoek dat wij publiceerden in de Barometer bleek dat 41% van deze generatie in een dorp woont en meer dan 60% daar ook zoekt naar een volgende woning. Opvallend: mensen van generatie X zijn in vergelijking met andere leeftijdsgroepen het minst geneigd om een aankoopmakelaar in te schakelen. Waar zij vooral op letten, zijn de persoonlijke klik, reactiesnelheid, reviews en het netwerk van de makelaar.

Lees ook : De nieuwe Barometer: focus op uw toegevoegde waarde


Pragmatische en zelfredzame generatie

Vooral dat laatste is vanuit wetenschappelijk onderzoek goed verklaarbaar, vindt Kees Elands. ‘Generatie X’ers zijn pragmatisch en gewend veel zelf te doen. Hun ouders gingen werken, waardoor ze al op jonge leeftijd leerden zichzelf te redden. Daarnaast is deze generatie opgegroeid in jaren met financiële crisissen, een moeilijke banenmarkt en oorlogen in de wereld. Dit heeft hun geleerd om eigen kansen te creëren en zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden.’

‘Vertrouwen en openheid zijn voor deze doelgroep erg belangrijk’

Deze omstandigheden liggen volgens Elands ook ten grondslag aan de sceptische houding die generatie X typeert. Een houding om rekening mee te houden als u deze doelgroep benadert. Elands: ‘Ze hebben een diep wantrouwen tegen instanties en autoriteiten en dat zie je terug in hun consumentengedrag. Ze verwachten transparantie van organisaties en willen feiten horen. Vertrouwen en openheid zijn voor deze doelgroep erg belangrijk. Vertel dus duidelijk wat u doet en waarom, tegen welke kosten en wat het uiteindelijk oplevert.’

Ook de consusumentenprofielen in funda’s Barometer sluiten hierbij aan, ziet Elands. ‘Dat een persoonlijke klik en reviews hoog scoren als selectiecriteria bij deze doelgroep, is te verklaren vanuit dat sceptische. Ook reactiesnelheid en kosten scoren hoog, omdat ze pragmatisch zijn: het moet vooral snel, simpel en effectief.’

Balans werk-privé moelijk te vinden

Wat Elands minder sterk terugziet in het onderzoek van funda is een ander kenmerk van generatie X: de moeite die zij hebben met het vinden van de juiste balans tussen werk en privé. ‘Ze hebben kinderen om voor te zorgen én ouder wordende ouders die ook steeds meer zorg nodig hebben. Daarnaast zijn ze heel erg loyaal. Dat komt doordat ze zich al jong moesten leren redden en gewend zijn zelf kansen te creëren. Het zijn harde werkers die veel verantwoordelijkheid nemen, veel meer dan andere generaties. En dat alles vinden ze maar moeilijk met elkaar te combineren.’

‘Kenmerken als rust en ruimte zijn bij deze doelgroep handig om in de objectomschrijving naar voren te brengen’

Zijn tip aan makelaars is om op deze emotie in te spelen. ‘Kijk hoe u ze kunt faciliteren om deze balans te bewaren. Kan een verbouwing een oplossing bieden voor een situatie? Maak duidelijk dat u als makelaar helpt om stress weg te nemen. Benoem op welke manier een aangeboden woning bijdraagt aan meer quality time met het gezin. Kenmerken als rust en ruimte zijn bij deze doelgroep bijvoorbeeld handig om in de objectomschrijving naar voren te brengen. Bedenk goed hoe u uzelf en uw objecten in de markt zet en hoe u communiceert.’

Laat uw object opvallen bij generatie X.
Met Blikvanger voegt u eenvoudig een aansprekende tekst toe.

Vertel me meer >
Gebruik ook generatiedenken in uw voordeel

Wilt u meer weten over generatiedenken of TrendsActive inschakelen? Lees meer op de website van TrendsActive.

Meer over dit onderwerp