Makelaarsbeoordelingen op funda

 

Goed voor de klant, en voor u

Op funda kunnen klanten een cijfer geven voor de verleende diensten door hun makelaar. Dat is niet alleen voor toekomstige klanten nuttig om te lezen, makelaars kunnen er ook hun voordeel mee doen. ‘Die beoordelingen zijn een krachtige marketingtool.’

Sinds 2012 kunnen klanten het makelaarskantoor waarmee ze zaken hebben gedaan op funda beoordelen. Klanten mogen makelaars cijfers van 1 tot 10 geven voor lokale marktkennis, deskundigheid, service/begeleiding en prijs/kwaliteit. Nadat een woning is verkocht wordt er automatisch een uitnodiging gestuurd aan de verkoper van het huis aan wie de makelaar zijn dienst heeft verleend. Dus niet zomaar iedere funda-bezoeker kan het kantoor een waardering geven. Is er een aankoopmakelaar betrokken bij de koop, dan kan hij of zij worden gekoppeld aan de transactie en de klant om een beoordeling vragen. Op die manier kan er dan ook voor de aankoopdienstverlening beoordelingen worden verzameld. Het tonen van makelaarsbeoordelingen op funda is goed om te doen. Dat cijfers voor verleende diensten door de makelaar is niet alleen belangrijk voor potentiële klanten, je hebt er als makelaar ook iets aan.

Product Owner Mitzi Hedges van team van Mijn funda legt uit:

‘Het is een krachtige marketingtool voor de profilering als makelaarskantoor, omdat je er nieuwe klanten mee kunt werven. Bovendien helpt het onder meer de consument bij het kiezen van een makelaar die bij hem past.’

Het lijkt misschien dat alleen maar negens en tienen hebben een must is. Immers: een hoog cijfer duidt op tevreden klanten. Maar er kunnen natuurlijk tussen super tevreden klanten ook verkopers en kopers zitten die kritisch zijn. Niet altijd is alles immers perfect. Het is ook goed om ruimte te hebben voor verbetering. Bovendien kan er door te reageren op reviews een vertrouwensrelatie worden opgebouwd met klanten.

Mitzi: ‘Er is ruimte om uit te leggen waarom iets niet vlekkeloos verliep, of waarom er voor een bepaalde strategie is gekozen. Ook is dit een uitgelezen kans voor makelaars om bijvoorbeeld toe te lichten waar extra aandacht aan is gegeven tijdens de verkoop. Toekomstige klanten krijgen dan meteen een idee van de dienstverlening.’ Klanten uitnodigen voor een recensie gaat automatisch zodra het huis verkocht is. Om transparant te kunnen zijn is het niet mogelijk om cijfers eruit te filteren. Wel hebben makelaars een keuze om de beoordelingen te publiceren op funda of niet. Niet alle klanten die worden uitgenodigd schrijven een beoordeling. Ongeveer een derde neemt de moeite om een recensie te schrijven.

Relevantie

Kiest een makelaar ervoor de beoordelingen te tonen, dan is het gemiddelde cijfer prominent te zien wanneer een zoeker de makelaarsgegevens op funda gaat bekijken. Die gemiddelde beoordeling verandert binnenkort. Niet het cijfer van de afgelopen vier jaar, maar van de afgelopen 24 maanden is dan te zien. Mitzi: ‘Het gaat om relevantie voor de lezers. Een bijkomend voordeel is dan dat als er actie wordt ondernomen om de dienstverlening te verbeteren, dat zichtbaar wordt in de beoordelingen en het gemiddelde.’

Meer binnen dit onderwerp