8 tips voor makelaarsbeoordelingen

 

Zo overtuigt u een klant om een beoordeling te geven

Lovende makelaarsbeoordelingen – die willen we allemaal wel. Makelaar Jillis Baggerman uit Bennekom heeft bijna achthonderd beoordelingen verzameld, met een gemiddeld cijfer van 9,4. Wat is zijn geheim?

Zodra de mogelijkheid zich aandiende om makelaarsbeoordelingen te verzamelen, stond makelaar Jillis Baggerman in de startblokken. Hij gelooft in de kracht van recensies. Een recensie geeft namelijk een realistisch beeld van een dienst en dat is ook in het geval van de makelaardij belangrijk. ‘Ik hoor regelmatig terug dat mensen makelaars selecteren op beoordelingen. Wanneer een makelaar geen beoordelingen heeft, denk je toch eerder dat iemand wat te verbergen heeft.’

We vroegen Baggerman naar zijn tips voor makelaarsbeoordelingen.

Kies het juiste moment om over beoordelingen te beginnen

‘Meestal begin ik erover na het tekenen van de koopakte. Dan laat ik direct op een scherm zien hoeveel recensies we al hebben en scroll erdoorheen. Belangrijk is om het een beetje luchtig te houden. Als de woning daadwerkelijk is verkocht en van funda af gaat, stip ik de mogelijkheid tot het achterlaten van een beoordeling nog even aan. Zo heb je twee momenten.’

Onthoud: niet iedereen wil de moeite nemen

Baggerman constateert regelmatig dat opdrachtgevers niet staan te springen om het geven van een beoordeling. Ze vinden het te veel werk, te veel gedoe. ‘Dat is jammer, zeker als je een object 50.000 euro boven de vraagprijs hebt verkocht. Maar ik snap ook wel dat mensen beoordelingsmoe worden. Een mens wordt gevraagd om overal een recensie voor te schrijven: een vakantieadres, een autogarage, een onlinewinkel. Toch probeer ik opdrachtgevers te overtuigen met het argument dat een woning verkopen een grote financiële beslissing is. Al dan niet de grootste. Een recensie is in dit geval erg belangrijk.’

Niet te veel pushen

Voorzichtig aansporen tot het schrijven van een makelaarsbeoordeling mag, maar pushen is volgens Baggerman niet verstandig. ‘Funda stuurt uit zichzelf een reminder, heel soms sturen wij er nog een achteraan. Maar te veel op een beoordeling aansturen is voor niemand leuk, dat kan alleen maar tegen je werken.’

Inspireer

Sommige opdrachtgevers hebben moeite met het bedenken van een beoordeling. Dat hoeft lang niet altijd lastig te zijn. Sterker nog: een makelaar kan inspiratie bieden. ‘Een opdrachtgever gaf laatst aan dat hij ons niet zo goed kon beoordelen omdat het object zo snel verkocht was. Toen vertelde ik dat hij ook een beoordeling kon schrijven over het feit dat het proces zo snel ging.’

Spaar beoordelingen op

Wanneer u begint met makelaarsbeoordelingen, kunt u ervoor kiezen ze niet direct te publiceren. Zo kunt u een voorraadje sparen. Baggerman: ‘Ik zou niet zo snel de eerste beoordeling al direct publiceren. Wat als die niet zo positief uitvalt? Wij hebben honderd beoordelingen gespaard voordat we online gingen. Je wilt toch eerst een beetje body hebben.’

Omgaan met negatieve recensies

Wanneer een opdrachtgever kritiek levert in een beoordeling, is dat natuurlijk niet fijn. ‘We hebben de afgelopen zeven jaar, sinds de beoordelingen op funda mogelijk zijn, gelukkig vrijwel geen negatieve recensies gekregen. Ons laagste cijfer is een 6. Dat was van een verkoper die de woning niet wilde verkopen, maar door vervelende persoonlijke omstandigheden hier wel aan moest meewerken. Dan ben je als makelaar minder populair en doe je het al snel minder goed. Bepaalde punten van kritiek zijn soms terecht, soms onterecht. Het positieve van kritiek is dat het een leermoment kan zijn, waar we in de toekomst ons voordeel mee kunnen doen.’

Wel of niet reageren?

Sommige makelaars kiezen ervoor om openbaar op een makelaarsbeoordeling te reageren. Baggerman ziet het als een kwestie van smaak. ‘Wij doen het bewust niet omdat het er al snel ‘gemaakt’ uit kan zien en dat kan een verkeerd beeld uitdragen. Maar ik snap het ook wel als collega’s dat vanuit serviceperspectief willen doen.’

Vier uw successen

Succes viert u samen. Daarom organiseert Baggerman bij elke honderd beoordelingen een lunch voor het hele kantoor. ‘Het is niet alleen leuk om er met zijn allen naartoe te leven, maar het zorgt er ook voor dat we met zijn allen blijven benadrukken hoe belangrijk beoordelingen voor ons kantoor zijn. We hopen onze duizendste beoordeling over twee à drie jaar groots te kunnen vieren.’

Meer binnen dit onderwerp