Adverteren in de regionale krant of toch online?

 

Voor makelaars die effectief willen adverteren

Adverteren voor uw makelaarskantoor lijkt zo simpel. Advertenties plaatsen in de regionale kranten en lokale huis-aan-huis bladen, veel opvallende uithangborden in de omgeving en de aanloop naar uw kantoor volgt vanzelf. Dat klinkt mooi, maar er zijn betere, snellere en effectievere manieren om leads te genereren. Heef u weleens aan online adverteren gedacht?

De moderne consument krijgt iedere dag een berg reclame te verstouwen. Hij is inmiddels getraind om langs advertenties heen te lezen of te kijken. Heeft u vanmorgen een krant gelezen? Dan heeft u vast uw eigen advertenties of die van andere makelaarskantoren uit de regio gezien. Maar de rest? Kunt u zich nog een andere advertentie voor de geest halen? Met een printadvertentie weet u nooit hoeveel paar ogen er daadwerkelijk op gevallen zijn. Een krant kan wel honderdduizend abonnees hebben, maar niemand garandeert dat zij allemaal de pagina waarop u pronkt hebben gezien.

Advertentiegeld weggooien

Dan zijn er de kosten. Advertenties in print zijn vaak duur. Ergens is dat ook wel logisch: het printen en de distributie kost geld en daar betaalt u als adverteerder aan mee. Terwijl u niet weet wie uw advertentie ziet. Bovendien geldt: als het oog van de lezer al op uw advertentie is gevallen, is de stap naar uw kantoor of website erg groot. Adverteren in regionale kranten, huis-aan-huisbladen en andere offline kanalen kan u dus in theorie veel bereik opleveren, maar u weet nooit hoeveel precies. Ook is de drempel voor de consument hoog om u daadwerkelijk te benaderen; zij moeten zelf de dialoog beginnen.

Google niet eenvoudig

Online is dat anders: u kunt gericht adverteren en precies meten wat de advertenties u opleveren. Maar waar te beginnen met online adverteren? Google biedt verschillende advertentie-opties, waaronder de mogelijkheid om tegen betaling een van de eerste drie zoekresultaten te zijn. Om hier effectief gebruik van te maken, is enige kennis van Google Adwords essentieel. Ook is kennis van de doelgroep onmisbaar; alleen dan kunt u deze verleiden om op uw advertentie te klikken. Dit alles geldt ook voor andere advertentiekanalen, zoals social media. Gelukkig zijn er online meerdere cursussen te vinden om daar bekwamer in te worden of u kunt ervoor kiezen een expert in te huren!

Meer inzicht met online adverteren

Het grote voordeel van online adverteren is het inzicht in de prestaties van uw advertenties. Welke werkte goed en leverde leads op? Op welke werd minder geklikt? Door precies te meten wat de resultaten zijn van uw advertenties, kunt u ze in de toekomst optimaliseren.

Niet alleen de advertentie is belangrijk, de pagina waarop de potentiële klant terechtkomt nadat hij op uw advertentie heeft geklikt– de landingspagina – kan ook nog roet in het eten gooien. Wat er op uw landingspagina gebeurt kunt u precies monitoren in Google Analytics. Op basis van die inzichten kunt u uw webpagina dan weer optimaliseren. Zo komt u beetje bij beetje steeds dichterbij de ideale advertentie en landingspagina.

Funda maakt het u gemakkelijk

Online adverteren via Google en social media is dus een mogelijkheid, maar niet altijd even gemakkelijk. U kunt uw advertenties bijvoorbeeld niet specifiek richten op consumenten die een woning zoeken. Wist u dat u op funda wél een miljoenenpubliek kunt bereiken? Op funda zijn er wat dat betreft voor kantoren en makelaars opvallend veel voordelen. De doelgroep – geïnteresseerden in te koop staande woningen, maar zeker ook iemand die op zoek is naar een makelaar om zijn woning te verkopen – begeeft zich van nature op funda. U kunt bovendien selecteren (in jargon: segmenteren) op consumenten in een bepaalde regio. Zo kunt u dus heel gericht adverteren.

Ook op funda kunt u uw advertenties monitoren. U krijgt in de funda desk exacte informatie over het aantal vertoningen van de advertentie, het aantal kliks van de advertentie naar de objectpagina of uw website, en via de advertenties kunt u bovendien ook de gegevens van leads verzamelen. Die u natuurlijk in een handomdraai converteert naar klanten. Bent u al overtuigd? Lees hier hoe u een advertentie instelt voor uw kantoor.

Meer binnen dit onderwerp