Altijd de juiste informatie over uw objecten op funda

 

Streef naar 100% betrouwbaarheid

Een woningzoekende wordt graag verrast door uw mooie aanbod. Een vrijstaande woning met garage, bijvoorbeeld, en vier slaapkamers. Hoewel, zijn het er echt vier? Of geeft de woning de mogelijkheid er een vierde slaapkamer bij te maken, maar zijn het er in de huidige situatie drie? Voorkom dat woningzoekenden voor vervelende verrassingen komen te staan door de juiste informatie te verschaffen over uw objecten.

Natuurlijk maakt iedereen weleens een foutje. Gebruikers, onder wie huizenzoekers, kunnen die onjuistheden anoniem melden bij funda, via de link ‘Meld een fout’. Die mogelijkheid is er al tijden op de website en sinds begin dit jaar ook in de app. Krijgt funda zo’n melding binnen, dan onderzoekt het team Content & Kwaliteit wat er eventueel mis is met de objectinformatie. Handig, want zo streven we naar een zo betrouwbaar mogelijk funda. Dat vinden wij heel belangrijk. We willen vanzelfsprekend voorkomen dat consumenten de informatie met een korreltje zout nemen, of –erger nog – dat ze denken dat de informatie regelmatig niet klopt.

Omdat consumenten ons nu gemakkelijker kunnen wijzen op onjuistheden, krijgen we ook meer meldingen binnen. Dat zijn er duizenden per maand, terecht of onterecht. Volgens de meest recente cijfers – die van het tweede kwartaal van 2019 – ontvingen we 5.100 meldingen over fouten op objectpagina’s, tegenover ongeveer 2.500 meldingen in hetzelfde kwartaal een jaar ervoor. Deze verdubbeling is te verklaren door de mogelijkheid om nu ook fouten in de app te melden. De hoeveelheid foutieve informatie is dus niet verdubbeld.

Onjuiste status huis

31% Van de meldingen gaat over de status van objecten. Dan staat de woning bijvoorbeeld nog als te koop op funda, maar is het in werkelijkheid niet langer beschikbaar. Goed om te weten: als we zo’n melding krijgen, checken we die extra zorgvuldig. Want we houden altijd rekening met de fase waarin de status van de woning nog onzeker is. Dat wil zeggen: misschien is er al mondeling overeenstemming bereikt op de verkoop, maar staat dit nog niet zwart op wit. Of de bedenktijd van de koper loopt nog.

Verkeerde kenmerken

Tweederde van de meldingen in het tweede kwartaal van dit jaar gingen over verkeerde informatie over het object zelf. Zo zien we vaak meldingen waarbij in de kenmerken van de woning de potentiële mogelijkheden verwerkt zitten. Dan klopt bijvoorbeeld het aantal kamers niet. Blijkt dat de derde en vierde slaapkamer uit de kenmerken nu nog een grote, niet-geïsoleerde zolder is.

100% betrouwbaarheid

U kunt zich vast voorstellen dat onjuiste kenmerken en statussen tot teleurstelling kan leiden bij consumenten. Daarom controleren wij elke foutmelding die we krijgen. Waarom we dat doen? Heel simpel: omdat wij, net als u, streven naar 100% betrouwbaarheid.

Bovendien helpen we u graag met het genereren van de juiste verkoopleads. Hoe accurater en completer de informatie over uw object, hoe beter de huizenzoeker weet waar hij aan toe is. Dat biedt ook voordelen voor u. Want geeft u de juiste informatie, dan komt de juiste doelgroep terecht op de objectpagina. Écht geïnteresseerden dus, die uw object serieus in overweging nemen.

Heeft u een foutmelding gekregen van team Content & Kwaliteit? Lees dan hier hoe u verder te werk kunt gaan.

Meer binnen dit onderwerp