De kracht van goede kantoorfoto’s

 

Het perfecte plaatje van uw makelaardij en medewerkers

Goede medewerkersfoto’s dragen bij aan het perfecte plaatje van uw makelaardij. Kantoorfotografie is een krachtige verleider, waarmee u zich expliciet onderscheidt op uw eigen website, funda kantoorpagina of in andere uitingen. Portret- en brandingfotograaf Wijnand Geuze van LINK fotografie geeft tips.

De foto’s van uw medewerkers en kantoor geven bezoekers van uw site of kantoorpagina een eerste indruk. Dit blijkt ook uit onderzoek dat funda heeft gedaan onder consumenten. Ondervraagden gaven op basis van foto’s van medewerkers bijvoorbeeld aan dat zij een kantoor professioneel en deskundig vinden overkomen.

Fotograaf Wijnand Geuze ziet dat veel makelaars de zeggingskracht van goede, doordachte kantoorfotografie onderschatten. Met zijn specialisatie in portret- en brandingfotografie helpt hij ondernemers hun kantooridentiteit zichtbaar te maken in beeld. Wat geeft een foto overtuigingskracht? Geuze heeft zes tips.

<i>Fotograaf Wijnand Geuze</i> Fotograaf Wijnand Geuze
1

Laat het team en kantoorsituaties zien

‘Als je een dienst verkoopt, verkoop je eigenlijk jezelf,’ aldus Geuze. Een klant die zoekt naar een goede makelaar, wil weten wie u bent en waar uw kantoor voor staat. ‘Foto’s van het team en kantoorsituaties tonen in één oogopslag die informatie over uw kantoor.’


2

Kleed u als uw klant

Hoe ziet uw ideale klant eruit? Volgens Geuze een cruciale vraag. Spiegel uzelf in uw fotografie aan uw klant en laat zien wat u biedt, is zijn advies. Bent u het informele type dat jongeren bedient of werkt u in het topsegment voor kapitaalkrachtige kopers? ‘Als u weet hoe uw ideale klant zich gedraagt en kleedt, kunt u zich daaraan conformeren. Wees wel altijd verzorgd; u wilt autoriteit en betrouwbaarheid uitstralen.’ Handig is om bij fotosessies de kledingkeuzes af te stemmen, bijvoorbeeld een uniforme look voor de kantooruitstraling en een individuele look voor de persoonsuitstraling.


3

Gebruik portretfoto’s én actiefoto’s

Portretten tonen het gezicht en daarmee de persoonlijke uitstraling van medewerkers. ‘Zorg voor eenheid door iedereen recht in de lens te laten kijken,’ tipt Geuze. Laat meer zien dan alleen een ‘smoelenboek’ met portretten van het team. ‘Denk ook aan brandingfoto’s, waarin medewerkers te zien zijn in een kantoorsituatie of in gesprek met een klant. Zulke foto’s versterken de tekst op uw website of kantoorpagina en dragen ook bij aan de totale uitstraling.’ Rust en eenvoud zijn daarbij belangrijk, zegt hij. Het gaat erom dat u een duidelijk beeld schetst van de werkzaamheden op kantoor en het contact met de klant. ‘Zorg dat het zo authentiek mogelijk overkomt, dat zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.’


4

Cameravrees? Ontspan en kijk ‘cool’

Veel mensen vinden poseren ongemakkelijk en staan daarom vaak ‘gespannen’ of zelfs angstig op de foto. Door cameravrees houden ze hun adem in en spannen hun spieren verkeerd aan. Neem de tijd om te ontspannen. Geuze: ‘Praat, lach of doe samen wat ademhalingsoefeningen voordat de fotosessie begint.’

Wat ook helpt: een zelfverzekerde houding aannemen: ‘Dat draagt meteen bij aan uw gemoedstoestand.’ Geuze geeft drie waardevolle tips: ‘Houd uw rug recht en borst vooruit, strek uw nek en gezicht uit als een schildpad voor een open en geïnteresseerde blik, dat verbloemt ook een eventuele onderkin. En kijk ‘cool’, door uw ogen iets dicht te knijpen alsof u heel aandachtig naar iemand luistert.’


5

Lachen helpt niet

Lachen helpt niet als u een goede foto wilt, zegt Geuze. ‘Dat straalt juist onzekerheid uit. Een goede portretfotograaf vraagt u nooit ‘lach eens', maar zorgt voor een oprechte lach door op een natuurlijke manier te communiceren.’ Een natuurlijke, functionele lach past vooral prima bij brandingfoto’s.


6

Kies het juiste licht

Licht is een belangrijke factor bij fotografie. Professionele fotografen bezitten zowel de kennis als de apparatuur om daar goed gebruik van te maken. ‘Softboxen zorgen voor zacht licht, waarmee je iemands persoonlijkheid naar boven haalt. Hard licht is ongenadig: dat geeft scherpe schaduwen en toont ieder rimpeltje.’ Bij brandingfoto’s is natuurlijk licht belangrijk om de foto’s realistisch en betrouwbaar te maken.


Zelf fotograferen of laten doen?

Volgens Geuze maakt een professionele fotograaf het verschil: ‘Persoonlijkheid in een portret leggen en eenheid in de fotografie brengen, is namelijk erg moeilijk. Potentiële klanten moeten in één oogopslag kunnen zien wat voor soort makelaar u bent. Hiermee kunt u zich optimaal onderscheiden.’

Nieuwsgierig naar meer? Op zijn website deelt Geuze meer praktische tips

Meer binnen dit onderwerp