Gevel of interieur: op welk soort hoofdfoto wordt het meest geklikt?

 

Funda geeft antwoord op de vraag van de maand april

In de nieuwe rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze keer een vraag van Buurman Makelaardij uit Apeldoorn: kun je bij plaatsing op funda als hoofdfoto het best een foto van de buitenkant van het huis gebruiken? Of levert een hoofdfoto van het interieur juist meer clicks op? We zochten het voor u uit.

‘Klanten vragen ons weleens waarom we wel voor het ene en niet voor een ander beeld kiezen als hoofdfoto. Zelf wilden we ook weten wat mensen het liefst zien: een foto van de binnen- of buitenkant van het huis?’, zegt Arjan Buurman van Buurman Makelaardij. ‘Uit een poll die we zelf hebben gedaan via Instagram kwam een duidelijke uitslag: mensen zien het liefst eerst een foto van de buitenzijde. We zijn echter benieuwd of funda hier ook onderzoek naar heeft gedaan?’

Wat hebben we onderzocht?

Een snelle blik op funda laat zien dat makelaars verschillende soorten foto’s gebruiken als hoofdfoto. Grofweg zijn er vijf categorieën:

  • Foto’s van de buitenkant van de woning (meestal de gevel)
  • Foto’s van het interieur (bijvoorbeeld de woonkamer, slaapkamer of keuken)
  • Foto’s van de tuin (met de woning bijvoorbeeld op de achtergrond)
  • Dronefoto’s (die ook de omgeving van bovenaf tonen)
  • Overige foto’s (bijvoorbeeld artist impressions)

Helaas hebben we geen software die beelden kan ‘begrijpen’ en weet in welke van deze categorieën een hoofdfoto valt. Een antwoord vinden op deze vraag is dus vooral een kwestie van ‘handwerk’. Daarom hebben we eind 2020 een groot onderzoek opgezet en alle hoofdfoto’s van beschikbare objecten op één specifieke dag handmatig gecategoriseerd. Daarna hebben we het bereik (aantal impressies), de interesse (aantal clicks/views) en het aantal contactaanvragen van objecten in deze categorieën met elkaar vergeleken. 

Het antwoord

De resultaten van dit onderzoek laten op het eerste gezicht zien dat met name dronefoto’s significant minder goed scoren op impressies, views én leads. Maar … dat komt niet omdat het dronefoto’s zijn. Dronefoto’s worden namelijk het meest ingezet voor duurdere objecten buiten de steden, die over het algemeen lager scoren dan objecten met meer gangbare vraagprijzen in populaire steden en gebieden. Omdat er te weinig van dit soort populaire objecten met dronefoto’s zijn om mee te vergelijken, kunnen we dus moeilijk zeggen of een ander type hoofdfoto een positiever (of negatiever) effect zou hebben.

Op objecten mét Blikvanger wordt 33% vaker geklikt dan op objecten zónder

Kijken we naar de andere type hoofdfoto’s, dan zien we weinig opvallende verschillen. Daaruit kunnen we concluderen dat het in principe dus niet uitmaakt of u als hoofdfoto een foto kiest van de buitenkant of binnenkant van de woning.

Twijfelt u welke foto u als hoofdfoto zult kiezen? Dan is Blikvanger een mooie oplossing, omdat u dan meerdere foto’s tegelijk kunt tonen. We weten dat meer en grotere foto’s een positief effect hebben, want op objecten mét Blikvanger wordt 33% vaker geklikt dan op objecten zónder.

Fotovolgorde maakt verschil

Wat wél belangrijk is, is de volgorde waarin u de foto’s plaatst. Zoekers die een objectpagina op hun desktop bekijken, zien standaard de eerste vier foto’s en de video van het object. Op mobiel zien gebruikers maar één foto: eerst de hoofdfoto en daarna, als zij verder swipen, steeds de volgende foto. Dit zorgt er uiteraard voor dat sommige foto’s beter bekeken worden dan andere.

Slechts een klein percentage neemt de moeite om álle foto’s te bekijken

Omdat elke foto, video of andere mediavorm een eigen, unieke url heeft – eindigend op bijvoorbeeld #foto-1 – kunnen we goed zien hoe vaak de eerste foto wordt bekeken in vergelijking met de tweede, derde en overige foto’s. Een voorbeeld: van alle te koop staande objecten op funda werd in maart 2021 de eerste foto in totaal 28,5 miljoen keer bekeken. Foto 2 werd daarentegen ‘maar’ 7,5 miljoen keer bekeken en de derde foto 1,9 miljoen keer. Ook de video werd nog vaak bekeken (1,7 miljoen keer), net als foto 4 (1,3 miljoen), maar de cijfers voor de volgende foto’s lopen snel af. Bij foto 10 is het aantal views gedaald tot 250.000.

Variatie is key

We kunnen hieruit concluderen dat, hoewel foto’s verreweg het belangrijkst zijn voor zoekers, slechts een klein percentage de moeite neemt om álle foto’s te bekijken. En dat als u begint met vier foto’s van dezelfde ruimte of van de buitenzijde, de kans aanzienlijk kleiner wordt dat iemand ook nog die foto van de luxe badkamer of prachtige woonkamer zal zien. Zonde!

Onze tip: zorg ervoor dat de eerste vier foto’s verschillende ruimtes van het huis tonen, want deze zijn op desktop ook direct zichtbaar op de objectpagina. U heeft dan vier keer kans dat de zoeker een foto aanklikt en daarna verder klikt naar de volgende foto’s. Variatie is nog belangrijker als u Blikvanger inzet, omdat hierbij automatisch de eerste drie foto’s die u heeft geüpload in de resultatenlijst worden getoond.

Heeft u een vraag die u aan funda wilt stellen? Mail naar accountmanagement@funda.nl o.v.v. ‘Funda geeft antwoord’. We zoeken het graag voor u uit.

Meer binnen dit onderwerp