Hoe bereik je | De babyboomer

 

Overal, behalve achter de geraniums

Elke generatie is anders. Het is de kunst om je doelgroep te kennen, zodat ze te vinden zijn en op de juiste manier aangesproken kunnen worden. Daarom bespreken we de vier belangrijkste generaties van dit moment. Deze week: de babyboomer, geboren tussen 1945 en 1955.

De babyboomer is geboren uit euforie. Na de Tweede Wereldoorlog waren mensen blij. Opgelucht. En daar kwam een stortvloed aan baby’s uit die het aan niets ontbrak. Wat niet wil zeggen dat ze zich in hun latere levens nergens druk om maakten. De Woodstockgeneratie stak graag twee vingers in de lucht – peace, man – en was groot voorstander van een wereld zonder atoombommen en met heel veel liefde, topless-vrouwen en gelijke rechten.

Maar dat was vroeger, die goeie ouwe tijd waarin papa en mama nog jong waren en gekke dingen deden. De kids zijn inmiddels het huis uit, het legenestsyndroom was even pijnlijk, maar nu is het toch wel lekker hoor, die vrijheid. De kinderen komen af en toe een goed bord pasta eten bij pa en ma, of ze duiken met het gezin even de kroeg in voor een goed glas wijn – vrienden zijn met je kroost, beter wordt het niet.

Ik ben aan de beurt

Maar de babyboomers zijn vooral gehecht aan me-time. Nu zijn zíj aan de beurt. En geef ze eens ongelijk. Ze hebben jarenlang keihard gewerkt, met als resultaat een prima spaarrekening, een goed pensioen en een afbetaald huis (driewerf hoezee!). Nu hebben ze ein-de-lijk tijd en geld om te doen wat ze willen. Zoals dat bootje kopen en daar dagjes mee gaan varen. Of om een van de kamers van de kinderen om te toveren tot atelier/yogastudio/man cave, of op de elektrische fiets de natuur op te zoeken.

Het gevoel dat je nét wat harder voor hem loopt: dat is waar de babyboomer behoefte aan heeft

Leuke dingen doen met vrienden, etentjes in de stad, borrelen bij de buren, samen naar het Rijksmuseum: de babyboomers nemen het ervan. Eén keer per jaar maken ze een mooie reis naar Bali of Afrika (maar dan wél met gids, want ja, je wil toch ook wat zien hè). Als het maar lekker ver is, en avontuurlijk. De kleinkinderen kunnen ze toch wel blijven zien dankzij Facetime en de vakantiekiekjes delen ze achteraf in een album op Facebook. Bovendien: met de tourbus naar Zwitserland voor een weekje doen ze wel als ze 90 zijn. Of 100. Daarnaast is zelfontplooiing is het devies. Onlinecursussen en -opleidingen zijn populair onder deze doelgroep. Want het idee dat ze stilstaan in mentaal opzicht, zint de babyboomer ab-so-lúút niet.

De babyboomer: hij wil graag worden bediend

Mag ook best wat kosten, zo’n studie, het is immers voer voor de geest. En als er nog geld over is (en dat is er vaak), kopen ze een nieuwe grote flatscreen voor aan de muur of de nieuwste iPhone; want hoe duurder, hoe beter. En je leeft maar één keer, nietwaar? Die instelling maakt ook dat babyboomers graag worden bediend. Ze hebben alles al gezien in het leven, hebben hard gewerkt, hun sporen verdiend, hun kinderen grootgebracht: nu is het tijd voor achteroverleunen. Heldere communicatie, een beetje luxe, een uitstékende service, het gevoel dat je nét wat harder voor hem of haar loopt: dat is waar de babyboomer behoefte aan heeft. Hij houdt verder zaken en privé gescheiden, maar staat altijd wel open voor smalltalk of een goeie grap op z’n tijd.

Serieus nemen

Én, hij wil graag serieus genomen worden. Je hoeft een babyboomer niet uit te leggen hoe WhatsApp werkt – hij kan al niet meer zonder – en ook de iMac kent geen geheimen meer voor deze doelgroep. Deze mensen weten goed wat ze willen en wonen nog lang niet in het verzorgingshuis. Tutoyeer ze dan ook maar naar hartenlust, want oud voelen ze zich niet. Vertel hun ook niets wat ze al weten: dan verdoe je hun kostbare tijd die ze liever besteden aan bovengenoemde zaken.

Want wat de babyboomer in ieder geval nooit – maar dan ook écht nóóit – gaat doen: achter die geraniums kruipen, zoals hun ouders dat deden. Want oud? Nee joh! 70 is het nieuwe 30 mensen. Het leven begínt nu eigenlijk pas.

Meer binnen dit onderwerp