Hoe bereik je | Generatie Z?

 

Deze ‘broekies’ zijn de generatie van de toekomst

Elke generatie is anders. Het is de kunst om je doelgroep te kennen, zodat ze te vinden zijn en op de juiste manier kunnen worden aangesproken. Daarom bespreken we de vier belangrijkste generaties van dit moment. Natuurlijk kunnen we ze niet allemaal over een kam scheren, dus lees vooral verder met een korreltje zout. Deze week: generatie Z.

Deze broekies zijn nog piepjong – tussen de twee en de negentien jaar – en dus nog niet in staat om ook maar een bank of eettafel te kopen, laat staan een heel huis. Maar hé: generatie Z is wél een generatie om in de gaten te houden, en om in te duiken. Want ze zijn de generatie van de toekomst. Zodra ze een gevulde portemonnee hebben (en dat gebeurt geheid), zijn ze interessant voor u.

Deze kinderen (of jongeren, zo u wilt) zitten nog in hun formatieve fase. Dat wil zeggen: ze zijn nu vooral heel druk bezig met zichzelf te vormen. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? De Grote Vragen des Levens.

Veilig bij pap en mam

Maar die vorming, dat gebeurt wel onder de veilige vleugel van hun ouders. Daar mag generatie Z vooral heel erg zijn eigen keuzes maken. Dat begint al op de peuterleeftijd – wil je hagelslag of pindakaas op je brood? – en gaat verder in de puberteit – natuurlijk mag je zelf bepalen wat voor kleding je draagt.

Zodra het gaat om carrière maken en studiekeuze, staan pap en mam vooraan met semi-vrijblijvend advies

Toch is er een zekere schijnvrijheid bij deze generatie te bespeuren. Want zodra het gaat over carrière maken, studiekeuze… nou, dan staan pap en mam vooraan met semi-vrijblijvend advies om tóch maar voor het vwo te gaan, en dan tóch ook vooral de bètavakken te kiezen. Vergeet niet dat deze generatie wordt opgevoed en grootgebracht door de altijd pragmatische, zorgzame generatie X, die het als zijn levenstaak ziet het kroost voor te bereiden op een wereld die altijd en immer in verandering is. De boodschap van de X’ers: kies iets waarmee je zeker een baan kunt vinden. Iets met technologie. De bètakant. Generatie X wil veiligheid en zekerheid voor hun kinderen. Logisch ook wel.

Kleine wereld

Verder groeit deze generatie op in een wereld die relatief klein is, mede mogelijk gemaakt door de globalisering. Grenzen? Dat zijn slechts aardrijkskundige lijnen. Contact met iemand aan de andere kant van de wereld? De normaalste zaak van de wereld – normaler dan een praatje met de buurvrouw. Swipen, pinchen, wifi? Eerste levensbehoeften. Bij heel veel digitale zaken weet generatie Z niet beter. Ze worden (bij wijze van spreken hè) geboren met de telefoon in de handen en volop beïnvloed door leeftijdsgenoten van over de hele wereld – om nog maar niet te spreken over al die influencers op ‘Insta’.

Ze groeien niet alleen op in een globale wereld, maar ook in eentje die het moeilijk heeft

Bovendien zijn ze altijd en overal te volgen. Via snapchat, via livestreams op sociale media. Privacy? Nee joh. Deze generatie heeft niet zo veel meer te verbergen. Sharing is caring. Tegelijkertijd zijn ze – anders dan de millennial – minder op zichzelf gericht. Dat leren ze van hun ouders. En het komt een beetje door de tijdsgeest. Generatie Z groeit niet alleen op in een globale wereld, maar ook in een wereld die het moeilijk heeft. De opwarming van de aarde, diersoorten die uitsterven, luchtvervuiling, illegale bomenkap, grondstoffen die opraken: het zijn dingen waar generatie Z elke dag mee wordt geconfronteerd, en zich (gelukkig) ook druk om maakt.

Dit alles maakt deze toekomstige doelgroep misschien wel een beetje ongrijpbaar. Ook omdat hij nu nog volop in ontwikkeling is. Maar ooit zal deze doelgroep de arbeids- en huizenmarkt veroveren. Dan hoeven ze niet meer te kiezen tussen pindakaas of hagelslag, maar tussen een starterswoning in een Vinex-wijk, een klein boerderijtje op het platteland of een appartementje in het centrum van een Randstad-stad. Dát maakt deze doelgroep interessant om in de gaten te houden.

Meer binnen dit onderwerp