Hoe omschrijft u uw kantoor op funda?

 

‘Een goede openingszin is het halve werk’

Waarom moet een klant voor uw kantoor kiezen? Pakkend onder woorden brengen wie u bent en wat u doet klinkt simpel, maar is een hele kunst. Salesexpert Frans Kofflard helpt makelaars met dit soort vraagstukken en deelt zijn beste tips uit de praktijk.

In een paar regels duidelijk maken wat uw kantoor doet en waarin u zich onderscheidt, is zo eenvoudig niet. Zo’n tekst moet namelijk wel góed zijn. Zeker als u zich bedenkt dat op uw funda profielpagina alleen de bovenste regels van uw omschrijving zichtbaar zijn en niet iedereen op de knop ‘Lees meer’ klikt.

Volgens salesexpert Frans Kofflard is de omschrijvingstekst op uw profielpagina een salespitch. ‘De grootste fout die gemaakt wordt bij een salespitch is dat men ervan uitgaat dat de klant geïnteresseerd blijft wanneer de verteller informatie blijft zenden.’

Maar hoe moet het dan wel? Met deze schrijftips van Frans Kofflard maakt u het verschil.

1. Goede openingszin

Een klant wil graag geholpen worden, zegt Kofflard. ‘Daar kunt u op inspelen in een goede eerste zin. Bijvoorbeeld: Wil jij je kansen op de woningmarkt vergroten? Dat is precies waar wij goed in zijn.’ Volgens Kofflard heeft zo’n openingszin een aantal voordelen: u benoemt een vraag of probleem waarin de lezer zich herkent én dat u de expertise in huis heeft om hierbij te helpen. Bovendien is het een indirecte uitnodiging om verder te lezen. Kofflard: ‘Dit voorbeeld kunt u natuurlijk verwoorden op een manier die bij u past.’

2. Positieve woorden

Volgens Kofflard is enthousiast taalgebruik ook belangrijk, zeker in een omschrijving. ‘Geen spreektaal, maar de tekst mag wel die richting op bewegen. Gebruik positieve woorden en durf uw eigen stijl te ontwikkelen. Met een saaie kantooromschrijving trekt u niemand over de streep.’

‘Een goede omschrijving kan zelfs in honderd woorden’

Verder is het slim om witregels en bulletpoints te gebruiken om uw tekst makkelijker en sneller leesbaar te maken. Zo houdt u uw tekst overzichtelijk én houdt u het totale aantal woorden binnen de perken. ‘Geloof me’, zegt Kofflard, ‘een goede omschrijving kan zelfs in honderd woorden. Het belangrijkste is dat u goed nadenkt over de unieke of onderscheidende kracht van uw kantoor en dat goed onder woorden brengt.’

3. Benoem de voordelen

Na een korte opening noemt u direct de voordelen voor de klant. De klant is op zoek naar informatie, dus benoem datgene wat uw klant wil weten. Kofflard: ‘Vertel bijvoorbeeld: Aan het einde van ons eerste gesprek weet je precies waar je aan toe bent, heb je zicht op de kosten en weet je wat je te wachten staat.’

4. Details en expertise

Gebruik de rest van de omschrijving om dieper in te gaan op details of een eventuele expertise. Woont u in uw werkgebied? Dan kan het volgens Kofflard slim zijn om uit uw omschrijving te laten blijken hoe goed u de buurt kent. ‘Deel waar u graag komt. Welke buurt, welke winkel? Dat wekt interesse en vertrouwen van een klant.’ Richt u zich specifiek op starters, jarendertigwoningen of het hogere segment? Of werkt u veel met social media? Laat zien waar u goed in bent en waarom ze dus voor u moeten kiezen.

5. Eindig met een call to action

Vervolgens werkt u toe naar het einde van uw omschrijving. Die moet een duidelijke vraag om actie bevatten: u wilt immers dat de klant contact met u opneemt. Kofflard: ‘Zeg bijvoorbeeld: Wat betekent het voor jou als je straks in een nieuw huis woont? Gun jezelf de tijd voor een goede start. Ik heb een idee hoe je het aan moet pakken. Bel of mail ons voor een afspraak of kom langs voor een kop koffie.

‘Vertel hoe snel u reageert op een e-mail of voicemailbericht’

Geef ook duidelijk uw bereikbaarheid aan, zodat de klant weet wat hij kan verwachten. Laat weten of u ook later op de avond bereikbaar bent via WhatsApp en zo ja: tot hoe laat. Vertel hoe snel u reageert op een e-mail, of op een ingesproken bericht. Door duidelijkheid te verschaffen, laat u direct zien wat voor type kantoor u bent.’

6. Vermijd clichés en holle woorden

Frans Kofflard ziet makelaars regelmatig in clichés vervallen wanneer zij hun eigen dienstverlening beschrijven. ‘Ze vertellen graag dat ze persoonlijk werken en kwaliteit leveren. Dit kan iedereen zeggen en daardoor verliest het zijn waarde. Daarom is het belangrijk om juist iets anders te benoemen.’

7. Neem een tekstschrijver in de arm

Gaat praten u beter af dan schrijven? ‘Huur dan een tekstschrijver in,’ adviseert Kofflard. ‘Die helpt u graag en zorgt ervoor dat de tekst lekker leest en gestructureerd is opgebouwd. Tekstschrijven is een vak, net als makelen.’

Meer over dit onderwerp