Laat data voor u werken met de funda funnel

 

Van bereik naar interesse, naar meer leads

Als makelaar bent u altijd op zoek naar kopers voor de woning van uw klanten en met het vinden van nieuwe klanten. Die bevinden zich onder meer op funda, hét marketingplatform waarbij u dankzij een groot bereik veel leads kunt genereren. Daar kunnen uiteindelijk potentiële kopers uit voortvloeien. Om uit te leggen hoe dat precies werkt, introduceren we: de funda funnel.

De funda funnel kan inzichtelijk maken hoe potentiële klanten daadwerkelijke klanten kunnen worden – en in welke stappen van dit proces kansen liggen voor optimalisatie.

Funda funnel

De funnel is een manier om te laten zien hoe onze bezoekers zich gedragen. Het is een trechter die laat zien hoe een grote groep funda-bezoekers, uw bereik, zich steeds verder uitkristalliseert: van bezoekers naar serieus geïnteresseerden, en vervolgens naar potentiële klanten die contact met u opnemen. Een contactaanvraag noemen we een lead.

Bereik: de resultatenlijst

In principe doorloopt iedere serieuze huizenzoeker deze stappen, oftewel deze trechter, vertelt Product Marketeer Anouk Bezemer. ‘Een consument komt op funda en voert een zoekopdracht in. Dan komt hij terecht in de resultatenlijst waarin verschillende objecten worden getoond.’ De resultatenlijst is de lijst van objecten die voldoen aan de zoekcriteria van de desbetreffende funda-bezoeker.

Interesse: de objectpagina

Vervolgens klikt een zoeker door naar een objectpagina, oftewel de pagina van het object dat u verkoopt. Bezemer: ‘De bezoeker bekijkt die specifieke woning. Die stap heet in de funda funnel ‘interesse’. Op de objectpagina vindt de zoeker informatie over de woning. In de vorm van foto’s, een video, een omschrijving van de woning, 360°-foto’s en plattegronden. Ook heeft de zoeker mogelijkheden om contact met u, de makelaar, op te nemen.

Contact: de leads

Is die interesse er voldoende? Dan kan een zoeker contact opnemen met de makelaar door te klikken op één van de contactmogelijkheden op de objectpagina, in het contactblok. Met meer dan 50 miljoen bezoeken per maand, die leiden tot 6,1 miljoen leads per jaar (in de categorie: bestaande bouw koop, dus geen nieuwbouwprojecten of huurhuizen) is het de moeite waard te weten hoe uw bezoekers zich gedragen in de funda funnel. Ziet u bijvoorbeeld dat uw objecten wel veel bereik hebben, maar loopt de interesse terug? Dan liggen daar uw kansen en kunt u bij uzelf te rade gaan over hoe u uw objecten presenteert, en hoe u daarmee meer interesse kunt wekken die zullen leiden tot contactaanvragen.

Houvast met de funda funnel

De funda funnel is er om u houvast te geven, vertelt Bezemer. ‘De meeste vragen van makelaars die we krijgen gaan over het plaatsen en vermarkten van objecten op funda. Met de funnel kunt u inzicht krijgen in hoe uw objecten presteren.’

Deze funnel kunt u gebruiken als u uw eigen data bekijkt in de funda desk. Het bereik staat namelijk voor aantal keer gevonden, interesse voor aantal keer bekeken en contact is ook in de funda desk contact.

‘De funnel heeft een trechtervorm. Het biedt inzicht in hoeveel mensen uw object te zien krijgen, hoeveel mensen daar specifieke interesse in tonen en welk deel daarvan contact met u opneemt over het object. Zo kunt u analyseren waar u goed op scoort en waar iets minder, oftewel: waar veel mensen in de funnel afvallen en u dus leads kwijtraakt,’ zegt Bezemer. ‘Krijgt u niet zo veel leads? Dan is het waardevol om te kijken waar mensen afhaken.’

De funda Barometer

Wilt u weten hoe uw objecten presteren? Download dan de funda Barometer.

Heeft u vragen? Neem gerust contact op met uw accountmanager. Wij helpen u graag.

Meer binnen dit onderwerp