‘Met beeld val je op bij consumenten’

 

Makelaar Andrew van Liessum uit Breda is fan van het Promolabel

Andrew van Liessum, van het gelijknamige kantoor in Breda, is naast makelaar ook bedrijfskundige en marketeer. Zijn kantoor behoort tot de top 5 van Breda. Voor elke woning legt hij dezelfde puzzel: ‘Wat maakt deze woning uniek, waar wordt de koper straks verliefd op en hoe benadrukken we dat?’

Andrew van Liessum is de man die funda inspiratie bood voor het product Promolabel. Hij had namelijk een woning te koop in een vinexwijk, vertelt hij. ‘600 keer hetzelfde huis, zeker van buiten. Maar van binnen was het echt bijzonder. Het had een geweldig kookeiland en een uitbouw met veel licht. Echt iets unieks dus.’

Per 1 juli biedt funda een nieuw product: Blikvanger. Het product Promolabel is daarmee komen te vervallen. In dit artikel vertelt Product Owner Anne-Roos Hassing over het nieuwe presentatieproduct.

Één oogopslag

Van Liessum ging op zoek naar iemand die handig was met Photoshop en vroeg hem om een vierluik te maken. Vier foto’s die hij samen als de hoofdfoto kon plaatsen. ‘Alle USP’s, alles wat die woning uniek maakte, in één oogopslag. Consumenten lezen heel slecht, je moet ze pakken met een plaatje.’

Het was een groot succes. De online bezoekersaantallen gingen door het dak, de woning verkocht rap en hij zette de truc ook succesvol in op andere objecten. ‘Op allemaal eigenlijk,’ zegt hij. Collega’s namen zijn idee algauw over.

Alles op zwart

‘Funda vond dat natuurlijk niet goed, dat snapte ik heel goed. Er ontstond een wildgroei en hetgeen funda zo goed maakt, betrouwbaarheid, uniformiteit en overzicht, raakte in het geding.’ Funda ontwikkelde daarop het Promolabel, de voorloper van de Blikvanger: een product waarmee in een mozaïek meerdere foto’s van de woning in één keer getoond kunnen worden, plus de mogelijkheid om middels tekst uw belangrijkste verkoopargument te vertellen.

Eerste indruk

Van Liessum gebruikt het Promolabel voor elk object dat hij aanmeldt: ‘Je hebt één kans voor de eerste indruk, één moment dat je je presenteert aan de markt, dat je de meeste bekijks hebt. Dan wil je het goed doen, zo verkoop je een huis het best. Daar geloof ik heilig in.’

5 tips van Van Liessum

  • 1. Innoveer! Probeer dingen uit en als iets werkt: rol het verder uit.
  • 2. Verkoop geen huizen, verkoop de emotie. Begrijp wat de verkoper zo fijn vindt aan zijn huis, neem dat mee in je verhaal naar kijkers en kopers.
  • 3. Denk na over welke zes foto’s je als eerste inlaadt voor een woning. Wijk gerust af van de logische volgorde: gevel, entree, hal, et cetera. Laat eerst zien wat het huis uniek maakt.
  • 4. Durf soms foto’s weg te laten, als ze afbreuk doen aan het huis en toch onbelangrijk zijn.
  • 5. Lieg niet met beelden, dus gebruik geen groothoeklenzen.

Meer binnen dit onderwerp