Nederlanders trekken de provincie in

 

Van stad naar dorp: hoe zit dat?

Nederlanders zijn op zoek naar meer ruimte en rust. De cijfers uit de Barometer en de funda Index bevestigen dat de trek richting de provincies doorzet. Mensen zijn massaal nieuwsgierig naar woonmogelijkheden in Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Het wekelijkse bereik op funda in deze provincies is per object meer dan verdubbeld. Interesse in de steden is er nog steeds, maar de groei ten opzichte van 2019 is daar een stuk lager.

Uit cijfers van de funda Index van februari blijkt dat de concurrentie op de woningmarkt vooral buiten de grote steden toeneemt. Dit beeld wordt bevestigd door cijfers uit de Barometer, waarin we bereik, interesse en aantal contactaanvragen per object monitoren. Vergelijken we 2019 met 2020, dan is de belangrijkste conclusie dat de provincies populair zijn, maar dat daarin wel duidelijke verschillen te zien zijn. Groningen, Friesland, Drenthe, Zeeland en Flevoland laten een enorme groei zien. Randstedelijke provincies zijn minder in trek: Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht blijven achter.

Bovenstaande grafiek toont de toename in bereik, interesse en contactaanvragen per provincie, waarbij de cijfers van de tien grootste steden buiten beschouwing zijn gelaten. In de funda Barometer staan alle regiocijfers voor bereik, interesse en contact.

  • De grootste toename in bereik zien we in Groningen (125%), Friesland (110%), en Zeeland (107%): het wekelijkse bereik per object is meer dan verdubbeld.
  • De grootste toename in interesse ten opzichte van 2019 zien we in Groningen (108%), Friesland (88%), Drenthe en Zeeland (beide 82%).
  • De provincies waar het aantal contactaanvragen per object het sterkst is gestegen ten opzichte van 2019 zijn Groningen (167%), Friesland (141%) en Flevoland (133%).
In de top 10 van grootste steden namen bereik, interesse en contactaanvragen minder hard toe. Almere is met 100% een uitschieter. In de top 10 van grootste steden namen bereik, interesse en contactaanvragen minder hard toe. Almere is met 100% een uitschieter.

Minder groei in de top 10-steden

In de top 10-steden is nog steeds groei te bespeuren, maar deze is veel kleiner dan in de provincies. Grote uitzondering is Almere, waar het aantal contactaanvragen met makelaars in 2020 met 100% steeg ten opzichte van 2019. Ter vergelijking: in Amsterdam was dit 18%. Ook het bereik en de interesse voor objecten in Almere ligt hoger dan in andere top 10-steden.

De liefde voor de stad blijft

Wat opvalt, is ondanks dat bereik, interesse en contact in de steden minder hard groeide dan daarbuiten (met uitzondering van Almere), de conversie van bereik en interesse naar een contactaanvraag in de top 10-steden wél hoger is. Ofwel: huizenzoekers nemen vaker contact op voor objecten uit de stad die in hun zoekresultaten verschijnen. Een mogelijke verklaring is dat meer mensen breder zijn gaan zoeken – waardoor bereik, interesse en contactaanvragen buiten de stad zijn gestegen – maar nog wel de voorkeur geven aan een woning in de stad.

Consumenten in de grote steden ervaren veel meer druk bij het kopen van een huis

Een andere verklaring is de grote druk die mensen binnen de stad ervaren, waardoor zij zich genoodzaakt voelen om elke kans te pakken die zich voordoet. Hierdoor reageren mensen wellicht sneller op huizen die niet helemaal aan hun eisen voldoen, simpelweg omdat er weinig aanbod is. Buiten de grote steden is er meer ruimte om nog even verder te kijken. Om deze interpretaties te onderbouwen is aanvullend onderzoek nodig, maar uit eerdere onderzoeken van funda bleek al dat consumenten in de grote steden veel meer druk ervaren bij het kopen van een huis.

Vertrekken uit de Randstad: waarom niet?

Interessant is de vraag wat twijfelaars ervan weerhoudt om de knoop door te hakken en te kiezen voor een woning buiten de Randstad. Voor de een is dat misschien het gemis van voorzieningen en gemak: in een stad is immers alles binnen handbereik. Voor de ander kunnen reisafstand of de locatie van een school belangrijk zijn.

Als makelaar kunt u hierop inspelen door zichtbaar te zijn met een boodschap als ‘De voordelen van de stad combineren met een woning met veel buitenruimte? Ik help u graag met uw zoektocht naar een nieuwe woning’. Ook kunnen makelaars potentiële verhuizers over de streep trekken door hun kennis over een dorp of regio actief onder de aandacht te brengen.

Toon uw object in een andere plaats met Toppositie

Met Toppositie kunt u interessante objecten onder de aandacht brengen van zoekers in een andere plaats. Zo kunt u bijvoorbeeld een stijlvol verbouwde woonboerderij in Drenthe onder de aandacht brengen van zoekers in Amsterdam of Rotterdam.

Meer binnen dit onderwerp