Nieuw: de Aanbodmonitor

 

‘In deze tijd kunnen makelaars zo’n tool goed gebruiken’

In onzekere tijden zoals deze is het belangrijk om te weten hoe uw objecten ervoor staan. Daarom introduceert funda de Aanbodmonitor, een tool voor de makelaar waarmee u uw actuele objectprestaties nog beter kunt monitoren. Met deze tool kunt u in één oogopslag zien hoe uw volledige aanbod ervoor staat.

De afgelopen weken werden bij funda alle zeilen bijgezet. Tijdens een speciale hackathon werkten verschillende crossfunctionele teams een week lang aan oplossingen om makelaars extra ondersteuning te bieden. Verschillende producten en diensten zijn hieruit voortgekomen: zoals een bètaversie van Matterport en het houden van een virtueel open huis.

Sterke behoefte aan meer context

De Aanbodmonitor is de derde tool die tijdens de hackathon is ontwikkeld. Jurriaan, Team Lead B2B Marketing, maakt deel uit van de ploeg die met de ontwikkeling van de Aanbodmonitor aan de slag ging. Hij merkte dat er een sterkte behoefte is aan meer context op kantoorniveau. ‘We leven in een tijd waar spookverhalen verspreid worden. Zoals dat de markt zal instorten, of dat het coronavirus juist helemaal geen vat zal hebben op de vastgoedmarkt. Een tool als de Aanbodmonitor geeft de makelaar de kans om op een geaggregeerd niveau zijn objecten te bekijken en context te bieden.’

Meten is weten

Met de Aanbodmonitor kunt u met actuele data zowel de interesse in uw objecten als de contactaanvragen meten én vergelijken met een specifieke regio naar keuze, of met heel Nederland. De tool geeft met actuele data op een dagelijkse basis aan hoe al het aanbod van uw kantoor presteert. Bovendien kunt u filteren op het type aanbod, zoals een koop- huur of recreatiewoning.

‘De data van de Aanbodmonitor zijn op microniveau en tonen de huidige prestaties van een kantoor’

U vindt de Aanbodmonitor in de funda desk. Daarmee is de Aanbodmonitor een mooie toevoeging aan zowel de funda desk als de Barometer. Jurriaan: ‘In de funda desk kunt u uw objecten individueel monitoren dankzij de objectstatistieken. Maar het is niet mogelijk om uw volledige aanbod, en daarmee de prestatie van uw kantoor, te overzien. Dat kan met de Aanbodmonitor wél.’ Daarmee heeft de Aanbodmonitor overeenkomsten met de Barometer, maar u moet de Aanbodmonitor eerder zien als een aanvulling op de Barometer. ‘De Barometer komt een keer per half jaar uit en laat daarmee bepaalde trends op macroniveau zien, de data van de Aanbodmonitor zijn op microniveau en tonen de huidige prestaties van een kantoor.’

Dat betekent niet dat de Barometer op de schop gaat. Integendeel: Jurriaan gelooft dat de Barometer een belangrijke bron is voor context en duiding over een langere tijdsspanne.

Binnen een week gemaakt

Het zevenkoppige hackathonteam dat zich over de tool ontfermde, maakte de Aanbodmonitor binnen een week. ‘Dat ging boven verwachting goed,’ vertelt Jurriaan. ‘Normaal gesproken werken we fysiek samen aan een project. Dit was voor het eerst dat we op afstand samenwerkten. Maar we hebben al mooie resultaten geboekt.’

De Aanbodmonitor is momenteel uitgebracht in bètafase. De data uit apps worden hierin nog niet meegenomen. Maar het kan zomaar zijn dat dit in de toekomst gaat veranderen. Jurriaan: ‘Het is voor ons belangrijk dat we eerst aftasten of de Aanbodmonitor voldoet aan de verwachtingen van de makelaar. Als dat zo is, zullen we de tool zeker behouden en verder uitwerken.’

Meer binnen dit onderwerp