Sneller verkopen met de juiste objectbeschrijving

 

Zo schrijft u originele objectbeschrijvingen volgens contentstrateeg en journalist Jasper

De beschrijving van een woning is de basis van elke funda-aanmelding. Dat maakt origineel of zelfs inspirerend zijn best lastig. Jasper Rombout is contentstrateeg geweest bij funda, schreef jaren voor het Parool over het woningaanbod in Amsterdam en trainde de medewerkers van tientallen makelaarskantoren op het gebied van het schrijven van een goede beschrijving. ‘De belangrijkste stap is beseffen dat je een lezer hebt.’

Jasper schreef voor het Parool een rubriek over het woningaanbod in Amsterdam, genaamd Eigen Huis. Elke week, 52 keer per jaar, een originele eerste zin over weer een object in Amsterdam. ‘De kunst is om je toch bij iedere woning steeds af te vragen wat het uniek maakt. Wat het haakje is waar je je verhaal aan op kunt hangen.’

Onder de rook van Schiphol

Ook belangrijk: maak het vooral niet ingewikkelder dan het is. Jasper: ‘Ik chargeer even. Een woning onder de rook van Schiphol, waarvan je nagenoeg zeker weet dat er iemand gaat wonen omdát hij dan zo dicht op zo’n knooppunt zit, dat hoef je niet mooier, stiller of unieker te maken dan het is. Het is simpelweg het ideale huis voor iedereen die op Schiphol werkt of de luchthaven gebruikt als zijn ingang naar de rest van de wereld.’


In dat voorbeeld zit volgens Jasper de belangrijkste stap voor iedereen die schrijft: besef dat je een lezer hebt. Een doelgroep. Bedenk wie dat is en wat je hem, haar of hun moet vertellen om te laten zien dat die woning zo ideaal is. ‘Neem een appartement in de Pijp. De starter wil horen hoe bruisend de omgeving is, voor hem zet je de naam van die nieuwe hippe eettent in de tekst. Een ouder stel is eerder benieuwd hoe ver het bijvoorbeeld is naar een huisarts, apotheek of eerste hulp. Een jong stel met kinderwagen en een kind aan de hand wil weten hoeveel – of eigenlijk hoe weinig – traptreden er zijn. Een gezin met iets oudere kinderen hoeveel scholen er zijn in de nabije omgeving. Kortom: u verkoopt elk van hen in zekere zin een ander object.’

Voor elk wat wils

Natuurlijk wilt u als makelaar een brede doelgroep aanspreken, geen potentiële klanten afschrikken. Maar u wilt ook niet níét kiezen. Dan wordt een tekst vlak. Het gaat Jasper er niet om dat u tegen jonge stellen niet zou zeggen waar de kroegen zitten, of het ziekenhuis. ‘Het gaat er volgens mij om dat u er niet mee begint. Dat doet u met zaken die uw doelgroep aanspreken, herkennen, belangrijk vinden. Als die eerste zin de lezer pakt, bent u al heel eind.’

Meer binnen dit onderwerp