Top 10 valkuilen op funda

 

Ga niet voor ‘te mooi om waar te zijn’

Zonder consument geen makelaardij. Het vertrouwen van de consument is alles. 41 miljoen bezoeken per maand levert veel feedback op en daar haalden wij de tien grootste afknappers van zoekers uit. Deze valkuilen wilt u koste wat het kost vermijden. Zoals: een onjuiste status leidt niet tot urgentie, maar tot irritatie.

1
Onjuiste status van de woning
Makelaars die woningen opvallend lang op ‘Verkocht onder voorbehoud’ hebben staan, doen dit vaak om in contact te komen met zoekers. Dat klinkt tegenstrijdig en dat is het ook: met een onjuiste status wekt u geen urgentie, maar irritatie op bij de zoeker.

2
Onvolledige informatie
Het achterhouden van informatie - zowel positieve (bijvoorbeeld een tweede toilet) of negatieve (tuin op het zuiden blijkt donkere binnentuin) - leidt tot veel teleurstellingen bij de zoeker.

3
Onduidelijke aanmelding
Aanmeldingen met ‘Prijs op aanvraag’, ‘Prijs op basis van vierkante meters’, ‘Perceelgroottes van 0 tot 999’ et cetera helpen de consument niet verder. Sterker nog: dit soort aanmeldingen worden niet weergegeven in de zoekresultaten wanneer wordt gezocht op een bepaalde bandbreedte van prijs of een bepaald aantal vierkante meters. Wanneer u vindbaar wilt zijn, kunt u maar beter specifiek zijn over de cijfers.

4
Geen plattegrond
U heeft de mogelijkheid om een plattegrond te uploaden, maak daar gebruik van! Dit verhoogt het engagement van de consument: ze kunnen tekenen, denkbeeldig slopen en inrichten: ‘De antieke kast van oma past precies tussen de twee ramen aan de voorkant!’ Hier ontstaat al de liefde voor een huis.

5
Slidehow van foto's
Video geüpload? Top! Is de video eigenlijk een slideshow van foto’s? Niet top. Uit onze statistieken blijkt dat zoekers wegklikken wanneer ze niet meer dan een aaneenschakeling van stilstaande beelden zien. Beweging veinzen door in- en uit te zoomen werkt ook niet - de consument is niet voor een gat te vangen. Een video is een prachtige tool om extra informatie over een object te delen met de consument en biedt zo veel kansen, maak daar gebruik van!

6
Gemanipuleerde foto's
Van groothoeklenzen tot banners over de foto, we zien het allemaal voorbijkomen. We begrijpen dat u uw objecten zo voordelig mogelijk wilt weergeven, maar gemanipuleerde foto’s hebben een averechts effect.

7
Tegenstrijdige informatie
De afmeting op de plattegrond moet overeenkomen met de afmeting bij de kenmerken en in de omschrijving. Wanneer dat niet het geval is, gaan consumenten twijfelen bij álle verstrekte informatie. U wilt natuurlijk wel betrouwbaar overkomen.

8
Zinloze bezichtigingen
Wanneer de realiteit niet overeen blijkt te komen met het gepresenteerde beeld, heeft u letterlijk de tijd van de zoeker verdaan. Dat wordt u als makelaar vaak zwaar aangerekend. Dit heeft zelfs invloed op ander, niet-gerelateerd aanbod van hetzelfde kantoor. Dat kan u een hoop klanten kosten…

9
ONNODIG HOOFDLETTERGEBRUIK
Gebruikers van funda geven aan dat teksten waarin onzinnig hoofdlettergebruik staat ze aanzet tot wegklikken van het object. Een gemakkelijk te voorkomen valkuil!

10
Sjoemelen met aan- en afmelden
Woningen tijdelijk afmelden om de verkooptijd te beïnvloeden komt vrijwel altijd aan het licht. Dit heeft een negatieve invloed op het beeld dat zoekers hebben van het betreffende makelaarskantoor. Gewoon niet doen dus. Kortom: ga niet voor ‘te mooi om waar te zijn’, maar wees eerlijk, transparant en helder.

Meer binnen dit onderwerp