Vakgenoten | Bärbel de Groot-Brouwer

 

‘Werk en privé mogen best door elkaar lopen’

Iedere makelaar heeft een ander geheim. Deze week Bärbel de Groot-Brouwer van Bij Bärbel in Zwolle. ‘We doen het net even anders dan andere makelaars.’

‘Creativiteit vinden we heel belangrijk op ons kantoor. Zo hebben we een keer dichters gedichten laten maken over objecten die wij in de verkoop hadden. Die lieten we afdrukken en hebben we op grote posters tijdens de openhuizenroute opgehangen. Er waren echt mensen die langs de huizen gingen om de posters te lezen. Ook hebben we een keer met kunstenaars een kunstroute georganiseerd, met exposities in de woningen die te koop stonden. En het neusje van de zalm vind ik toch wel onze glossy Bij Bärbel die we hebben uitgegeven vanwege ons tienjarig bestaan. Het is een beetje zoals LINDA., maar dan gaat het over objecten, wist-je-datjes, wooninspiratie, het makelaarsvak wordt uitgelegd, ons kantoor wordt voorgesteld, bekende en onbekende Zwollenaren zetten we in de spotlights. Ik kom ons magazine overal tegen: bij de bakker, de kapper, bij de leestafel in het ziekenhuis, bij de mensen thuis.’

Online

‘Toen Instagram populair werd, heb ik even getwijfeld. Hoe gaan we daar als kantoor mee om? Sociale media zijn persoonlijk, maar hoe persoonlijk wilde ik het maken? Ik heb vier kinderen, en ik zette een keer een foto van mijn jongste dochter op onze pagina. Ze plakte een sticker op een met succes verkochte woning, en ik zette erbij dat we een nieuwe makelaar in dienst hadden. Daar kreeg ik zo veel leuke reacties op, dat ik besefte: menselijkheid, dát is wat de klanten tegenwoordig willen zien. We zetten er vrolijke kopers en verkopers op, maar ook mijn kinderen die moeten afzwemmen, of een feestje op kantoor. Er is méér dan alleen maar wij als makelaarskantoor. Ik wil laten zien: wij zijn mensen. Wij leven mee met klanten. Als er iets verdrietigs in hun leven gebeurt, sturen we een bloemetje. En we kunnen niet naar ieders housewarming, maar ik vind het wél leuk om naderhand nog eens een kop koffie te drinken. Onze klanten zijn geen nummers.’

Surprise!

‘Wat ik ook graag doe: klanten verrassen. Soms maak ik een afspraak met ze en dan zeg ik niet waar we naartoe gaan. Ik heb dan drie huizen uitgekozen. Eentje in de wijk die ze op het oog hadden, en de andere twee in andere wijken. Negen van de tien keer zijn ze dan tóch positief verrast. Laatst kwam er een klant op ons kantoor met een fles champagne. Hij zei: ‘Vandaag is het een jaar geleden dat jij ons hebt verrast met die woning, dat kom ik vieren.’ Dáár draait het voor mij om.’

Ontwikkelingen

‘Ik merk dat klanten nu kritischer zijn. Wat wij doen is teamwork. Het wordt voor makelaars steeds belangrijker om vooraf af te spreken wat de verwachtingen van de klant zijn en te kijken: waarin kun je elkaar versterken. Er zijn mensen die zeggen: ‘Hier is de sleutel, bel maar als je een bod hebt.’ Maar er zijn ook mensen die willen dat je hen bij de hand neemt. De stappen in het proces kunnen niet meer worden voorgekauwd. Ik ben daarom ook soms verbaasd dat er nog traditionele makelaars zijn. Hoe kan dat nog? We moeten ons meer aanpassen, en in onze 24-uurseconomie ook steeds sneller schakelen. Ook als ik net op de bank zit of uit eten ben. Maar dat is de charme van ons vak.’

Verbeteringen

‘Ik vond de verandering van een klein naar een groot kantoor groot. Ineens ben je ‘directeur’, kom je in een andere rol. Best wel heftig. Ik zou er wel wat scherper op willen worden dat ik ook achter de schermen, binnen, tijd vrijmaak om de dingen goed af te wikkelen. De buitendienst is soms zo volgepland, dat ik tijd mis om even rustig achter m’n bureau te zitten of een bakkie met iemand te doen. Meer qualitytime: daar streef ik nu naar. We gaan als een speer en daar zijn we dankbaar voor. Maar weet je: je zit met z’n allen op zo’n trein en die rustmomenten van waar staan we, wat willen we met z’n allen, die zijn nét zo belangrijk voor een kantoor.’

Meer binnen dit onderwerp