Waarom een sterk merk belangrijk is

 

Uw merkidentiteit geeft sturing aan de keuzes die u maakt

Een merk bepaalt niet alleen wie u bent, maar ook waar u voor staat. En daarmee onderscheidt u zich van de concurrentie. Volgens Maarten van Vliet van IM Xclusive doen makelaars er daarom slim aan om na te gaan wat voor merk zij (willen) zijn.

Geen mens op de wereld die niet weet wat Coca-Cola is. Logisch, want Coca-Cola is het schoolvoorbeeld van een sterk merk dat op een succesvolle wijze wereldwijd voor herkenning en herinnering zorgt. Hoewel een makelaarskantoor niet zo snel de status van de drankgigant zal bereiken, heeft het absoluut zin om u te verdiepen in wat úw merk is, weet Maarten van Vliet van IM Xclusive, een creatief bureau dat zich toespitst op de branding en campagnes van bedrijven.

Bedrijven met een sterk merk zijn volgens Van Vliet om meerdere redenen succesvol. In de eerste plaats omdat een merk richting geeft aan de keuzes en beloftes die u maakt. Daarmee helpt u klanten om voor u te kiezen en dat levert uiteindelijk winst op. Van Vliet licht dit toe.

1. Een sterk merk geeft sturing, richting en verbondenheid

‘Als u uw merkverhaal goed heeft staan, dan kunt u dit doorvoeren in uw gehele werkwijze,’ vertelt Van Vliet. ‘Focus u op een aantal beloftes, alleen zo wordt het voor de buitenwereld duidelijk waar uw kantoor voor staat én weet het gehele team aan welke richtlijnen zij moeten voldoen. Staat u voor een persoonlijke aanpak? Voer dit dan door in alle lagen en communicatiekanalen van uw kantoor. Zo weet uw receptionist bijvoorbeeld de voornaam uw klanten en stuurt hij of zij een kaartje op hun verjaardag – ook al is het huis allang verkocht. Het zijn dit soort simpele bewijzen waarmee u laat zien dat u uw beloftes waarmaakt. Aan loze brandingverhalen zonder bewijsvoering heeft u niets.’

2. Een sterk merk helpt klanten kiezen door zich duidelijk te onderscheiden

Wanneer er in uw buurt of regio meerdere makelaars actief zijn, moet u het hebben van uw onderscheidend vermogen. Van Vliet: ‘Als ik mijn huis verkoop, wil ik weten waarom ik bij u moet zijn. Wat uw verhaal is, en wat uw belofte. Daarin wilt u onderscheidend zijn.’ Beloften kunnen bijvoorbeeld zijn dat u een woning in een week tijd kunt verkopen. Of dat u altijd goed bereikbaar bent. Van Vliet: ‘Alleen als u de verwachtingen die u schept ook waarmaakt, is er sprake van branding.’

3. Een sterk merk levert u meer winst op

‘Mensen zijn bereid om meer uit te geven aan merken die zij al kennen,’ vertelt Van Vliet. ‘Dat komt omdat zij, vaak onbewust, een positiever beeld hebben van merken die zij vaak zien – dan zal het wel goed zijn. Als uw kantoor de communicatie en branding op orde heeft, weten klanten waar u voor staat, zal uw naamsbekendheid groeien en zullen klanten uiteindelijk meer geld voor uw diensten overhebben. Uiteindelijk zullen uw marketingkosten geen kosten zijn, maar investeringen. Want u investeert in uw naamsbekendheid.’

Benieuwd hoe u vervolgens een sterk merk neerzet? Dat leest u in dit vervolginterview met Maarten van Vliet.

Meer binnen dit onderwerp