Worden woningen straks verkocht door bots?

 

‘De veranderingen maken ons beroep steeds leuker’

Technologische ontwikkelingen raken ook het makelaarsvak. Welke ontwikkelingen spelen er en wat kun je hier als makelaar mee? Sommige makelaars zijn al volop bezig met de toekomst van hun kantoor en van het contact met hun klanten. Een van deze vooruitkijkers is Frederik baron van Till. ‘We zijn bezig met chatbots en hebben al een voicebot.’

Frederik baron van Till, oprichter en partner van Puur Makelaars, is gefascineerd door technologie en de impact ervan op onze maatschappij. Als makelaar houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van datagedreven processen. We vroegen hem naar bereikbaarheid – Moet die 24/7 zijn? – en naar zijn visie op bereikbaarheid in de toekomst.

Technologische ontwikkeling raakt ook het makelaarsvak. Wat ziet u concreet veranderen?
‘De manier waarop je als makelaar contact hebt met je klanten is al flink veranderd. Consumenten worden steeds veeleisender. Niet alleen op het niveau van service, maar ook in het contact. De klant wil het liefst 24/7 bediend worden. Wij werken met WhatsApp, Messenger en LinkedIn. Als je wil, kan dat altijd en overal. Maar het is slim om bij het aannemen van een opdracht aan verwachtingsmanagement te doen. Maak afspraken over het contact: wat, welk kanaal, met wie en wanneer. Want innovaties hebben voordelen en nadelen.’

Met welke innovaties zijn jullie bezig?
‘We zijn bezig met het implementeren van chatbots zodat klanten zelf een afspraak kunnen maken in onze agenda. We hebben al een voicebot voor digitale waardebepalingen. Voor de klant is dat superhandig, voor ons zijn het prachtige leads voor later in de flow; als je nu aan de waarde van je huis zit te denken, dan is verkoop een mogelijke vervolgstap. We koppelen innovaties aan de schat aan informatie uit de klantreis die we helemaal hebben uitgewerkt.’

‘Je moet wel je informatieprocessen op orde hebben om waarde toe te kunnen voegen voor je klant’

Wat komt er allemaal op de makelaar af in de toekomst?
‘We zitten midden in ontwikkelingen waarin steeds meer data aan elkaar gekoppeld worden. Niet alleen méér, maar ook betere data. En er zijn steeds meer tools om dat te doen, die ook goedkoper worden. We kunnen bergen data verzamelen, maar het gaat erom wat je ermee doet. Want het belangrijkst is de interpretatie van data door specialisten.

Als ik vooruitkijk, zie ik allerlei ontwikkelingen die van invloed zijn op ons vak. Denk aan de rol die bezit speelt, millennials vinden dat niet meer belangrijk. Dit geldt niet alleen voor bijvoorbeeld auto’s, maar ook bij het bezit van een huis. Er gaan dan ook nieuwe woonvormen komen, waarin ingebouwde flexibiliteit belangrijk wordt. Straks zijn er koppelbare appartementen en huur of koop je wat je in die levensfase nodig hebt. De vergrijzing en de schaarste aan vaklieden spelen hierbij ook een rol. Onderhoud van je ‘kasteel’ wordt best lastig. Al die ontwikkelingen gaan behoorlijk snel en ze worden deels versneld door de beslissingen die genomen moeten worden door de klimaatverandering.’

Wat doet dat met het makelaarsvak?
‘Met alle veranderingen wordt het makelaarsberoep steeds leuker in mijn ogen. Het gaat om het toevoegen van waarde in een proces dat voor de meeste mensen complex en stressvol is. Spannend en emotioneel. Daarin is je duiding van alle informatie het belangrijkst. En hoe je dit omzet in persoonlijk advies in persoonlijk contact. Het blijft dus ook in de toekomst mensenwerk.’

Meer binnen dit onderwerp