Zo kiest de verkoper zijn makelaar

 

Top 10 doorslaggevende criteria

Ieder jaar worden er tienduizenden woningen verkocht. Dit doen sommige consumenten zelf, maar vaker met behulp van een makelaar. Een deel van de verkopers klopt bij het dichtstbijzijnde makelaarskantoor aan, anderen zoeken via funda.nl/makelaars op locatie of kantoornaam. Onderzoekers van het Duitse marktonderzoeksinstituut GfK vroegen aan 315 respondenten wat de belangrijkste criteria zijn bij het kiezen voor een verkoopmakelaar. De resultaten delen we graag met u, zodat u zich op de juiste manier kunt onderscheiden van de rest. Dit zijn de top 10 doorslaggevende criteria bij het kiezen van een verkoopmakelaar.

1
Klik met de makelaar
Een klik met de makelaar is het allerbelangrijkst. Uit het GfK-onderzoek blijkt dat twee derde van de verkopers een klik wil voelen met degene die hun woning zal verkopen.

2
Kennis van de markt en buurt
Meer dan de helft van de huizenverkopers uit dit onderzoek vindt het heel belangrijk dat de verkoopmakelaar een beetje thuis is in de markt en buurt waar het huis staat.

3
Goede reputatie
Uw reputatie is uw visitekaartje, zo blijkt maar weer: voor meer dan de helft van de respondenten is een goede reputatie bij het kiezen van de verkoopmakelaar onontbeerlijk. Die reputatie wordt onder meer gecheckt door middel van het lezen van reviews, die we ook op funda hebben –  bij ons heet dat ‘makelaarsbeoordelingen’. Meer hierover leest u in dit artikel.

4
Gunstige prijs
Het prijskaartje wordt als vierde doorslaggevende criterium genoemd bij de keuze voor een verkoopmakelaar. Bij het oriënteren op een verkoopmakelaar is de prijs zelfs nog belangrijker; dan wordt het als eerste factor genoemd bij het maken van een keuze.

5
De presentatie van de te koop staande woning op funda
Bij het kiezen voor een verkoopmakelaar speelt de manier waarop de gehele portefeuille op funda is gepresenteerd voor een derde van de huizenverkopers een rol. Hoe staat het huis op de foto, is er een duidelijke plattegrond aanwezig? Een verkoper associeert zich met deze woningen en kijkt of de presentatie ervan bij hem past.

6
Hoogte van de geschatte verkoopprijs
De hoogte van de verkoopprijs die door het makelaarskantoor is genoemd wegen respondenten ook mee bij het maken van hun keuze.

7

De presentatie van de te koop staande woning d.m.v. promotiemateriaal
De presentatie van een te koop staande woning is belangrijk. Een derde van de respondenten gaf aan het belangrijk te vinden dat het makelaarskantoor zich onderscheidt van andere kantoren door de wijze van presenteren op funda. Bijvoorbeeld, zo gaf 72% van hen aan, in de vorm van de hoeveelheid informatie, foto’s en video’s.

De meeste consumenten zullen niet de voorkeur hebben voor een mini-plaatsing, maar willen dat hun woning optimaal in beeld wordt gebracht met (360 graden) foto's. We zien ook steeds meer woningen die op funda gepresenteerd worden in de vorm van een video.


8
Lidmaatschap branchevereniging
Een lidmaatschap bij een branchevereniging wordt door de respondenten op waarde geschat, maar komt niet hoger dan de achtste plaats in de top 10. Toch onderschrijft funda het belang om als makelaar te zijn aangesloten bij een branchevereniging. Zo kunnen (NVM-) makelaars al vóór de taxatie informatie opdoen in de Vraagscan van funda en in het Kadaster op zoek gaan naar vergelijkbare woningen die recent verkocht zijn in dezelfde buurt. Consumenten hebben dan allang een waardecheck gedaan; houd rekening met de verwachtingen die zij op basis daarvan hebben

9
Ervaring met het type woning dat wordt verkocht
Een groot deel van de respondenten – 79% – vindt het desgevraagd ‘heel belangrijk’ dat een makelaarskantoor ervaring heeft met het verkopen van soortgelijke woningen. Zorg dus voor een zo breed mogelijk portfolio of specialiseer u in een bepaald type woning.

10
Garantie voor snelle verkoop
Als een huis te koop staat, wil de verkoper er doorgaans zo snel mogelijk vanaf. Driekwart geeft aan dit belangrijk te vinden. Weet u de verkoper er dus van te overtuigen dat een snelle verkoop ‘gegarandeerd’ is, dan heeft u volgens dit onderzoek een streepje voor.

Meer binnen dit onderwerp