Zo vullen de Barometer en de funda desk elkaar aan

 

In een oogopslag kansen voor strategische verbetering

De nieuwe funda Barometer is uit. In welk opzicht verschillen deze cijfers van de data in de funda desk? Accountmanager Joost vertelt u in dit artikel hoe u de Barometer en de funda desk samen kunt gebruiken voor een optimaal resultaat in de praktijk.

Lees hier meer over de nieuwe funda Barometer.

Met de Barometer ziet u in een oogopslag hoe objecten door heel Nederland en in uw eigen regio presteren op funda. De Barometer geeft een benchmark: een gemiddelde om aan af te meten hoe uw objecten scoren en waar er ruimte is voor verbetering. Zo vervult de Barometer twee rollen. U ziet hoe uw kantoor het doet, én u kunt per object bekijken hoe dat scoort ten opzichte van de gemiddelden in uw regio.

tip  Heeft u behoefte aan een meer uitgebreide analyse van uw objecten, bijvoorbeeld binnen een bepaald segment? Neem dan contact op met uw accountmanager of stuur een mail naar accountmanagement@funda.nl.

Zie waar het spaak loopt

Volgens onze accountmanager Joost kunt u de combinatie van de Barometer en de funda desk op verschillende manieren slim inzetten. Het meest waarschijnlijke is wanneer een klant vraagt hoe zijn of haar object ‘het doet’. Joost: ‘U kunt heel gemakkelijk onderbouwd advies geven door de cijfers uit de funda desk naast het regionale gemiddelde van de Barometer te leggen. Belangrijk is dat u bij uw objectstatistieken in de funda desk filtert op de laatste zeven dagen. Op deze manier krijgt u een betere vergelijking met de cijfers in de Barometer – die allemaal over gemiddelden per week gaan – en duidelijk laten zien in welke stap van het proces het spaak loopt.’

De combinatie Barometer en funda desk komt ook van pas bij het geruststellen van een klant

Een voorbeeld: vijfduizend views klinkt misschien veel in de oren van de klant, maar als zesduizend views het gemiddelde voor de regio is, kan een makelaar samen met de klant een andere strategie bepalen. Ook komt de combinatie Barometer en funda desk van pas bij het geruststellen van een klant. Joost: ‘Stel, een klant heeft in een week tijd ‘slechts’ twee contactaanvragen gehad. Dan bekijkt u met de klant het gemiddelde in de regio. Als dat slechts een contactaanvraag per week is, begrijpt de klant dat hij geen stormloop hoeft te verwachten en kunt u de verwachtingen temperen.’

Samen proactief aan de slag

Behalve duiding van de resultaten aan de klant, wil Joost makelaars vooral aanmoedigen om proactief met de data van de de Barometer en funda desk aan de slag te gaan. Joost: ‘Idealiter checkt u regelmatig de resultaten van uw objecten in de funda desk, mét de Barometer ernaast. Ziet u ruimte voor verbetering? Dan kunt u proactief contact opnemen met de klant. Stuur de klant bijvoorbeeld een overzicht van de resultaten in de funda desk toe, samen met de regionale gemiddelden van de Barometer. Aan de hand van die scores kunt u samen een actieplan maken. Zo biedt funda de handvatten in de vorm van data en maakt u op strategisch vlak de beste keuzes.’

Meer binnen dit onderwerp