Zoeken mensen vaker via de resultatenlijst of de kaart?

 

Funda geeft antwoord op de vraag van juni

In de rubriek Funda geeft antwoord beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Dit keer Bas Kropff van Punt Makelaars in Utrecht. Klanten vragen hem geregeld of er vaker via de resultatenlijst of via de kaart gezocht wordt door kopers.

Kaart of resultatenlijst is een interessant vraagstuk om te kunnen bepalen wat de optimale presentatie- en verkoopstrategie via funda is. Zelf merkt Bas Kropff dat de lijst populairder is bij mensen die de stad goed kennen. ‘Dat is toch makkelijker scrollen voor hen die op zoek zijn naar het nieuwste aanbod.’

Als geboren Utrechter heeft Kropff aan een straatnaam genoeg. ‘Ook mensen die al lange tijd op zoek zijn naar een woning in een bepaalde stad of wijk, kennen die meestal op hun duimpje.’ Maar komen er specifiekere wensen kijken, zoals het wonen aan een park of een recreatiewoning aan het strand, dan is de functie om te zoeken op kaart handig.

Hoe hebben we dit onderzocht?

Om uit te vinden of de kaart of de lijst een populairdere manier is om huizen te zoeken, duiken we eerst in de gebruiksdata van het platform. Daarbij maken we het onderscheid tussen gebruikers van de (mobiele) website en de funda-app – zij gebruiken het platform immers elk op een andere manier.

Web-gebruikers

Er is een groot verschil tussen het aantal keer dat de resultatenlijst bekeken is op funda en het aantal keer dat de resultaten op kaart bekeken zijn. Resultaten op een lijst worden ongeveer 25 keer vaker getoond dan die op de kaart. Dat verschil varieert wel sterk per plaats. Zo is het verschil in steden als Amsterdam (11 keer) en in Rotterdam (15 keer) kleiner dan in minder grote plaatsen.

Bovendien blijkt uit de data dat het zoeken op de kaart bijna altijd pas plaatsvindt ná het tonen van de zoekresultatenlijst. Iemand voert een ‘normale’ zoekopdracht in en klikt vervolgens in de lijst op de optie Kaart.

App-gebruikers

App-gebruikers zijn weliswaar in de minderheid, niettemin is het interessant om ook hun gedrag te bekijken. Ze maken veel vaker gebruik van de kaart, maar ook in de app wordt nog steeds twee- tot driemaal vaker via de resultatenlijst gezocht dan via de kaart.

Redenen om op de lijst of kaart te zoeken

Om beter te begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier zoekt, pakken we een recent gebruikersonderzoek erbij. Daarin gingen onze customer researchers in gesprek met een aantal funda-gebruikers over het zoeken op de kaart. Uit dat onderzoek blijkt dat de kaart vaak náást de resultatenlijst gebruikt wordt. Consumenten die de kaart gebruiken, vinden het prettig om direct te zien waar een woning ligt, maar switchen vervolgens vaak toch weer naar de lijst om te bepalen of de woning relevant voor ze is.

De kaart wordt vaak gebruikt om nieuwe locaties te ontdekken of het zoekgebied uit te breiden

Zo stelt een van de geïnterviewden: ‘Het makkelijke aan de lijst is dat je gelijk ziet hoe een woning eruitziet. Dat kan bij de kaart ook door op een woning te klikken, maar het is toch weer een extra handeling.’ Dit zien we ook terug in de gebruiksdata: er wordt ongeveer twee keer zo vaak geklikt op een woning in de resultatenlijst dan op de kaart.

De kaart wordt daarentegen vaak gebruikt om nieuwe locaties te ontdekken. Bijvoorbeeld wanneer binnen het zoekgebied geen nieuw aanbod is en de zoeker besluit het gebied wat uit te breiden.

Sterk wisselende volgorde

Ook onderzochten we de volgorde van zoeken op kaart en op lijst. Daaruit blijkt dat consumenten er grofweg drie verschillende zoekpatronen op nahouden:

  1. Vanuit de resultatenlijst naar een specifiek object en daar direct naar de kaart: dit zijn voornamelijk zoekers in een stad met een voorkeur voor een bepaalde buurt. Ze weten over het algemeen precies wat ze willen en hechten daarbij veel waarde aan de locatie.
  2. Vanuit de resultatenlijst naar een specifiek object: dit zijn zoekers die zich vooral oriënteren en geen sterke voorkeur voor een locatie hebben. Ze overwegen eerst de woning, voordat ze bekijken of de locatie goed is.
  3. Vanuit de resultatenlijst naar alle resultaten op de kaart en vanaf daar naar een specifiek object: deze consumenten zijn op zoek in een groot gebied en sluiten daarbinnen bepaalde buurten uit.

De eindconclusie

De resultatenlijst is weliswaar populairder, maar wordt vaak in combinatie met de kaart gebruikt. Makelaars die hun huizen in de kijker willen spelen, doen er goed aan om op beide opties in te spelen. Een goede hoofdfoto speelt daarbij hoe dan ook een belangrijke rol voor zowel lijst- als kaartzoekers: voor beide is het het eerste wat kopers zien.

Benieuwd welke hoofdfoto goed werkt? Lees dit artikel over op welk soort hoofdfoto het meest wordt geklikt.

Wie extra op wil vallen in de lijst van zoekresultaten, kan Blikvanger inzetten. Op die manier is een object in de resultatenlijst te zien met meer en grotere foto’s. Ook is een korte wervende tekst te zien. Blikvanger leidt tot 33% meer clicks en uiteindelijk tot meer contactaanvragen.

Meer binnen dit onderwerp