De frisse blik van een nieuwe accountmanager

- 3 minuten leestijd

Blog van accountmanager Mara van der Sloot

Mijn eerste half jaar bij funda zit er bijna op. Ik droomde er al lange tijd van om hier te mogen werken. Hiervoor werkte ik als verhuurmakelaar, dus ik zit nu in feite aan de andere kant van de tafel. Elke dag is anders en elk gesprek met een makelaar uniek. Ik ben al vele malen verrast.

Door mijn werk als verhuurmakelaar heb ik een heel goed beeld gekregen van dat deel van de woningmarkt. Contact onderhouden met mijn collega-makelaars vond ik toen het leukst; het is een wereld van netwerken.

Die ervaring komt nu heel goed van pas in mijn rol als accountmanager voor makelaars, met wie ik ook relaties voor de lange termijn opbouw.

De diepgang die ik miste

In feite zit ik nu aan de andere kant van de tafel. Ik kan mij goed inleven in wat er speelt bij makelaars. In deze baan heb ik de diepgang gevonden die ik als verhuurmakelaar erg miste.

Iedere makelaar is uniek, heeft een eigen werkwijze en blinkt ergens in uit. Als accountmanager moet je vooral luisteren, en dan advies op maat geven. Dus elk gesprek is anders.

Wat ik tot nu toe in mijn gesprekken met makelaars ervaar, is dat ik vaak even moet peuteren om hen te laten zeggen waarin ze uniek zijn. Dat blijken ze uiteindelijk wel te weten, maar niet duidelijk aan hun klanten te communiceren. Ik denk dat daar nog winst te halen valt.

Toch kunnen verrassen

Ik heb al veel leuke en interessante gesprekken gehad. Bijvoorbeeld met officemanager Gerda, die al twintig jaar voor hetzelfde makelaarskantoor werkt. Vlak voor kerst sprak ik haar even kort, toen ik een kerstcadeautje kwam brengen.

We hebben toen meteen een online adviesgesprek gepland. Gerda werkt ook al twintig jaar met funda, dus ik vroeg me af of ik haar nog iets nieuws zou kunnen vertellen.

Maar ik ben met een open mind het gesprek in gegaan, heb goed geluisterd en heb toch een paar tips kunnen geven die ze prima kon gebruiken – bijvoorbeeld over de manier van presenteren op funda.

Voor een zo groot mogelijke zichtbaarheid op funda moet je daarbij minstens vier 360 graden foto’s gebruiken. ‘Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht,’ gaf ze me terug.

Objectmarketing
Optimale presentatie en zichtbaarheid vanaf dag 1

Jouw object vaker gevonden, bekeken én meer contactaanvragen: je regelt het met funda Premium.

Lees meer

Blijvend innoveren

Dat motiveert mij dus enorm: dat ik iemand die superervaren is, toch nog mee kan nemen in de ontwikkelingen van funda. Want wij zitten natuurlijk niet stil, we innoveren continu.

Zo heb ik zelf deelgenomen aan een tweedaagse funda hackathon. Daarbij leggen mensen van verschillende afdelingen twee dagen het werk neer om met elkaar out of the box nieuwe, creatieve oplossingen te bedenken.

Zo was er bijvoorbeeld het idee van een energiecalculator om te zien wat je maandelijkse kosten zijn als je een huis wilt kopen. Ook een mooi idee vond ik het toevoegen van een functie als ‘misschien vind je dit huis ook interessant’, voor huizenzoekers die steeds hetzelfde soort woningen zoeken.

Dezelfde golflengte

En weet je wat het mooie is? Een paar weken later hadden we een minihackathon van twee uur met makelaars die hadden deelgenomen aan onze Meedraaidagen. De ideeën die hieruit kwamen, leken heel veel op die van onze eigen hackaton. Wij zitten dus echt op dezelfde golflengte als makelaars.