Tips Promoten Kantoor & Diensten

Effectieve call to actions schrijven doet u zo

Laatst bijgewerkt op - leestijd

5 tips om met CTA’s te verleiden tot een klik

Adverteren en call to actions zijn twee boezemvrienden die niet zonder elkaar kunnen. Zonder goede call to action, ofwel ‘oproep tot actie’, scrolt het publiek zo uw advertentie voorbij. En dat was precies níét de bedoeling. Dus hoe zorgt u voor een call to action die de aandacht trekt én verleidt tot klikken? Met deze vijf tips komt u een heel eind.

Een call to action, afgekort CTA, betekent in gewoon Nederlands: een oproep tot actie. Kopen. Aanmelden. Bestellen. Inschrijven. Boeken. Reserveren. Verder lezen. Afspraak maken. Het is de actie die we verlangen van de doelgroep die een advertentie ziet.

Adverteren doet u immers altijd met een doel. Zichtbaarheid of naamsbekendheid kan een doel zijn, maar vaak wilt u meer bereiken dan dat: dat de doelgroep doorklikt naar uw website, een afspraak maakt, een bezichtiging plant. Hoe krijgt u dat voor elkaar? Daar komt het belang van een goede call to action om de hoek kijken. Imke Hamacher, Creatief Copywriter bij funda, geeft 5 tips.

Imke Hamacher is Creatief Copywriter bij funda                                                Imke Hamacher is Creatief Copywriter bij funda
1. Vermijd generieke CTA’s

Lees meer. Kijk verder. Ga door. Dit zijn generieke CTA’s die veel voorkomen, maar daardoor ook onorigineel en onopvallend zijn. Imke: ‘Dit soort CTA’s zijn lui. Ze gaan ervan uit dat de interesse bij de doelgroep al gewekt is en er weinig voor nodig is om diegene te laten klikken. Terwijl: niets is minder waar. Het is online vechten om aandacht; mensen laten klikken is een kunst. Blijf daarom weg van generieke CTA’s die niets zeggen over wat zich bevindt achter die felbegeerde klik. Zonder reden om door te klikken, nodigt een CTA weinig uit.’

2. Verplaats u in de doelgroep

What’s in it for them? Welk voordeel valt er te halen? Beter dan ‘Meld u aan voor de nieuwsbrief’ is: ‘Krijg wekelijks tips om uw woningwaarde te maximaliseren’. Daarmee benadrukt u de winst voor de lezer. Heeft u iets weg te geven, zoals een waardebepaling? Benoem dat: ‘Ja, ik wil nu een gratis waardebepaling’. Imke: ‘Het woordje ‘nu’ creëert urgentie. En door de CTA bewust te formuleren vanuit het perspectief van de lezer wordt al een zaadje geplant: ja ik wil dit.’

3. Hoe concreter, hoe beter

Door concreet te zijn in uw CTA, geeft u lezers meer reden om door te klikken. Imke: ‘Een gratis waardebepaling binnen 48 uur is beter dan een gratis waardebepaling. 50% korting is beter dan korting. 9 tips zijn beter dan tips. Door zulke concrete details in de CTA te verwerken, maakt u het voor de lezer nog aantrekkelijker om actie te nemen.’

4. Een knop valt op

Een goede CTA valt niet alleen op qua tekst, maar ook qua vormgeving. Het meest opvallend is een knop die qua kleur contrasteert met de rest van de advertentie. Dat verleidt meer tot klikken dan klikbare tekst. Plaats daarin de tekst met eventueel een ‘>’. ‘Maak direct een afspraak >’ Imke: ‘Denk ook na over de plaatsing van de CTA. Onderaan een tekst of advertentie lijkt logisch, maar is niet altijd het meest effectief, omdat lezers soms al afgehaakt zijn. Ook bovenaan, in het midden of op meerdere plekken in een advertentie kan een optie zijn – afhankelijk van de grootte en designmogelijkheden.’

5. Denk out of the box

Het doel van een CTA is opvallen. Triggeren. Verleiden. Wees daarom ook creatief qua woordgebruik. Imke: ‘Denk aan originele synoniemen of bijvoeglijke naamwoorden waarmee u een CTA net wat meer kleur kunt geven. Waarom niet ‘Meld je als de bliksem aan’ in plaats van het standaard ‘Meld je snel aan’? Of ‘Mis nooit meer een LinkedIn-post’ in plaats van ‘Volg ons op LinkedIn’. Of ‘Daar wil ik meer van weten’ in plaats van ‘Lees meer’. U onderscheiden van de rest, doet u ook op woordniveau.’

Breng deze tips direct in praktijk met een pakkende advertentie
Deze maakt u eenvoudig zelf in de funda desk
Bestel in de funda desk

Meer over dit onderwerp