Trends Ontwikkelingen

Het meetbare succes van het eigen magazine van Thoma Post Makelaars

- leestijd

‘Dit past perfect in onze marketingstrategie’

Print is bij Thoma Post Makelaars nooit weggeweest. Marketingmanager Lisan Vochteloo vertelt waarom het bedrijf vasthoudt aan zijn halfjaarlijkse papieren versie – onlangs gerestyled en interactief gemaakt. Wat levert zo’n magazine op? En is het de investering waard?

Thoma Post Makelaars geeft sinds 2005 twee keer per jaar een fraai inspiratiemagazine uit: Wonen is thuiskomen. Een glossy met advertenties en rubrieken zoals Binnenkijken, Wat koop je voor? en Woontrends. In elke editie is aandacht voor een aantal van de tien vestigingen die het bedrijf telt.De makelaar is niet de enige die gelooft in print. Ook andere bedrijven houden vast aan of keren terug naar magazines. Denk aan KLM, dat sinds kort weer een papieren personeelsmagazine uitbrengt, en de al jaren populaire Allerhande van Albert Heijn. Print is dus zeker niet dood, misschien is er zelfs sprake van een revival.

Restyling zonder aanbod

Lisan Vochteloo heeft in elk geval een rotsvast vertrouwen in print. Ze vertelt: ‘Drie jaar geleden hebben we het magazine gerestyled. Qua inhoud en uitstraling is het nu echt een lifestylemagazine. We hebben ons aanbod er helemaal uitgehaald. Dat staat al op funda en onze website, en is toch snel achterhaald. Het magazine is nu dunner, dus goedkoper, en wellicht binnenkort nog duurzamer ook omdat de oplage omlaag gaat.’

<I><center>Het magazine wordt verspreid in het hele werkgebied.</i></center>
Het magazine wordt verspreid in het hele werkgebied.

Meetbaar

De marketingmanager wilde het magazine, dat ook digitaal wordt verspreid, wel helemaal up-to-date hebben. Zo zitten er veel interactieve elementen in het magazine: bij artikelen staat een QR-code voor meer informatie of links naar podcasts, video’s, het aanbod of artikelen over onderwerpen als duurzaamheid. ‘Hierdoor is de belangstelling beter meetbaar. We kunnen nu zien dat veel mensen via het magazine naar onze podcast luisteren en ons videokanaal bezoeken. Ook ons Instagram-account, met mooie foto’s van woonstijlen van klanten, en onze wooninspiratiepagina’s op de website worden na de lancering van een nieuwe editie heel veel bezocht.’

Naamsbekendheid en klantenbinding

Het magazine wordt verspreid in hun grote werkgebied in een oplage tussen de tien- en vijftienduizend exemplaren. Daarnaast nemen makelaars ze mee naar intakegesprekken en worden ze uitgestald in de kantoren, neergelegd bij de horeca en meegezonden met de waardebepaling. ‘En we sturen het magazine op naar potentiële klanten. Dit is ons visitekaartje. Hiermee willen we meer naamsbekendheid genereren. De digitale versie sturen we naar voormalige klanten, als klantenbinding. Zij kunnen de printversie opvragen, wat best veel gedaan wordt.’

‘Mensen komen speciaal langs op onze kantoren om een exemplaar op te halen’

De marketingafdeling van Thoma Post bestaat uit vier mensen. Die kunnen niet het hele productieproces van het magazine onder hun hoede nemen. Samen met de kantoordirecteuren dragen ze de onderwerpen aan en checken ze de verhalen. Een uitgever zoekt naar adverteerders, schrijft de artikelen, verzorgt de fotografie en alles daaromheen. ‘We hebben trouwe adverteerders, dat is erg fijn,’ zegt Vochteloo. ‘En de kantoordirecteuren hebben tijdens de redactievergadering talloze verhalen uit de praktijk. Dat zijn er soms zo veel dat we verhalen moeten doorschuiven naar de volgende editie. Want we willen wel dat elk kantoor aan bod komt.’

Vast onderdeel mediamix

De kosten drukken op het marketingbudget waar alle kantoren aan bijdragen. De marketingmanager heeft nog nooit gedacht om het magazine over te slaan ten gunste van andere media. ‘Het magazine is onze trots en een vast onderdeel van onze marketingstrategie. Zolang mensen er nog speciaal voor langskomen op kantoor blijven we de papieren versie uitgeven. Door middel van interactiviteit proberen we jongere doelgroepen te interesseren. Print past prima in onze mediamix van blogs, vlogs, podcast en video’s.’

Platform in Praktijk | Meer uit uw merk halen
Weet u wat uw kantoor onderscheidt van andere makelaars en hoe u dit optimaal kunt inzetten om nieuwe klanten aan te trekken? Ga hier tijdens deze meetup concreet mee aan de slag.
Lees meer