Trends Zoekgedrag Funda geeft antwoord

Hoe belangrijk vinden zoekers een energielabel?

bijgewerkt - leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van oktober

Nu de gevolgen van de energiecrisis steeds duidelijker worden, willen mensen de energierekening laag houden. Hoe belangrijk vinden zoekers het energielabel en loont het voor verkopers om een nieuw label aan te vragen? We zochten het uit.

Steeds vaker krijgt makelaar Elianne de Ruiter van De Ruiter Makelaarshuis in Utrecht van verkopers de vraag of zij een nieuw energielabel moeten aanvragen. Bijvoorbeeld omdat zij hun huis hebben verduurzaamd en nu misschien in een gunstiger labelklasse vallen.

De twijfel zit ’m in het geld: een nieuwe aanvraag kost 300 euro. ‘Ik vind dat lastig adviseren,’ zegt De Ruiter. ‘Als je huis van energielabel D naar C gaat en je daardoor 10% meer kijkers krijgt, omdat daar misschien vaker op wordt gezocht, dan is het de investering wel waard. Maar in hoeverre houden zoekers op funda eigenlijk rekening met het energielabel?

Wat hebben we onderzocht?

Op twee momenten dit jaar hebben we onderzocht hoe belangrijk funda-bezoekers het energielabel van een woning vinden. We zien dat dit aantal in rap tempo is toegenomen: in maart 2022 gaf 53% aan een energielabel belangrijk te vinden, in september was dit al gestegen naar 67%.

‘Alleen als iemand valt voor een jarendertigwoning is een energielabel iets minder belangrijk’

Ruim twee derde van de zoekers met een koopintentie zegt het energielabel belangrijker te vinden sinds de stijging van de energieprijzen. De groep die het energielabel hierdoor véél belangrijker vindt, is in een halfjaar tijd zelfs verdubbeld.

Ook vinden veruit de meeste kopers die op de markt zijn (86%) dat een woning met een beter energielabel meer waard is dan een woning met een slechter energielabel.

Energielabel sneller ongunstig

Maar wat is volgens zoekers dan een beter of slechter energielabel? Hierin zien we een verschuiving. In maart vond 23% van de zoekers een woning vanaf energielabel E onzuinig. In september daalde dat aantal en nam het aantal mensen dat energielabel B, C of D de ondergrens vindt met 11% toe. Daaruit kunnen we concluderen dat een energielabel steeds eerder als ongunstig wordt betiteld.

Slecht label schrikt af

Een ongunstig label schrikt ook steeds vaker af, blijkt uit ons onderzoek. In maart zag 18% van de zoekers nog af van een koop. Deze groep is inmiddels gestegen tot 31%. Andere kopers geven aan hun bod aan te passen op een ongunstig energielabel (32%) of op z’n minst een goede berekening te maken van de meerkosten die de hogere stookkosten of een verduurzaming met zich meebrengen (35%). Slechts 2% onderneemt geen actie. Dat herkent makelaar Elianne de Ruiter. ‘Als iemand valt voor de charme van een jarendertigwoning, wordt een energielabel iets minder belangrijk.’

Wel of niet investeren in beter label?

Om terug te komen op haar vraag: in hoeverre houden zoekers rekening met het energielabel? Ons antwoord daarop is dat we zien dat veruit de grootste groep (66%) op het energielabel let bij de kenmerken van een woning.

Objecten met energielabel A worden gemiddeld 22% vaker gevonden dan met energielabel G. Maar dat resulteert (nog) niet in meer contactaanvragen: daar scoren objecten met label D en E het best. Maar: een halfjaar eerder was dat nog label G, dus ook hier zien we een verandering.

We kunnen dus concluderen dat de vraag snel aan het veranderen is en een nieuw energielabel aanvragen na het verduurzamen dus zeker kan lonen. En dat is informatie die verkopers ook graag van makelaars ontvangen, blijkt ook uit ons onderzoek: de verkoopmakelaar wordt – samen met overheid en subsidieverstrekkers – gezien als de belangrijkste kennisbron op het gebied van het verduurzamen van een woning. Hier ligt dus nog een hele mooie kans om, zeker in deze tijd, die autoriteit te claimen.

Wat kun je leren van online zoekgedrag?
Webinar | On demand beschikbaar

Met ruim 70 miljoen bezoeken van zo’n 5 miljoen unieke bezoekers per maand heeft funda een schat aan inzichten over online zoekgedrag. Tijdens dit webinar nemen we je mee in alles wat we van dat zoekgedrag kunnen leren. Zodat jij die inzichten direct kunt toepassen in je dagelijkse werk.

Bekijk het webinar