Hoe goed worden de foto’s van objecten op funda bekeken?

- 3 minuten leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van de maand maart

In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een vraag die regelmatig terugkeert: hoe goed worden de foto's van objecten op funda bekeken?

De meeste zoekers beslissen op basis van de objectfoto’s of ze meer willen weten over een huis, blijkt uit onderzoek dat we deden onder consumenten. Vaak bekijken ze meerdere huizen achter elkaar op funda. Daarbij gaan ze snel te werk: eenmaal op de objectpagina besluiten zoekers al binnen een paar foto’s of ze het de moeite waard vinden om nóg meer foto’s te bekijken. Of dat ze een huis niks vinden en liever verder zoeken.

Funda Product
Licht in de resultatenlijst meteen de hoogtepunten van je object uit

Met funda Premium valt je object direct vanaf het belangrijke piekmoment op met drie grote foto’s, wat zorgt voor maximale zichtbaarheid. Ook voor je kantoor.

Vertel me meer >

Welke foto wordt het meest bekeken?

Het is dus niet heel verrassend dat de kans dat iemand een foto ziet het grootst is als deze als eerste of tweede foto in de presentatie staat. En dat de hoofdfoto veel vaker bekeken wordt dan bijvoorbeeld de vierde of vijfde foto. Zoekers zien op een desktop in eerste instantie alleen de eerste vier foto’s op de objectpagina en, als die er is, een video. Kijken ze via hun mobiel, dan zien ze zelfs alleen de hoofdfoto. Voor de andere beelden moeten zij dus meer moeite doen.

Ter vergelijking: ten opzichte van foto 1 bekijken zoekers foto 2 nog maar in een kwart (25%) van de gevallen en foto 3 zelfs maar 9%. Vanaf dan gaat het iets minder hard: foto 4 en de video worden ongeveer even vaak bekeken als foto 3 (8%), maar bij foto 10 is dat nog maar in 1%. En dan hebben we het nog niet eens over foto 50 of 80…

Heeft het zin om veel foto’s te plaatsen?

Eén procent of minder klinkt misschien als heel weinig, maar met meer dan zestig miljoen bezoeken per maand gaat het nog steeds over honderden views per foto. Het loont dus zeker om meer foto’s te uploaden, ook al bekijkt slechts een heel klein gedeelte van de zoekers ze echt allemaal.

Video is bij uitstek een middel om twijfelaars te overtuigen

We weten namelijk dat juist potentiële kopers wél alle foto’s bekijken voor ze contact opnemen met de makelaar. Hetzelfde geldt voor de video: dat is bij uitstek een middel om twijfelaars méér van een woning te laten zien en zo alsnog te overtuigen. En daarom is dus ook die vijftigste foto nuttig: er kan net dat ene detail op staan dat iemand een goed gevoel over de woning geeft en over de streep trekt om een bezichtiging te plannen.

Fotovolgorde

Omdat de kans dat iemand een foto ziet snel afneemt, is het belangrijk dat je goed nadenkt over de volgorde van je fotopresentatie. Onze tip: laat met de eerste vier foto's (of vijf, als je geen video toevoegt) de hoogtepunten van de woning zien. Bijvoorbeeld het vooraanzicht, de luxe keuken of pas gerenoveerde badkamer en de zonnige achtertuin. Je vergroot daarmee de kans dat iemand geïnteresseerd raakt om ook de andere foto’s te bekijken.

Begin je objectpresentaties dus niet met allemaal foto's van de hal of gevel vanuit verschillende hoeken, omdat je bijvoorbeeld een logische route door het huis wilt aanhouden. Doe dit liever pas ná de eerste vier (of vijf) foto's. Uit onze onderzoeken blijkt ook dat consumenten een logische volgorde soms handig vinden. Maar dan moet je wel eerst met een paar hoogtepunten hun aandacht getrokken hebben.