Trends Ontwikkelingen

Voor makelaars in Amerika draait alles om personal branding

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Deze trends en ontwikkelingen zag funda’s Charlotte Zelders bij Inman Connect 2024

Inman Connect in New York is hét congres voor de laatse ontwikkelingen op het gebied van techniek, marketing en communicatie in de makelaardij en vastgoed. Funda’s nieuwe Marketing Directeur Charlotte Zelders ging ernaartoe. Met welke kennis en inspiratie kwam ze terug?

‘Voor mij was het heel waardevol om naar Inman te gaan’, vertelt Charlotte Zelders, die op 18 september aan de slag ging bij funda. ‘Niet alleen vanwege de tientallen sprekers die een inkijkje geven in de Amerikaanse vastgoedmarkt, maar ook om vier dagen lang op pad te zijn met Nederlandse makelaars.’ Zelders was er met een delegatie van zo’n vijftig Nederlandse vastgoedprofessionals. ‘Ik vond het erg interessant om tijd met hen door te brengen, te horen wat er bij hen speelt en na afloop van een presentatie er met elkaar over te kunnen praten.’

6 highlights van Inman Connect 2024

Thema’s die dit jaar veel aandacht kregen op het congres waren personal branding, artificial intelligence (AI) en het belang van een positieve mindset. Thema’s die ook in Nederland spelen of waar we inspiratie uit kunnen halen, denkt Zelders. De volgende 6 onderwerpen zijn haar met name bijgebleven.

1. Personal branding is 'the hottest topic'

Als Amerikaanse makelaars ergens vol op inzetten, dan is het wel branding. Zelders: ‘Tijdens Inman was branding de rode draad in vrijwel alle presentaties. Amerikaanse makelaars zijn zich erg bewust van hun concurrentie en hun eigen positie. Omdat veel van hen werken via een broker-agent model zetten zij, anders dan Nederlandse makelaars, niet het kantoor maar zichzelf centraal. Ze zijn continu op zoek naar tools om zichzelf beter te kunnen positioneren en lopen voorop op het gebied van presentatie- en marketing met superprofessionele video’s en virtuele rondleidingen. Zo was er een makelaar die inmiddels een soort influencer is geworden en die nieuwe klanten aantrekt met contentformats die zijn geïnspireerd op wat trending is op social media.'

Lees ook : Waarom je als makelaar meer aan personal branding zou moeten doen

2. Weet wanneer iemand een huis wil (ver)kopen

Zelders: ‘Als makelaar speel je op cruciale momenten in iemands leven een rol. Robert Reffkin, de CEO van Compass, liet een interessant model hiervoor zien. Hij omschreef de 5 belangrijke levensmomenten waarop mensen een huis kopen of verkopen aan de hand van 5 D’s. Namelijk: diapers (bij de geboorte van een kind), diploma’s (als de kinderen het huis uit gaan), diamonds (als je gaat trouwen of een loterij wint), divorce (na een scheiding) en death (bij overlijden). Als je dit weet, kun je als makelaar de veranderende woonwensen en het gedrag van consumenten beter in de gaten houden.’

Lees ook : Babyboomers willen een lichte en praktische woning in het groen

3. Experimenteren met AI-oplossingen

Natuurlijk kwamen er ook AI-technologieën aan bod. ‘Op dit gebied zag ik niet veel nieuws’, zegt Zelders. ‘In grote lijnen lopen we in Nederland synchroon met wat er nu in Amerika gebeurt. Ook bij funda zijn we aan het experimenteren met diverse AI-oplossingen. Het stelt ons bijvoorbeeld in staat om de behoeften van zoekers nog beter te begrijpen, waardoor we hen eerder kunnen helpen met het vinden van hun ideale huis.’

Haal meer resultaat uit ChatGPT met deze prompt-tips
Levert ChatGPT jou nog niet de tijdwinst op die je wilt? Probeer deze tips!
Lees meer

4. Wees relevant in je expertise

Wat een groot verschil is tussen Nederlandse en Amerikaanse makelaars is dat Nederlandse makelaars vaak verantwoordelijk zijn voor het volledige proces van verkoop, inclusief bijvoorbeeld juridische taken. Amerikaanse makelaars hebben meer gerichte expertises: ze zijn bijvoorbeeld óf aankoopmakelaar, óf verkoopmakelaar en werken samen met andere professionals, zoals advocaten en hypotheekadviseurs, om transacties te doen.

Zelders: ‘Zo hoorde ik op Inman Sarah Friar, CEO van Nextdoor, zeggen: wees authentiek als makelaar, probeer niet anderen te kopiëren en blijf relevant in je expertise. Probeer niet gelijk iets te verkopen, maar laat vier van de vijf dingen die je vertelt gaan over wat relevant is voor de klant, en slechts één over wat je verkoopt.’

5. De strijd tussen de huizenplatforms

Nederland heeft funda, maar Amerika heeft meerdere huizenplatforms. Grote partijen als Zillow, Realtor.com, Trulia, Redfin en Homes.com, allen goed voor miljoenen bezoeken per maand, voeren daar een hevige concurrentiestrijd. ‘Tijdens Inman werd regelmatig gesproken over de ‘portal war’,' vertelt Zelders. ‘Je merkt dat er stevige concurrentie is tussen makelaars én tussen portals.’

6. Blijf jezelf ontwikkelen

Zelders: 'De overkoepelende boodschap van het hele event die mij bijgebleven is: blijf jezelf en je kantoor aanpassen aan veranderende marktomstandigheden, klantwensen en nieuwe technologische ontwikkelingen. 2023 was een lastig jaar voor Amerikaanse makelaars en 2024 belooft opnieuw een tough year te worden. Het is een onzekere tijd, mede door de verkiezingen. Daarnaast daalt het aantal listings aanzienlijk, in sommige staten rond de 50 procent, en het aantal verkopen van bestaande woningen is op het laagste niveau sinds 1995. De diverse verhalen van sprekers en panelleden maakten duidelijk dat Amerikaanse makelaars continu blijven anticiperen op ontwikkelingen en dat ze zo nodig bereid zijn hun strategie erop aan te passen.’

Inman Connect, de moeite waard voor Nederlandse makelaars?

‘Natuurlijk is het een ontzettend Amerikaans evenement en moet je sommige zaken met een korreltje zout nemen,’ vindt Zelders. Maar ik kijk terug op een hele nuttige week. Ik heb goede sprekers gezien op het congres en ben blij met alle gesprekken die ik met makelaars heb gehad. Die waren stuk voor stuk constructief.’