Tips Meten Kantoor & Diensten

Zo bereikt u het gewenste resultaat van uw advertenties

- leestijd

Zo trekt u meer bezoekers naar uw profielpagina

U heeft al een mooi ingerichte profielpagina op funda, waarop uw onderscheidend vermogen goed naar voren komt. Nu kunt u zoekers converteren tot klanten, mits die zoekers uw pagina weten te vinden. Adverteren helpt hierbij. Wat moet u doen voor het beste resultaat?

Veel consumenten gebruiken funda voor het zoeken naar een aan- of verkoopmakelaar. Het is daarom belangrijk dat uw kantoor op funda goed zichtbaar is én gevonden wordt. Adverteren is dé manier om meer publiek naar uw kantoorpagina te trekken. Dit kan via onze Resultatenlijst Advertentie of Podiumplaats Advertentie. Maar bedenk eerst wat uw doel is: een grotere naamsbekendheid? Of meer contactaanvragen? Als u weet wat u wilt bereiken, kunt u hier met behulp van uw kantoor- en advertentiestatistieken gerichter op sturen.

Grotere naamsbekendheid

Met de Podiumplaats Advertentie werkt u op een eenvoudige manier aan uw naamsbekendheid binnen een bepaald zoekgebied. ‘Als u adverteert om uw naamsbekendheid te verhogen, wilt u vooral zichtbaar zijn. In uw advertentiestatistieken moet u dan kijken hoe vaak uw advertentie is vertoond,’ vertelt accountmanager Sef van Vlijmen van funda. Regelmatig helpt hij makelaars bij het kiezen van de juiste advertentie. Want een succesvolle naamsbekendheidcampagne draait om de kracht van de herhaling, weet Sef. Hoe vaker uw naam opduikt in de zoekresultatenlijst van een potentiële klant, des de groter de kans dat die mensen uw kantoornaam onthouden.

Met Kantoorprofiel Pro verschijnt u hoger in de zoekresultatenlijst

Daarnaast zijn er meer manieren om uw naamsbekendheid op funda vergroten. Met bijvoorbeeld Blikvanger verschijnt uw logo in beeld in de objectresultatenlijst. En met Kantoorprofiel Pro krijgt u een opvallend contactblok op de objectpagina’s, wat meer verkeer naar uw profielpagina kan opleveren. Bovendien verschijnt u met Kantoorprofiel Pro hoger in de makelaar-zoekresultatenlijst.

Meer opdrachten

Bij meer opdrachten genereren, draait het om conversie. Sef: ‘Hiervoor moet uw kantoor vaak gevonden worden, zodat zo veel mogelijk mensen doorklikken naar uw profielpagina en contact met u opnemen. Het kan het slim zijn om dan een Resultatenlijst Advertentie in te zetten. Zo bent u extra zichtbaar in de zoekresultatenlijst. U kiest voor een bepaald aantal vertoningen en kunt experimenteren welke tekst en afbeeldingen het meeste verkeer naar uw profielpagina of website oplevert.’

Klikratio

In de kantoorstatistieken ziet u of uw inspanningen effect hebben: of het aantal keer dat uw profielpagina is bekeken toeneemt en of dit ook leidt tot meer contactaanvragen. ‘Uw succes meet u door op basis van uw advertentiestatistieken de klikratio te berekenen,’ legt Sef uit. ‘Ofwel: hoeveel procent van de mensen die uw advertentie zien, klikken hier ook op?’

'Staar u niet blind op een percentage, maar gebruik de klikratio als indicator van wat het beste werkt'

U berekent uw klikratio door het totaal aantal klikken te delen door het totaal aantal vertoningen en dit te vermenigvuldigen met honderd. ‘Stel dat uw advertentie door 400.000 mensen is gezien en 400 mensen klikken er daadwerkelijk op, dan is de klikratio 0,1%.’

Indicator voor kansen

Een belangrijk verschil tussen adverteren op funda en adverteren op bijvoorbeeld Facebook of bushokjes, is dat u op funda direct de juiste doelgroep bereikt: de huizenzoekers. Omdat u zich zo specifiek richt op een kleine groep mensen die daadwerkelijk wil kopen of verkopen, ligt het aantal kliks vanzelfsprekend lager, maar zijn ze wél relevanter.

Sef: ‘Met één goede opdrachtgever heeft u een campagnebudget er vaak al uit. Staar u dus niet blind op een percentage, maar gebruik dit als uitgangspunt om verder te onderzoeken waar kansen liggen. De klikratio is een goede indicator van wat het beste werkt. Bijvoorbeeld of een andere advertentietekst of afbeelding een betere score oplevert.’

Maatwerkcampagne

Sluit uw kantooridentiteit en uw dienstverlening aan op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld op het hogere segment of gewilde buurten? Daarvoor biedt funda de mogelijkheid van een maatwerkcampagne om deze doelgroep met een gerichte boodschap te bereiken. Sef: ‘Dit levert vaak veel meer op dan met hagel te schieten. Ik vertel geïnteresseerde makelaars graag over alle mogelijkheden!’

Hulp nodig?

Wilt u graag gericht advies over het inzetten van advertenties of meer weten over hoe u het succes van uw advertentiecampagnes vergroot? Neem dan contact op met Sef.