10 gouden tips voor een pakkende slogan

 

Zo verwoordt u treffend wat u uniek maakt

Een kantoorslogan zorgt voor herkenbaarheid en maakt in een paar woorden duidelijk waar u voor staat. Via de funda desk voegt u eenvoudig een slogan toe aan uw kantoorpagina op funda. Heeft u nog geen slogan? Gebruik dan deze tien gouden tips voor een onvergetelijke kantoorslogan waarmee u zich onderscheidt van anderen.

Een goede slogan helpt u om op te vallen en geeft direct een visitekaartje af van uw bedrijf. Maar in een paar woorden vertellen wat u uniek maakt, is nog best lastig. Gelukkig zijn er een aantal richtlijnen en hulpmiddelen die u hierbij helpen. Durf en ga aan de slag met die pakkende slogan, voor meer leads en bereik.

1

Bepaal uw unieke meerwaarde

Dat u de hoogste service en beste kwaliteit levert is belangrijk, maar maakt u niet uniek. Bepaal uw wérkelijke meerwaarde. Waarin bent u anders dan uw concurrenten? Waarom waarderen klanten u? Wat is uw belofte? Hoe concreter u uw unieke eigenschap of belofte formuleert, hoe meer dit tot de verbeelding van potentiële klanten spreekt. De slogan van Quaden makelaars, Tot € 18.000 meer voor uw huis, laat over hun belofte in ieder geval geen misverstand bestaan.


2

Houd het duidelijk en kort

In één opslag, zonder vakjargon, moet duidelijk zijn wie u bent en wat u biedt. Liefst in maximaal acht woorden. Kort en krachtig blijft beter hangen. Best lastig, maar het kan, zo laten bedrijven als Interpolis, Nike en IMMosa Makelaardij zien:

Interpolis. Glashelder’
Just do it’
Thuis in Vastgoed’

Met maximaal drie woorden zeggen zij waar ze voor staan en wat ze doen. Houd er rekening mee dat de slogan op uw funda kantoorpagina maximaal vijftig tekens mag bevatten. Nog een goede reden dus om het kort te houden.


3

Gebruik rijmwoorden of alliteraties

Een slimme truc, want rijmwoorden en alliteraties zijn makkelijker te onthouden. Heerlijk, Helder, Heineken’, wie kent het niet? Dat blijft hangen.


4

Ga uit van eigen kracht

Laat u niet verleiden om bij uw concurrenten te spieken. Dat leidt u alleen maar verder weg van uw eigen identiteit. Wel doen: ga uit van uw eigen kracht. Zoals de slogan van Open Makelaars: ‘Onze deur staat Open’.


5

Vermijd ontkenningen en flauwe woordgrappen

Spelen met taal kan zinvol zijn, maar ontkennende woorden als ‘niet, niemand of geen’ in de tekst, werken averechts. Het is immers makkelijker om te onthouden wat u wél doet dan wat níét. Pas ook op met slechte woordgrappen en verkeerde humor. Uw humor is niet vanzelfsprekend die van uw klanten. De slogan ‘Cake je naar mijn gebak’ eindigde hoog bij de verkiezing van de slechtste slogans. KLM businessdeals voegde een letterlijke en figuurlijke betekenis van een bekende uitdrukking wel heel goed samen: ‘Laat uw omzet een vlucht nemen’.


6

Toon uw persoonlijkheid

Met uw slogan kunt u ook laten zien wie u bent. Wat maakt u anders: uw manier van werken, uw persoonlijkheid, uw prijs, uw filosofie? Met clichés als de ware, energieke, wereldse, bijzondere, passievolle makelaar maakt u geen indruk, tenzij het daadwerkelijk helemaal past bij uw persoonlijkheid en uw marketingstrategie. Laat u inspireren door Apple: ‘Think different’. Het zegt misschien niets over hun bedrijfsactiviteit, maar wel over hun creatieve en innovatieve denkkracht. En juist dat spreekt tot de verbeelding van veel mensen.


7

Denk out of the box

Als makelaar heeft u woorden zoals makelaar, huis en wonen niet per definitie nodig om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Bedenk welke emotie van uw doelgroep u wilt aanspreken. Van wie is: Yippie-Jaja-Yippie-Yippie-Yeah? En op welke emotie speelt Anke Bodewes makelaardij in met: ‘Anke biedt ruimte’?


8

Check of u slogan daadwerkelijk uniek is

U heeft liever niet dezelfde slogan als uw concurrent om de hoek. Check daarom in zoekmachines en op social media of de exacte, door uw gekozen, woordencombinatie al voorkomt. Is die niet uniek? Helaas: er zit niets anders op dan iets anders te bedenken.


9

Gebruik een slogan-tool voor inspiratie

Bij gebrek aan inspiratie zijn er op internet verschillende gratis slogangenerators te vinden, zoals gratisslogans.nl of sloganmaker.info. Voer uw bedrijfsnaam of uw unieke meerwaarde in, waarna er een voorstel voor een slogan uit rolt. Over de kwaliteit daarvan valt te twisten, maar het kan een handig hulpmiddel zijn om zelf op ideeën te komen.


10

Breng uw slogan breed onder de aandacht

Uw slogan is uw visitekaartje. Communiceer die dus op uw website, funda kantoorpagina, in advertenties, op Facebook en onderaan e-mails. Hoe meer uw slogan onder de aandacht komt, hoe beter hij beklijft en resultaat oplevert.


Zo plaatst u uw slogan op funda

Ga naar uw kantoorpagina via de funda desk en gebruik het invoerveld voor de slogan om uw unieke lijfspreuk toe te voegen. Deze verschijnt dan onder uw bedrijfsnaam op uw kantoorpagina.

Meer binnen dit onderwerp