+100.000 makelaarsbeoordelingen

+100.000 makelaarsbeoordelingen

 
De 100 duizendste makelaarsbeoordeling op funda ging over de Amsterdamse makelaar Eveline Deken. Het oordeel: vier maal een tien. Een topscore, toch? ‘Absoluut leuk, maar af en toe een zeven is juist ook goed.’

Makelaar Eveline Deken scoort uitmuntend in de makelaarsbeoordelingen op funda. Ze staat voor enthousiast en empathisch zakendoen. ‘Binnen vijf dagen was ons huis verkocht, ver boven de vraagprijs,’ zo schrijven de tevreden klanten in de 100 duizendste beoordeling. Overigens is het niet zo dat alle klanten tienen uitdelen, zo zegt de makelaar zelf. ‘Dat zou ook niet goed zijn, dan ga je misschien denken dat er is gesjoemeld.’ Ze vindt het zelfs beter als er af en toe een zeven tussen zit. ‘Dan hoor je ook eens hoe het beter kan.’

'Ik wil koper en verkoper dichter bij elkaar brengen'

Positief verrast

Klanten haalt de Amsterdamse makelaar voornamelijk uit haar omvangrijke netwerk, via mond-tot-mondreclame. Of de uitmuntende beoordeling daarbij helpt, weet ze niet: ‘Misschien dat wanneer mensen achteraf het cijfer zien, ze blij zijn dat ze de goede keuze hebben gemaakt.’ Zelf klanten stimuleren om de beoordeling in te vullen doet ze nog niet. ‘Als ik de verkoop afsluit, stuurt funda automatisch een beoordeling. En soms word je dan verrast.’

Starten in de crisis

Eveline Deken werd twintig jaar geleden makelaar, na een korte periode in de reclame te hebben gewerkt. In 2010 begon ze voor zichzelf. ‘Midden in de crisis inderdaad, maar ik wilde er alles van mezelf in kunnen leggen.’ In haar geval betekende dat: haar werk doen met evenveel enthousiasme als inlevingsvermogen. ‘Ik wil koper en verkoper dichter bij elkaar brengen.’ Dat doet ze naar eigen zeggen door de verwachtingen van een huis in overeenstemming te brengen met hoe het eruitziet. ‘Verkoop je een jarendertigwoning, dan moet het ook een jarendertigwoning zijn. En een appartementje van 40 vierkante meter hoeft echt niet te komen met een super-de-luxe keuken.’

Mét stylingtips

Deken loopt altijd met de verkoper door het huis voor een persoonlijke verkoopstyling, om het zo goed mogelijk voor de dag te laten komen. ‘Natuurlijk kijk ik wel of de aanpassingen binnen het bereik van de verkoper liggen. Dat zie ik echt als teamwork.’ Moet er bijvoorbeeld worden verbouwd, dan vraagt ze alvast een offerte op, zodat potentiële kopers weten waar ze aan toe zijn. ‘Maar vaak kom je met het schuiven van meubels of een lik verf aanbrengen al een heel eind.’ Verkopers worden volgens Deken zelfs zo enthousiast, dat ze haar wel eerder in huis hadden willen hebben. ‘‘Dan hadden we er zelf tenminste nog van kunnen genieten,’ zeggen ze vaak met een lach.’

Plaatjes kijken

Op funda neemt ze altijd het volledige Presentatie Pakket af, met 360° foto’s, video en plattegrond. De foto’s laat ze maken door een professional. ‘Kopers kijken toch vooral eerst naar de plaatjes, dus het is belangrijk dat die heel goed zijn.’ Verder adverteert ze meestal via een Facebookcampagne en zet ze foto’s van de betreffende woning op Instagram. ‘Vergeleken met ‘gewoon’ adverteren kost Facebook heel erg weinig.’ Een klassiek kantoor, daar gelooft Eveline Deken niet zo in. ‘Ik zit in Spaces, een plek waar ook start-ups zitten. Van daaruit ontstaat ook weer een heel netwerk.’

Let op: Vanaf 1 oktober is het Presentatie Pakket standaard onderdeel van funda Compleet. Wel zo simpel! Lees meer over funda Compleet.

Meer binnen dit onderwerp