5 tips voor uw objectomschrijving

 

Vertel méér dan foto’s doen

De beschrijving van uw object is belangrijk. Maar waar letten consumenten op in een objectbeschrijving op funda? Dat hebben we hen zelf gevraagd. Wat missen ze en wat zien ze graag anders? Met deze vijf tips haalt u meer uit uw objectomschrijving.

In onze gebruikerstests maken consumenten live gebruik van funda en stellen we hen vragen over wat ze doen, waarom zij dit zo doen en wat ze zouden willen zien. Een deel van de consumenten geeft aan dat de objectomschrijving hen een beter beeld geeft hoe het voelt om in dit huis en deze omgeving te wonen. Daarentegen vindt een ander deel de objectomschrijvingen lang en ongestructureerd, of te commercieel van toon.

Op basis van dit onderzoek hebben we vijf handige tips gefilterd.

Tip 1: zet de belangrijkste informatie bovenaan

De meeste zoekers beslissen op basis van de foto’s of ze meer willen weten over een object. Daarna kijken ze vaak verder naar de kenmerken en de objectomschrijving. Van de objectomschrijving zien consumenten eerst alleen de eerste vier tot vijf regels. Gemiddeld 15% van de bezoekers van een objectpagina klikt vervolgens op ‘Lees de volledige omschrijving’. Zet de belangrijkste informatie dus in de eerste zinnen of vertel iets wat de consument aanzet om verder te lezen.

Tip 2: omschrijf de omgeving en sfeer in de buurt

Consumenten willen graag een zo compleet mogelijk beeld van de woning, de sfeer en de omgeving. Ze vinden het bijvoorbeeld interessant om te lezen hoe de buurt is en welke faciliteiten er zijn. ‘Ik wil weten of ik mijn hond hier kan uitlaten,’ zei een van de consumenten in ons onderzoek. Met dit soort informatie maakt u de omschrijving voor consumenten waardevoller.

‘Ik heb een sterke voorkeur voor lijstjes, zo beknopt mogelijk’

Tip 3: maak de tekst makkelijk ‘scanbaar’

Een lang verhaal zonder duidelijke structuur maakt het lastig voor zoekers om snel hun mening te vormen over een object. Omdat huizenzoekers vaak meerdere objecten na elkaar bekijken, is het belangrijk dat ze de tekst snel kunnen ‘scannen’. Zo zien ze in een oogopslag of er dingen in staan die niet op de foto’s of bij de kenmerken van het huis te zien zijn. ‘Ik heb een sterke voorkeur voor lijstjes,’ aldus een consument in het onderzoek. ‘Liefst zo beknopt mogelijk.’

Tip 4: maak geen reclame

Uit ons onderzoek blijkt dat sommige consumenten denken dat de objectomschrijving vooral een verkooppraatje van de makelaar is en daarmee niet per se een betrouwbare informatiebron. Houd daarom de omschrijving neutraal en laat mensen hun eigen oordeel vormen. Geef eerlijke informatie en verval niet in superlatieven. Het maakt uw verhaal geloofwaardiger.

Tip 5: zet een Engelse vertaling in het speciale invoerveld

Veel makelaars plaatsen een Engelse vertaling onder de Nederlandse objectomschrijving. Het nadeel daarvan is dat de tekst twee keer zo lang wordt. Het is daarom beter om de Engelse tekst in het losse invoerveld te zetten. Als iemand funda in het Engels gebruikt, wordt zo automatisch de Engelse beschrijving getoond. Op dit moment heeft zo’n 5% van het aanbod op funda het woord ‘English’ in de omschrijving, vaak in de zin ‘English description below’.

Maak uw presentatie compleet

Tot slot een laatste tip: help zoekers bij het vormen van een zo volledig mogelijk beeld van de woning en de omgeving met funda Compleet. Hiermee voegt u 360° foto’s, video, plattegronden en een 3D-tour toe tegen een voordeliger tarief dan de enkele onderdelen opgeteld. Bovendien bereikt u met funda Compleet niet alleen een hogere plaats in de resultatenlijst, maar ook kwalitatief betere leads.

Meer binnen dit onderwerp