9 funda-tips die u eerder had willen krijgen

 

Fijne inzichten voor de makelaar en mythes ontkracht

Onder makelaars doen een hoop funda-mythes de ronde, bijvoorbeeld over hoe je bovenaan de zoekresultatenlijst komt te staan. Ze klinken interessant, maar welke zijn waar en welke niet? Tijd om daar eens in te duiken.

Mythe 1: Als ik mijn woning promoot in de dichtstbijzijnde grote stad, levert mij dat meer leads op’

Klopt! Het is vaak best zinvol om een object bij mensen onder de aandacht te brengen die eigenlijk in een ander, omliggend gebied aan het zoeken zijn. Dat doet u gemakkelijk met de speciaal daarvoor geoptimaliseerde Toppositie. Die kan namelijk ingezet worden in een andere plaats dan waar het object zich daadwerkelijk bevindt. Zo is het nu mogelijk om een object in Oosterbeek met een Toppositie goed zichtbaar te maken voor zoekers in Arnhem. De woning wordt alleen getoond in de carrousel en niet in de resultatenlijst van de geselecteerde plaats.

Mythe 2: ‘Een woning op ‘beschikbaar’ laten staan levert meer leads op’

Als de zoekers bellen voor een woning en te horen krijgen dat ze geen kans maken omdat de woning niet meer beschikbaar is, blijft er slechts teleurstelling over. Geen goede reclame voor uw kantoor dus. Funda’s customer service ontvangt dan ook regelmatig meldingen over dit soort onjuiste informatie omtrent objecten. We merken dat het vertrouwen van de consument op deze manier negatief wordt beïnvloed. We willen voorkomen dat de consumenten in de toekomst geen contact meer met u opnemen, ‘omdat de woning waarschijnlijk toch al verkocht is’. Juiste informatie (en eerlijkheid) boven alles.

Mythe 3: ‘Vrijdag is de beste dag om een object op funda te plaatsen’

Het goede nieuws: élke dag is een goede dag daarvoor. Zelfs in de zomer zijn er veel zoekers op funda te vinden, zo vertellen de cijfers ons. Bovendien verschilt het aantal bezoekers en hoelang ze blijven hangen op de site niet veel per dag. Donderdag, de dag waarop bezoekers gemiddeld het kortst rondneuzen op funda.nl, zit met 6,1 minuten niet veel onder het gemiddelde van 6,4. En ja: op zondag zijn de scrol- en kliksessies gemiddeld 7,3 minuten lang, maar aan de ander kant zijn er op die dag wél iets minder bezoekers op de site.

Mythe 4: ‘Nieuw aanbod komt altijd bovenaan de zoekresultatenlijst’

Wellicht is het een eyeopener dat het nieuwste aanbod alleen op die felbegeerde plek bovenaan de lijst komt als de consument ook daadwerkelijk op datum zoekt, en dus de recent aangemelde objecten wil zien. De wens van de consument is leidend, niet de aanmelddata van de objecten. Bovendien sorteert funda’s algoritme op volledigheid. Hoe completer een woning wordt aangemeld, hoe fijner funda dat vindt en hoe blijer de consument wordt.

Mythe 5: ‘Hoe meer foto’s, hoe hoger het object in de zoekresultatenlijst zal komen’

Foto’s doen het altijd goed. Maar ze zorgen er niet voor dat een object bovenaan de lijst komt. De ranking van zoekresultaten hangt namelijk af van relevantie. Dus: waar zoekt de consument op? En in hoeverre komt het object overeen met die zoekfilters? Daarom doet een makelaar er goed aan om de kenmerken van het object zo volledig mogelijk in te vullen. Ook de niet-verplichte velden doen ertoe (gratis tip!).

Mythe 6: ‘Objecten van makelaarskantoren van de ene branchevereniging komen boven die van een andere'

Kunnen we kort over zijn: funda maakt geen onderscheid hierin. Ook niet wat betreft welke kantoorautomatiseerder de makelaar gebruikt; dit heeft geen enkele invloed op de plek in de zoekresultaten. Iedere makelaar mag objecten op funda plaatsen, elk object is welkom en er wordt niet naar brancheverenigingen gekeken.

Mythe 7: ‘Een slideshow is ook een video’

Wanneer u in een video een slideshow van foto’s weergeeft, levert dat u minder punten op. Deze kwaliteitscheck wordt handmatig door ons team Datakwaliteit uitgevoerd. Funda is er namelijk van overtuigd dat video en foto elkaar moeten aanvullen.

Mythe 8: ‘Hoe langer de objectomschrijving, hoe hoger een object in de zoekresultatenlijst komt’

Een uitgebreide omschrijving, daar is niets op tegen. Het geeft de zoeker inzicht en kennis in de woning – alsof je er zelf rondloopt. En de makelaar kan in de omschrijving zoekwoorden en kenmerken gebruiken waar de consument op kan zoeken in het vrije tekstveld. Maar een ellenlange omschrijving? Daar wordt niemand gelukkig van. Kort maar krachtig is niet voor niets een credo – en daarom is er ook een maximum aantal tekens vastgesteld: na 10.000 tekens wordt de tekst afgekapt. Als u een Engelstalige omschrijving kwijt wil, dan kan dat – sinds kort – bij uw kantoorautomatiseerder.

Mythe 9: ‘Als ik na de eerste vijf objectfoto’s een foto met tekst plaats, kom ik hoger in de zoekresultatenlijst’

Deze mythe zoemt al jaren rond. Waarom en hoe? Daar zijn we nog niet achter. Maar, om hem voor eens en altijd uit de makelaarswereld te helpen: funda heeft geen software die beelden ‘leest’ of telt. Dus een foto met daarop tekst heeft geen invloed op het algoritme van de zoekresultaten.

Meer binnen dit onderwerp