De meestgezochte woorden in Q4 2019

 

Krijg inzicht in waar consumenten op zoeken

Hoge plafonds in een woonboerderij, en als het even kan mét paard: in het laatste kwartaal van vorig jaar waren dit veelgezochte termen op funda. Consumenten zochten ook nog steeds veel naar gelijkvloerse en vrijstaande woningen. We delen graag de hele top 15 met u, zodat u meer inzicht heeft in de vraagzijde van de woningmarkt.

Funda geeft u graag meer inzicht in de zoekwensen van consumenten, omdat u als makelaar daar uw voordeel mee kunt doen. U kunt namelijk inspelen op populaire zoektermen door ze in uw objecttekst te verwerken. Wel alleen als het ook écht gaat om een huis met zwembad, of een woonboerderij, natuurlijk.

Specifieke kenmerken

We weten dat de consument vrij specifiek zoekt naar kenmerken van woningen. Die worden ingevuld bij de functie ‘Zoek in omschrijving’. Zo komt de woningzoeker direct uit bij alleen maar woningen die, bijvoorbeeld, een open keuken hebben.

De juiste woorden kunnen extra kwalitatieve leads opleveren

Kwalitatieve leads

Het is dus verstandig goed na te denken over de woorden die u gebruikt in uw objectomschrijving. De juiste woorden kunnen namelijk extra kwalitatieve leads opleveren. Heeft uw object een kelder of garage, dan is het dus slim om ‘kelder’ en ‘garage’ ook specifiek te noemen – want dit waren twee van de vijftien meestgezochte woorden afgelopen kwartaal.

En dit zijn ze ...

Dit zijn de vijftien meestgezochte woorden in het vierde kwartaal van 2019:

• Gelijkvloers
• Vrijstaand
• Nieuw
• Bungalow
• Appartement
• Kelder
• Boerderij
• Dubbele bewoning
• Paard
• Garage
• Zwembad
• Loft
• Woonboerderij
• Woonboot
• Penthouse

Nieuw in deze lijst zijn het appartement, het penthouse en de garage. Op de overige termen werden ook de afgelopen twee kwartalen veel gezocht. Toen waren ook onder meer hoge plafonds, begane grond en het hoekhuis geliefde kenmerken onder woningzoekenden. Nu zoeken ze het kennelijk liever iets hogerop, in appartementen en penthouses dus. Hoewel u zelf een aantal van de meestgezochte woorden kunt invoeren in de kenmerken van het object, is het toch zinvol ze in de objectomschrijving te benoemen. Zo vergroot u de kans dat het object in de resultatenlijst getoond wordt en de zoeker bij u en uw object uitkomt.

En volgend kwartaal?

Wij houden u natuurlijk graag op de hoogte van de zoektermen die consumenten gebruiken op funda. Ieder kwartaal verschijnt er daarom een nieuwe lijst op funda. Zou iedereen hetzelfde blijven zoeken in 2020? We gaan het zien.

Meer binnen dit onderwerp