Het belang van makelaarsbeoordelingen

 

Onmisbaar in deze maatschappij

Verzamelt u al makelaarsbeoordelingen? Volgens Accountmanager Walter doet u er slim aan om juist nu daarmee te beginnen. ‘U kunt de optie sowieso alvast aanzetten en pas later besluiten of u de reviews daadwerkelijk wilt publiceren.’

Of u nu op zoek bent naar een goed restaurant, Airbnb-adres of een nieuw koffiezetapparaat: de kans is groot dat u online beoordelingen raadpleegt en aan de hand daarvan kiest met welke partij u in zee gaat. Online reviews zijn onmisbaar in onze maatschappij. Ze geven over het algemeen een realistisch beeld van wat u kunt verwachten.

Lang niet alle makelaars maken gebruik van de functie makelaarsbeoordelingen op funda. Dat terwijl uit consumentenonderzoek van funda blijkt dat 79% van de verkopers aangeeft reviews erg belangrijk te vinden bij het maken van een eerste selectie kantoren; 95% geeft aan een goede reputatie daarbij erg belangrijk te vinden. Nog belangrijker is het aantal ‘zwevende’ verkopers. Meer dan de helft van de verkopers (60%) ‘shopt’ tussen verschillende makelaars tot zij een definitieve keuze maken. Zonder zichtbare beoordelingen is de kans aannemelijk dat u de boot mist.

Spiegel op uw werk

Maar waarom zouden makelaars geen gebruik maken van makelaarsbeoordelingen? ‘De makelaars die ik spreek kennen het nog niet of geloven niet in de kracht van online reviews,’ vertelt Accountmanager Walter. ‘Ik vraag hen vaak naar hun beweegredenen. Als zij moeten kiezen tussen een wasmachine mét beoordelingen en eentje zonder: welke aanbieder zouden zij dan kiezen? Bovendien kan de makelaar ervoor kiezen de beoordelingen voor zichzelf te houden en niet te publiceren. Hij wordt nergens toe verplicht.’

Het openstellen voor openbare beoordelingen wordt al snel als riskant ervaren. Een beoordeling is een spiegel op uw werk. Mocht u een slechte beoordeling krijgen, dan kunt u deze niet verwijderen. Aan de andere kant weegt dit nadeel niet op tegen de voordelen: positieve recensies kunnen nieuwe leads opleveren. Zeker wanneer u de gratis widget van funda gebruikt die de beoordelingen live doorzet naar uw eigen website.

Om beoordelingen vragen

Maar hoe vraag je als makelaar om een beoordeling bij de consument? Walter krijgt van veel makelaars als feedback terug dat zij de vraag pas stellen als de ontbindende voorwaarden verlopen en het object wordt afgemeld als verkocht. In dit artikel vertelt makelaar Jillis Baggerman welke methode hij het liefst toepast en hoe hij omspringt met reminders.

‘Wat ik ook merk, is dat aankoopbeoordelingen nauwelijks worden gebruikt door makelaars,’ vertelt Walther. Terwijl dat volgens de accountmanager heel gemakkelijk in te stellen is. ‘De verkopende makelaar kan bij een verkochte woning in funda desk de aankopende makelaar instellen. Vervolgens verschijnt het object bij de aankopende makelaar in de transacties. De aankoopmakelaar kan dan de koper instellen, waarna om een aankoopbeoordeling gevraagd kan worden.’

Het nieuwe beoordelen

Volgens Walter pakt een makelaarsbeoordeling gunstiger uit dan een Google-beoordeling. Bij de laatste kan iedereen online een review achterlaten, bij een makelaarsbeoordeling kan alleen de klant na de verkoop van een object een beoordeling geven.

Dat brengt meteen de volgende discussie op gang: zouden de beoordelingen niet breder kunnen worden getrokken, zodat ze ook kunnen worden gegeven op andere belangrijke momenten, zoals na een bezichtiging? Walter: ‘Er is een kleine groep makelaars die zich hier hard voor maakt. Nu wordt de makelaar alleen beoordeeld ná de verkoop – vaak zijn klanten dan blij. Zou het niet eerlijker zijn als een makelaar gedurende het gehele proces kan worden beoordeeld?’

Meer binnen dit onderwerp