Het verschil tussen een serieuze zoeker en een funzoeker

 

‘De sessies van een serieuze zoeker zijn twee keer zo lang’

Het zoekgedrag van de gebruiker op funda is niet alleen een gegeven dat wij mateloos interessant vinden, maar iets wat natuurlijk ook de makelaar aangaat. Ilse Blom is User Researcher bij funda en doet onderzoek naar het zoekgedrag van de consument: ‘We maken onderscheid tussen serieuze zoekers en zogenaamde funzoekers.’

    ‘Bij funda zijn we continu bezig om te zien hoe we serieuze zoekers kunnen herkennen. Dit zijn websitebezoekers die daadwerkelijk ‘op de markt zijn’. Websitebezoekers die woningen bekijken alsof ze door hun Facebook-tijdlijn scrollen, dus echt als hobby of verslavend tijdverdrijf, noemen we funzoekers,’ begint Ilse haar uitleg.

    Ilse Blom, User Researcher bij funda Ilse Blom, User Researcher bij funda

    Zoek de verschillen

    Volgens Ilse kenmerkt de funzoeker zich door ‘overal en nergens’ op te zoeken en dan vooral op peperdure objecten te klikken. Deze gebruikers zijn voor Ilse minder interessant: ‘Onze focus ligt op het optimaliseren van de ervaring van de serieuze zoeker. Wij willen de website optimaliseren voor mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar een nieuwe woning, niet zozeer voor mensen die ‘bij de buren willen gluren’. De mate van serieusheid van de zoeker is ook interessant omdat we deze kwalitatieve leads bij de makelaars willen aanleveren. Dat doen we bijvoorbeeld door contactaanvragen te stimuleren.’

    De serieuze zoekers zijn consumenten die van plan zijn op den duur een woning te kopen. ‘Dit weten we natuurlijk nooit precies, maar er zijn verschillende factoren waaruit we dit kunnen afleiden. Bijvoorbeeld iemand die recentelijk een of meerdere contactaanvragen heeft gedaan.’

    Twee keer zo lang

    Wat Ilse wel kan vaststellen is dat de sessies op funda van de serieuze zoeker bijna twee keer zo lang zijn als die van de funzoeker. Een gemiddelde zoeker spendeert zo’n 5,56 minuten per sessie op funda, de serieuze zoeker wel 10,43 minuten.

    Gemiddeld bekijken bezoekers van funda 5,5 pagina’s per sessie. Dit aantal wordt omhooggehaald door de serieuze zoeker. Hij bekijkt gemiddeld 7,6 pagina’s per sessie.

    ‘Ook interessant is het filtergebruik bij funzoekers en serieuze zoekers. De meestgebruikte filters zijn woonhuis, sinds één dag en sinds drie dagen. Een van de meestgebruikte zoektopties is filter verwijderen. Hieruit maken wij op dat zoekers vaak nieuwe zoekopdrachten uitproberen.’

    ‘Uiteindelijk draait het erom dat de juiste mensen die écht geïnteresseerd zijn contact opnemen’

    Het draait om écht geïnteresseerden

    Maar hoe kan de makelaar een serieuze zoeker herkennen? ‘Dit is afhankelijk van hoe de makelaar een serieuze zoeker definieert. Zo is voor de een iedere langswaaiende zoeker interessant. Er zijn ook makelaars die een zoeker pas relevant vinden als de geïnteresseerde de woning kan financieren of pas als de huidige woning al verkocht is.’

    ‘Wij kijken bij funda puur naar het niveau van interesse. Uiteindelijk draait het niet om hoeveel mensen op het object geklikt hebben, maar dat de juiste mensen die écht geïnteresseerd zijn contact opnemen. Zo zien wij ook onze taak: dat wij zorgen dat echt geïnteresseerden die contactaanvraag gemakkelijk kunnen doen, zodat de makelaar die met zijn expertise kan inkoppen.’

    Meer binnen dit onderwerp