Hoe bereik je | De millennial

 

Deze doelgroep gaat scrollend en swipend door het leven

Elke generatie is anders. Het is de kunst om je doelgroep te kennen, zodat ze te vinden zijn en op de juiste manier kunnen worden aangesproken. Daarom bespreken we de vier belangrijkste generaties van dit moment. Natuurlijk kunnen we ze niet allemaal over één kam scheren, dus lees vooral verder met een korreltje zout. Deze week: de millennial, geboren tussen 1981 en 1997.

Erbij zijn = het meemaken. De millennial wil niets missen in z’n leven en leeft daarom vaak voor twee. Of drie. Of vier. Continu lijdend aan Fear Of Missing Out (FOMO) sjeest de hoedendragende twintiger of dertiger van werk naar de sportschool, van een vrijmibo naar een verjaardag en van een familie-etentje naar een ‘súperfijn festivalletje’. En gaan er nog mensen de stad in? De millennial is erbij.

Soya latte

De beste studie, mooiste carrière, leukste vrienden, een goede band met pa en ma, spannende avonturen beleven in Verweggistan – backpack op en gáán – en zo nu en dan een Tinderdate scoren: dát is het leven. Op zaterdagochtend drinkt de millennial een soya latte in een hip koffietentje op de hoek van zijn yuppenwijk of op een zonnig dakterras bij vrienden. Onder het mom van ‘een dag niet gedeeld is een dag niet geleefd’ gooien ze een perfect gestilleerd bovenaanzicht van de latte op Instagram, vergezeld van de veelzeggende hashtags #saturdaymornings en #blessed.

De mannen binnen deze doelgroep hebben baarden, de vrouwen dragen hun haar in een verfrommeld knotje. Lekker nonchalant? Nee hoor: over elke outfit is nagedacht. Het hoeft alleen allemaal niet zo perfect.

Ook het huis van de millennial mag – naast heel veel hangplanten en cactussen –onbewerkte, tweedehandsmeubels bevatten. Hun ouders noemen het aftands, zij zelf vintage. De milennial ‘gaat hard’ op ruige plekken. Upcoming, opgehipte wijken en industriële, ruwe buurten waar nu betaalbare starterswoningen worden gebouwd, doen het érg goed bij deze doelgroep.

Generatie van nu

Door marketingmensen wordt de millennial de generatie van de toekomst gezien, maar inmiddels zijn de 3,4 miljoen millennials die Nederland telt de generatie van nú. Zij zijn degenen die op dit moment voor het eerst huizen kopen (soms met hulp van pa en ma). Zij zijn degenen die nu bedrijven opstarten, kinderen krijgen, de arbeidsmarkt veroveren met hun tomeloze enthousiasme en lef.

De millennial leeft het leven zoals hij of zij wil. Is zelfs een beetje me-centric – in de positieve zin van het woord dan hè. Ze zijn opgegroeid in relatief kleine gezinnen, werden overspoeld met aandacht en mochten altijd álles zelf kiezen – laat zien wie je bent, wat je vindt, wat je kunt. Gevolg: ze drukken zichzelf uit met een eigen opvallende kledingstijl (ga je voor Gucci, Adidas of toch voor het vintage-winkeltje in de stad?) en het aantal tatoos is de afgelopen jaren mede door deze doelgroep aanzienlijk gestegen. Bovendien is de millennial mega-zelfstandig. Pa en ma werkten allebei. Eigen boontjes doppen? Geen probleem.

Ideaalplaatje

Dit betekent dat de generatie van nu goed weet wat ze wil en kan. Oók wat wonen betreft. Ze hebben een ideaalplaatje in hun hoofd. Een plaatje dat soms een béétje moet bij worden gesteld, maar dat terzijde.

De millennial is op sociale media sneller dan het licht en gaat al scrollend en swipend door het leven. Een huis vinden is zoiets als tinderen: het moet liefde op het eerste gezicht zijn, want anders is de millennial onverbiddelijk. Uiterlijk is belangrijk, maar oké, in tweede opzicht is de binnenkant ook wel een dingetje, hoor.

Wie contact wil met deze doelgroep, zal zelf ook sneller dan het licht moeten zijn. De millennial wordt graag op een informele, vlotte en vriendschappelijke manier aangesproken en verwacht eigenlijk dat iemand 24/7 beschikbaar is. Is-ie zelf immers ook. Behalve als de millennial thuis is. Dat moet een plek zijn om neer te ploffen, de boel de boel te laten en te relaxen met Netflix en een wijntje. Want als je altijd ‘aan’ staat, is niets lekkerders dan een fijn huis te hebben om uit te kunnen tunen.

Meer binnen dit onderwerp