Hoe bereik je | Generatie X

 

Dit ondergeschoven kindje verdient wat aandacht

Elke generatie is anders. Het is de kunst om uw doelgroep te kennen, zodat ze voor u te vinden zijn en op de juiste manier aangesproken kunnen worden. Daarom bespreken we de vier belangrijkste generaties van dit moment. Natuurlijk kunnen we ze niet allemaal over één kam scheren, dus lees vooral verder met een korreltje zout. Deze week: generatie X, geboren tussen 1961 en 1980.

Tussen de 37 en 52 jaar: dat is grofweg de leeftijd van de generatie X. Deze generatie is – onterecht, overigens – een ondergeschoven kindje. Dat begon al vroeg. Toen deze generatie jong was, kreeg ze al relatief weinig aandacht van pa en ma. Kinderen waren toen nog best wel ‘voor erbij’, en met twee werkende ouders (ook vrouwen werkten toen al volop) moesten de kinderen zichzelf zien te redden.

Sandwich

Ook nu, anno 2018, moet deze generatie knokken voor een plekje. Neem de arbeidsmarkt, waar ze zitten ‘gesandwicht’ tussen twee generaties. Links de hyperactieve, overambitieuze millennials met hun digitale vaardigheden en rechts de zelfzekere babyboomers met hun járenlange ervaring en hoge functies. In hun privésituatie is de ietwat benauwende sandwich-structuur ook van toepassing. Ze vliegen heen en weer tussen kinderen (vaak pubers) en ouders: beide groepen hebben hun zorg nodig.

Zorgzaam

Dat is dan ook wat deze generatie kenmerkt. Als het met hun naasten goed gaat, gaat het met henzelf ook wel goed. Die onbaatzuchtige instelling siert deze doelgroep. Dicht bij pa en ma wonen is dan ook helemaal zo’n gek idee nog niet – of een aanleunwoning naast het huis laten bouwen, misschien?

Knokkersmentaliteit

Vroeger zat deze generatie er op z’n zachtst gezegd niet heel warmpjes bij. Wat wil je ook, als je maar liefst twee (!) heftige economische crises hebt moeten doorstaan – eentje in 2008, maar laten we ook die in de jaren tachtig niet vergeten. Gevolg: weinig stabiliteit als het gaat om inkomen, en áls ze al een baan konden vinden na hun afstuderen, dan was dat er een onder niveau, onderbetaald, of van tijdelijke aard. Sommigen zaten met twee kinderen thuis werkloos op de bank. Ook in dit opzicht heeft de generatie X best wel een knokkersmentaliteit nodig gehad om hun moedige hoofd boven water te houden. Dat maakt deze generatie sympathiek. Hardwerkend. Pragmatisch ook. Zo van: stel je zo flexibel mogelijk op, want je weet nooit wat het leven voor je in petto heeft.

Ze gebruiken de hedendaagse technologie vooral om dingen te organiseren, hun leven ietsje makkelijker en overzichtelijker te maken

Deze doelgroep gaat door het leven onder het motto ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Als alles loopt – de kinderen, de ouders, op werk, het huwelijk, vrienden –, is generatie X al tevreden. Verre reizen, dure meubels, luxe huizen, wonen in sjieke wijken? Néé joh, dat hoeft helemaal niet. Ben je gek! Trouwens: ze moeten ook nog effe hè, dat pensioen is nog lang niet in zicht. En je weet gewoon niet wat er nog kan gebeuren, in de tussentijd.

360 gradenfoto

Deze doelgroep heeft de switch van een offline naar onlineleven heel bewust meegemaakt. Maar deze mensen laten zich – nuchter als ze zijn – niet meeslepen door Instagram, Facebook en WhatsApp. Nee: een smartphone is handig, net als wifi (en ze weten écht wel hoe ze dat zelf moeten installeren), maar als-ie niet nodig is, gaat-ie terug in de tas. Ze gebruiken de hedendaagse technologie vooral om dingen te organiseren, hun leven ietsje makkelijker en overzichtelijker te maken.

Dat maakt ook dat ze niets op hebben met schreeuwerige reclameteksten en campagnekreten, of een stortvloed aan nieuwsbrieven en Facebookupdates. Sta er niet van te kijken als iemand van generatie X je vier keer op één dag belt met vragen warop het antwoord ook online te vinden is. Deze doelgroep hecht waarde aan offlinecontact – zoals vroeger – en vindt het vooral bij grote aankopen dan ook fijn om de tijd te nemen en te krijgen. Zo’n 360 gradenfoto is leuk, maar een bezichtiging is het állerbelangrijkst voor deze doelgroep.

Op orde

Generatie X heeft alles goed op orde. Doet misschien geen grote, gekke uitgaven, maar als er bijvoorbeeld een huis wordt gekocht, dan is daar al van tevoren goed over nagedacht. Hebben ze overgehouden aan hun kindertijd, waar die zelfredzaamheid hoog in het vaandel stond. Toch ziet generatie X wel graag dat er wat regelwerk uit handen wordt genomen, als die mogelijkheid er is. Maar wel in overleg, en op een manier waarop zij dat prettig vinden. Want zo’n smak geld geef je niet zomaar uit, nietwaar?

Meer binnen dit onderwerp