Inzicht in de vraagzijde

 

Hoe de Vraagscan met uw feedback tot stand kwam

Speciaal voor én samen met makelaars ontwikkelde funda een nieuwe tool. De Vraagscan is de opvolger van de Marktverkenner en geeft simpel en snel inzicht in de vraagzijde van de markt. Maar voordat het zover was…

‘Uit gebruikersonderzoeken, interviews en feedback bleek dat de Marktverkenner niet voldeed aan de verwachtingen van makelaars,’ vertelt Rob Harkink, Product Owner bij funda. ‘Dat was dan ook meteen onze grootste motivatie. We wilden een nieuw product ontwikkelen dat wél aansloot op de behoefte van makelaars, namelijk inzicht krijgen in de vraagzijde van de markt. Dat was er met de Marktverkenner wel, maar via een omslachtig proces en bovendien werkte het alleen optimaal op een desktop. We snapten dat dit niet functioneel is wanneer je als makelaar op een locatie staat en alleen een tablet of telefoon bij de hand hebt.’

Samenwerken

‘Om een zo bruikbaar mogelijke tool te ontwikkelen, vroegen we de makelaar om feedback,’ vervolgt Rob. ‘We maakten een eerste versie van het product dat we met tussentijdse feedback konden aanpassen en nodigden makelaars op kantoor bij funda uit voor een gebruikerstest. Dat leverde nuttige feedback op over wat goed werkte, wat beter kon en wat de makelaars nog misten. Bij de lancering van de Vraagscan als bètaversie konden makelaars in de funda desk testen wat ze ervan vonden. Die constante stroom aan feedback van de uiteindelijke gebruiker zelf resulteerde in een eindproduct dat zo veel mogelijk aansluit op de wensen en behoeften van de makelaar.’

Grootste verschil

Het grootste verschil met de Marktverkenner is dat de Vraagscan direct leidt tot een analyse over het object waarvan een makelaar meer wil weten. Rob: ‘Je moet al bij de start invullen wat voor object het is, waar het staat en wat de kenmerken zijn. Vervolgens komt de Vraagscan meteen tot een optimaal resultaat. Je ziet direct hoe een object of locatie zich verhoudt tot vergelijkbare objecten of locaties en hoeveel zoekers erin geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Deze kennis kan de eigen kennis van de makelaar ondersteunen tijdens gesprekken die hij met klanten voert. En de Vraagscan is responsive, dus te gebruiken op verschillende apparaten, ook mobiel. Daarnaast is het design verbeterd, wat het geheel overzichtelijk en representatief naar klanten toe maakt.’

Moeilijkste keuze

Over wat de moeilijkste keuze was, hoeft Rob niet lang na te denken. ‘Dat was wat we níét zouden doen. Er waren en zijn nog genoeg plannen en ideeën. We hebben alle prioriteiten tegen elkaar afgewogen en gekozen voor waar makelaars het meeste baat bij hebben en wat we op de geplande termijn konden realiseren. Maar de funda Vraagscan is nooit af. We ontvangen feedback graag, want alleen met gebruikerservaringen maken we de Vraagscan steeds beter.’

Aanbevolen voor u